Posting mengikut label

Thursday, June 14, 2012

Projects to minimise flooding to begin soon


BANDAR SERI BEGAWAN
Thursday, June 14, 2012

SEVERAL national development projects set to minimise the local flooding situation of identified flood-prone areas will begin construction this year.

The Ministry of Development through the Public Works Department together with 10 local developers will commence work soon following the official signing of contracts between the two parties yesterday.

Under the Department of Drainage and Sewerage, two projects for the construction of facilities and infrastructure for Sg Damuan will serve to address the local flooding situation in the area while the other will serve to provide Jln Manggis Satu and Jln Manggis Dua with a proper drainage system and connection to the main drainage and sewerage network.

The Sg Damuan catchment area has been identified as one of the worst affected flood-prone areas in the Brunei-Muara District due to it being a low lying flat area, the rapid development within the catchment, the ingress of high tide from Sg Brunei, the floodwater in-flow from Sg Damuan, the aggravation of obstructions in channels and inadequate drainage network capacity.

With several future and ongoing development sites located between Brunei-Muara District, Tutong District and Sg Damuan snaking through its geography, lack of proper management and handling of the flooding situation will be a damper for these sites and its population.

The project to construct facilities and infrastructure under the Drainage and Sewerage Department for the Sg Damuan Catchment will primarily relieve the population of Kg Kulapis, Kg Pasai and Kg Limau Manis of the flooding situation by providing them with a more manageable flooding system.

With the introduction of a drainage infrastructure within the catchment and a detention pond that will provide immediate release downstream with the discharge of excess water into the Brunei River, the system will help to maintain and mitigate the flooding situation for the area.

The project scope will see to the construction of a detention pond, flap gate and discharge pit, the construction of a seven-metre high Earth Bund, construction of maintenance road, reinforced concrete channel and erection of hydrometric station (Water Telemetry, River and Rainfall Gauging).

The works for this project will be carried out by contractors JYC Sdn Bhd.

The second project to be carried out on Sg Damuan this year will be the works to improve river flow that will be handled by PRO-BUILDER Sdn Bhd.

With the Kg Lugu Housing Scheme project along the line, the flooding situation caused by water from the 546-hectare site within the Lugu catchment area needs to be channeled into the Brunei River through Sg Damuan.

As the capacity to handle excess water at the mouth of Sg Damuan is inadequate, the project will help to regulate the flow from Lugu catchment area to minimise local flooding and downstream flooding via a detention pond to contain excess runoff and regulate discharge downstream into Brunei River.

This will be a huge benefit to the future population of Kg Lugu Housing Scheme with its proposed 2,000 houses as well as residents of nearby villages that frequently experience the floods.

With the development of these projects, the Public Works Department through the Department of Drainage and Sewerage will be able to alleviate the flooding situation for this identified flood prone area.

Dipetik dari - The Brunei Times


Berikut adalah petikan usul di Kongres Agung Tahunan ke-6 NDP, 29-30 Julai 2011

Usul Mengatasi Masalah Banjir Di Ulu Tutong (Perhubungan Daerah Tutong).

Menginsafi bahawa dalam tahun 2008 sahaja daerah Ulu Tutong telah EMPAT (4) KALI dilanda banjir,

Menginsafi bahawa banjir yang melanda ini telah banyak membawa kesulitan dan kesengsaraan kepada penduduk sama ada dari segi fizikal atau emosi,

Menginsafi bahawa banjir yang berulangkali ini sesungguhnya menjejaskan punca pendapatan dan usaha rakyat dan mengakibatkan beban kewangan,

Menginsafi bahawa kejadian banjir yang tidak terkawal menyebabkan rakyat sentiasa hidup dalam kebimbangan dan ketakutan,

Menyedari bahawa pihak-pihak yang berwajib gagal menangani masalah banjir ini dan memberikan perhatian dan bantuan yang sewajarnya,

Demi menjunjung dan menyokong titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Menyambut Perayaan Jubli Perak Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam pada 23 Februari, 2009 yang menegaskan, “Seperti kita sedia maklum, baru-baru ini negara mengalami bencana agak luar biasa, di mana sebahagian kawasan dilanda banjir, tanah susur, gangguan bekalan eletrik dan sistem perhubungan. Ini, tidak syak lagi, adalah satu cabaran untuk menjadikan sebagai peringatan dan pembelajaran, bagaimana langkah-langkah perlu diambil serta dipersiapkan, bagi sekurang-kurangnya, mengurangkan kesan-kesan kejadian tersebut. Dasar belajar dan mengenali punca hendaklah dihidupkan terus. Jangan memadai setakat membuat kerja-kerja rutin sahaja, tetapi mesti dicari jawapan-jawapan tepat mengapa ia terjadi, dan kemudian bagaimana mengatasinya? Satu soalan mudah, misalnya: Mengapakah dahulu tidak berlaku dan sekarang berlaku? Dahulu, di kawasan-kawasan tertentu tidak pernah banjir tetapi sekarang banjir besar? Dahulu tidak berbangkit tanah susur tetapi sekarang banyak tempat yang berlaku tanah susur? Ini semua, memerlukan jawapan-jawapan tepat yang berfakta, bukannya setakat teori semata-mata.”,

Menginsafi bahawa masalah banjir ini masih berterusan dan belum ada tindakan penyelesaian bersifat jangka panjang oleh pihak berkuasa bagi mengatasinya,

Menginsafi bahawa perancangan yang komprehensif dan tindakan yang bersepadu adalah perlu dalam usaha mengatasi masalah banjir ini,

1. Mengingati akan usul mengenai Mengatasi Masalah Banjir Di Ulu Tutong yang telah dilulus dan disahkan oleh Kongres Agung Tahunan Ke-3 Parti Pembangunan Bangsa (NDP) yang bersidang pada 16 - 18 Jamadilakhir 1429 bersamaan 20 - 22 Jun 2008;

2 . Mengingati akan usul mengenai Mengatasi Masalah Banjir Di Ulu Tutong yang telah dilulus dan disahkan oleh Kongres Agung Tahunan Ke-4 Parti Pembangunan Bangsa (NDP) yang bersidang pada 25 - 27 Jamadilakhir 1430 bersamaan 19 - 21 Jun 2009;

3. Maka dengan ini, Kongres Agung Tahunan Parti Pembangunan Bangsa (NDP) Ke-5 yang bersidang pada hari ini 05 Jun 2010 di Dewan Utama, Bangunan Persekutuan Guru-Guru Melayu Brunei (PGGMB), Bandar Seri Begawan, mengambil maklum dan memperakui semula usul mengenai Mengatasi Masalah Banjir Di Ulu Tutong yang telah dilulus dan disahkan oleh Kongres Agung Tahunan Ke-3 Parti Pembangunan Bangsa (NDP) yang bersidang pada 16 - 18 Jamadilakhir 1429 bersamaan 20 - 22 Jun 2008 dan Kongres Agung Tahunan Ke-4 Parti Pembangunan Bangsa (NDP) yang bersidang pada 25 - 27 Jamadilakhir 1430 bersamaan 19 - 21 Jun 2009 yang mengambil persetujuan dan ketetapan menggesa pihak-pihak yang berkenaan terutamanya Kementerian-Kementerian yang berkaitan supaya melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka dengan adil dan saksama, khususnya Kementerian Pembangunan, dan Kerajaan Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam perlu mengambil tindakan segera dalam melaksanakan projek pendalaman dan pembersihan Sungai Tutong dengan tujuan dan matlamat untuk mempastikan kejadian banjir tidak berulang lagi; dan bahawa Kongres Agung Tahunan Ke-4 ini mengambil persetujuan dan ketetapan menggesa Kerajaan Kebawah DYMM supaya mengambil langkah-langkah segera dan drastik dalam usaha mengatasi masalah banjir yang berulang dan melaksanakan penyelesaian jangka panjang demi menjamin keselamatan dan kebajikan penduduk setempat.

Maka dengan ini, Kongres Agung Tahunan ke-6 Parti Pembangunan Bangsa (NDP) yang bersidang di Dewan Serbaguna, Bangunan Persekutuan Pengakap Kebangsaan pada 28 Syaaban 1432H bersamaan 30 Julai 2011M, menerima dan mengesahkan Usul Mengatasi Masalah Banjir di Ulu Tutong seperti di atas dengan sebulat suara.

No comments: