Posting mengikut label

Thursday, March 23, 2017

Titah KDYMM Sempena Majlis Pembukaan Rasmi MMN ke-13 pada 6 Mac 2017


KDYMM berkenan mengurniakan titah pada Majlis Istiadat Perasmian
Mesyuarat Pertama dari Musim Permesyuaratan ke-13 MMN

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Bismillaahir Rahmaanir Raheem Alhamdulillah Rabbil 'Alameen, Wabihiee Nasta'eenu 'Alaa Umuuriddunya Wadden, Wassalaatu' Wassalaamu 'Ala Asyarafil Mursaleen, Sayyidina Muhammaddin, Wa'alaa Aalihee Wasahbihee Ajma'een, Waba'du

BETA bersyukur ke hadrat Allah Subhanahu Wata'ala kerana dapat pula bersama-sama di Majlis Istiadat Pembukaan Rasmi bagi Mesyuarat Pertama dari Musim Permesyuaratan Ke-13 Majlis Mesyuarat Negara (MMN) pada hari ini. Beta terlebih dahulu mengucapkan tahniah kepada ahli-ahli di atas pelantikan semula dan juga Ahli-Ahli MMN yang baru dilantik.

Beta juga ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada bekas Ahli-Ahli MMN di atas sumbangan mereka di dalam persidangan - persidangan majlis yang lalu.

Beta berharap dengan pelantikan ahli-ahli baru, akan membawa kesan yang baik dan positif kepada persidangan ini. Beta percaya ahli-ahli akan dapat menanai tanggungjawab yang diamanahkan dengan penuh ikhlas dan jujur serta bersikap terbuka dan bebas dalam memberikan apa jua pandangan.

Dalam persidangan inilah ahli-ahli akan berpeluang untuk membincang atau membahas isu-isu yang dianggap mustahak.

Di antara isu mustahak itu ialah yang berkaitan dengan ekonomi. Kita semua sudah maklum, bahawa keadaan ekonomi dunia terus mengalami ketidaktentuan, walaupun pada akhir-akhir ini harga minyak dunia menunjukkan tanda-tanda positif.

Namun begitu, kita masih saja, perlu terus berwaspada, kerana harga minyak dunia dijangka berada pada paras yang rendah tanpa mungkin dianggarkan tempohnya. Maka kerana itu, kerajaan beta perlu terus giat untuk mempelbagaikan ekonomi negara.

Alhamdulillah, sejak kebelakangan ini, usaha ke arah ini sudah mula menampakkan kesannya, walaupun hasil yang diraih masih memerlukan masa.

Dari segi pelaburan, kita mula mendapati, banyak pelabur-pelabur asing telah memberikan perhatian mereka terhadap potensi negara sebagai destinasi pelaburan yang berdaya maju. Beberapa projek Pelaburan Langsung Asing akan memulakan operasi mereka, sementara ada juga yang sudah di tahap pelaksanaan, sedang beberapa cadangan pelaburan baru lagi masih dalam penelitian.

Perkembangan ini tentunya positif, ia bukan saja dari sudut pengukuhan ekonomi, malahan juga kesan limpahnya akan dapat kita perolehi. Dari peningkatan aktiviti ekonomi akan membawa lebih banyak lagi wujudnya peluang-peluang pekerjaan dan perniagaan untuk warga tempatan.

Namun, dengan perkembangan ini, janganlah pula kita cepat-cepat berpuas hati. Tetapi usaha pembaharuan adalah masih perlu diteruskan, kerana transformasi ekonomi memerlukan perancangan jangka panjang.

Matlamat kita ialah untuk menjadikan negara ini sebagai destinasi perdagangan dan pelaburan yang menarik.

Selaras dengan ini, beta telah pun memperkenankan untuk diwujudkan Zon Perdagangan Bebas (Free Trade Zone). Dengan wujudnya zon ini, akan memudahkan lagi aktiviti pelaburan, terutama dalam sektor pembuatan.

Satu lagi keutamaan kerajaan beta ialah meningkatkan nilai dan prestasi Syarikat- Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLCs). Syarikat-syarikat ini, termasuk syarikat-syarikat yang ditubuhkan melalui usaha sama dengan pelabur-pelabur asing, akan mampu untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara, khasnya di sektor bukan minyak dan gas.

Di samping itu, sektor swasta juga akan terus diberi keutamaan untuk membina keupayaan dalam aktiviti-aktiviti Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana (MSME). Selaras sebagai usaha menyediakan asas yang kukuh bagi perkembangan MSME ini, beta telah pun memperkenankan penubuhan SME Bank.

Penubuhan bank ini dapatlah diharapkan untuk menyediakan kemudahan pinjaman kewangan yang mudah (accessible financing), bagi mendukung aktiviti-aktiviti perniagaan di negara ini. Bank ini akan beroperasi berdasarkan konsep Syariah (Shariah compliant).

Apapun rancangan, semuanya turut bergantung kepada sumber tenaga manusia. Inilah masalah kita. Di Brunei, sumber tenaga tempatan masih saja bermasalah. Di samping masalah terlalu memilih kerja, juga jadi masalah ialah, sudah dapat kerja di sektor swasta, tetapi tidak kekal lama, hanya sebulan atau seminggu dua sahaja sudah berhenti, balik semula memilih jadi penganggur.

Berkaitan ini, beta telah memperkenankan Apprenticeship satu program untuk diwujudkan khusus bagi graduan-graduan yang masih mencari pekerjaan. Program ini akan dilancarkan pada bulan April 2017 insyaaAllah. Ia akan dikenali Program I-RDY (i-ready), khusus sebagai platform bagi para graduan memasuki alam pekerjaan, sama ada di sektor swasta atau sektor awam.

Menyentuh mengenai keperluan tenaga manusia, penyediaan asas ilmu pengetahuan adalah utama. Maka ke arah ini, pencapaian penuntut-penuntut dari peringkat sekolah rendah sehingga ke peringkat menengah adalah perlu untuk diberikan penekanan.

Maka untuk itu, agensi-agensi berkenaan perlulah merangka perancangan yang actionable dan realistik serta cost-effective, agar semua isu dapat ditangani secara berkesan dalam jangka masa pendek, sederhana dan panjang.

Juga perlu diambil perhatian, bahawa pendidikan masa kini, tidak hanya terhad di bilik-bilik darjah sahaja, tetapi banyak ilmu, maklumat dan kemahiran boleh diperolehi melalui penggunaan teknologi internet, yang boleh diakses dengan mudah dan cepat.

Namun dalam keghairahan memanfaatkan teknologi canggih ini, kita juga dikehendaki supaya jangan lalai dari anasir-anasir yang tidak bertanggungjawab, yang menggunakan teknologi untuk tujuan-tujuan keburukan, termasuk penggunaan media sosial untuk menyebarkan berita-berita palsu dan fitnah. Semua ini boleh mengundang kepada bencana.

Beta berharap, semua pihak perlu turut menyedari dan mengambil perhatian serius Mengenainya.

Akhirnya, beta berharap Persidangan MMN tahun ini akan memberikan lebih tumpuan kepada perkara-perkara strategik untuk mengukuhkan lagi kemajuan sosioekonomi Negara.

Ahli-Ahli Yang Berhormat juga diharapkan dapat mengemukakan pandangan-pandangan dan saranan-saranan bernas tanpa takut-takut atau ragu-ragu untuk kepentingan masyarakat dan negara.

Sekian, Wabillahit Taufeq Walhidayah, Wassalamu 'Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

1 comment:

Robert Earl said...

RECOVERY OF LOST FUNDS (BINARY OPTIONS, BITCOINS, LOAN SCAM).
THINGS YOU NEED TO KNOW ABOUT THE GLOBALKOS C.E.H RECOVERY COMPANY.
(leroysteckler@gmail.com)
⏱️2MIN.
Hiring a professional cyber security agent has been one of the world most technical valued navigating information. High prolific information and Privileges comes rare as it has been understood that what people do not see, they will never know.
Welcome to the Global KOS hacking agency where every request concerning lost funds are recovered within a short period of time.
The crucial benefit of contacting The Global-KOS recovery company is
• ZERO TRACES: After a successful penetration recovery is carried out by the Global-KOS, no active or passive attacks will be used to trace any of our actions to our clients or our organization. One common practice that attackers employ to evade detection is to break into poorly secured systems and use those hijacked systems as proxies through which they can launch and route attacks. Attackers effort on this platform are useless because we use a strong proxy firewall switching and a firm security system to prevent unauthorized bodies from tracking or modifying our network accessible resources. I.e the hacker and clients are 100% safe and anonymous.
Secondly,
ADVANTAGE TO CLIENTS:
• REPEAT CLIENTS and SERVICES: E.g, after helping a client recover all money lost to fraudulent practices, most of this clients comes back requesting we provide the same service in disguise as another person. We found a way to issue serial Numbers to each clients who seeks our help and services for identification purposes because we are not interested in your names nor location. But we urge that individuals shouldn't abuse this opportunities as we have provided value to you.
However, on this platform of recovery, you will be assigned to a designated professional hacker who is systematically known for operating on a dark web protocol. The operation of these hackers is to potentially deploy a distinguished cyber security technique to retrieving back the victims stolen funds via the application of a diverse CM breacher which enables you to track the data location of a scammer and extract every data on the con database. This is achieved using the systematic courier tracking method.
Which of the uneasy situation do you find yourself in right now?
✅(BITCOIN INVESTMENTS, BINARY OPTIONS OR LOAN SCAM?
This shocking study points to one harsh reality we all face today. It saddens our mind when a client expresses annoyance or dissatisfaction of unethical behaviors of scammers. We have striven to make tenacious efforts to help those who are victims of this fleas get off their traumatic feeling of loss.
The company is large enough to provide comprehensive range of services such as.
• MOBILE PHONE PENETRATION.(Catching A Cheating Spouse)📲
• CREDIT SCORE UPGRADE,
• PENETRATION OF WEBSITES AND DATABASE.
• UNLOCKING FROZEN CRYPTO WALLET📲
• EMAIL PENETRATION
• PENETRATING A FRAUDULENT WEBSITE.📲
• UBER FREE PAYMENT LICENCE.📲

For prolific services and info,
Contact:
✉️Email: theglobalkos@gmail.com
leroysteckler@gmail.com
®Global KOS™
2020.