Posting mengikut label

Tuesday, April 19, 2016

JANGAN BIARKAN TAMU DAN PASAR SERIA JADI ASET YANG TERABAI







11 APRIL 2016: Beberapa ahli-ahli Majlis Eksekutif Ranting (MER) Parti Pembangunan Bangsa (NDP) Perumahan Rakyat Jati Lorong 3 Seria dibawah pimpinan Sdra Haji Tengah bin Metamit pada hari Jumaat 8 April kemarin telah membuat lawatan kerja ke Tamu Hujung Minggu dan Pasar Seria bagi tujuan meninjau dan meneliti kemaslahatan petani-petani, para usahawan tani dan pengunjung-pengunjung dikawasan tersebut.

Presiden NDP sdra Malai Hassan Othman, Timbalan Presiden sdra Pg Haji Zainal Pg Talip, Naib Presiden NDP Belait sdra Haji Metali bin Haj Ibrahim, Setiausaha Agung NDP sdri Hajjah Saemah Kepli, Ketua Himpunan Wanita NDP sdri Hajjah Kartini Manap dan beberapa ahli-ahli Majlis Tertinggi NDP Belait serta anggota JASA yang lain juga turut diundang untuk menyertai lawatan kerja tersebut. 

Di sesi lawatan tersebut beberapa pandangan dan cadangan telah dapat dikumpulkan dari pengusaha-pengusaha kecil dan juga orang ramai yang sempat ditemubual di sesi lawatan kerja tersebut. 

Berikut sesi lawatan kerja tersebut NDP telah mengambil ketetapan seperti berikut:
  
1. NDP mengambil maklum dan menyokong apa jua usaha dan langkah Kerajaan kearah membangun dan memajukan Pengusaha Kecil dan Sederhana (PKS) khususnya anak-anak tempatan yang berkecimpung dalam sektor pertanian dan perikanan

2. NDP juga mengambil maklum apa jua usaha dan langkah yang sedang dan akan terus diungkayahkan adalah semata-mata untuk mencapai matlamat memperkasa keupayaan dan dayasaing PKS tempatan yang sekaligus setentunya akan dapat menyumbang kearah memperkukuh ekonomi negara dan meningkatkan kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) di sektor bukan minyak dan gas.

3. Dalam hal ini NDP mengambil ingat akan titah Tahun Baru Masehi 2016 KDYMM seperti petikan berikut:

“Di sini, kita perlu turut melihat prestasi ekonomi kita sendiri, di mana beberapa tahun kebelakangan ini, kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) adalah agak perlahan yang memerlukan kita menggandakan usaha untuk meningkatkan keluaran dalam negara, terutama yang di luar sektor minyak dan gas.
Di antara yang di luar sektor minyak dan gas itu, ialah seperti sektor pertanian atau perikanan, sektor pembuatan, sektor perkhidmatan termasuk perkhidmatan kewangan, pengangkutan, logistik, telekomunikasi, perdagangan, pelancongan dan lain-lain”

4. Sehubungan dengan itu NDP juga mengalu-alukan dan menyokong penuh titah Baginda itu yang juga memperkenankan langkah reformasi ekonomi yang diharap dapat mencapai matlamat mengembang dan mempelbagaikan ekonomi negara.

5. Dalam konteks ini dan bagi mencapai matlamat memenuhi keperluan perusahaan tempatan yang berskala kecil dan sederhana itu, Baginda antara lain telah memperkenankan penubuhan Pusat Perusahaan Kecil dan Sederhana (PPKS), yang akan mengambilalih pelbagai peranan, yang dulunya dilaksanakan oleh beberapa agensi kerajaan.

6. NDP juga mengambil maklum tentang perancangan-perancangan yang telah disusun oleh pihak-pihak berkenaan khususnya Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (KSUP) serta Menteri Tenaga dan Industri di Pejabat Perdana Menteri kearah meningkatkan prestasi ekonomi negara serta kearah meningkatkan keluaran dalam negara sektor bukan minyak dan gas khususnya dibidang pertanian dan perikanan.

7. Sehubugan dengan itu NDP berharap Pusat Perusahaan Kecil dan Sederhana (PPKS) yang baru ditubuhkan akan tidak terlepas pandang keatas kemaslahatan petani-petani dan para usahawan tani yang sudah lama bergiat dalam perusahaan pertanian dalam keghairahan PPKS membantu dan memudahcara kemajuan PKS yang diluar bidang pertanian bak kata pepatah “kera di hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan.”

8. Dari itu NDP mencadangkan agar PPKS dapat meninjau keadaan petani-petani dan para usahawan tani tempatan seluruh negara terutama mereka yang bergiat di Daerah Belait setiap hujung minggu yang jelas kurang diberikan perhatian serious dalam usaha memudahcara perniagaan hasil-hasil tanaman petani-petani dalam dan luar daerah.

9. PPKS juga disarankan agar dapat berkerjasama dengan Jabatan Pertanian dan Jabatan Bandaran dalam menyelaraskan misi dan visi kedua-dua Jabatan ini kearah mencapai satu wawasan iaitu kearah memajukan dan mengembangkan perusahaan kecil dan sederhana terutama dibidang pertanian seperti yang dihasratkan oleh KDYMM dan Kerajaan.

10. Melalui langkah ini NDP yakin usaha kearah memajukan sektor pertanian akan lebih mudah dicapai.

11. Hasil kunjungan di Tamu dan Pasar Seria, NDP mendapati petani-petani dan usahawan-usahawan tani tempatan terpaksa berhadapn dengan senario kawalan dari dua pihak iaitu pihak Jabatan Pertanian yang bertanggungjawab keatas kemaslahatan petani dan hasil-hasil tani dan pihak Jabatan Bandaran yang menyediakan dan mengawal prasarana pasaran dan kegiatan urusniaga usahawan tani.

12. NDP mendapati petani-petani dan para usahawan tani yang bergiat di Daerah Belait, contohnya, tidak disediakan kemudahan dan kawasan tamu hujung minggu yang kekal, sempurna dan selamat dengan kemudahan yang selesa untuk mereka mengiatkan usaha mereka.

13. Hakikatnya mereka sering di pindah-pindah mengikut citarasa Jabatan Bandaran tanpa dibawah berunding dan sekarang ditempatkan di kawasan-kawasan letak kerita kawasan pasar Seria dan Pasar Baru Kuala Belait.

14. Mereka juga terpaksa mengangkut paying-payung besar, kemah-kemah dan meja-meja jualan selain barangan hasil tani yang akan dipasarkan.

15. Dalam masa sama NDP juga terkilan dengan keadaan Pasar Seria yang telah dibina lebih 20 tahun lalu tetapi hingga kini sunyi senyap tidak ramai penghuni kecuali pengusaha besar Pasar Raya dan beberapa bangku dan ruang yang disikan oleh beberapa pengusaha tempatan yang umpama hidup segan mati tak mahu.

16. NDP juga mendapati tahap kebersihan dan keselamatan di Pasar Seria dan kawasan persekitarannya kurang diberikan perhatian yang sewajarnya.

17. NDP berpandangan ianya satu pebanziran harta kerajaan sedangkan kemudahan yang ada didalam bangunan Pasar Seria sebenarnya dapat dimajukan untuk dijadikan tamu hujung minggu seperti kemudahan yang disediakan di tamu Daerah Tutong.

18. NDP melihat langkah ini tidak Begitu memerlukan perbelanjaan yang terlalu besar cukup dengan dorongan kesungguhan politik, anjakan paradigma, berfikir luar kotak, imganisai dan kreativiti pihak-pihak berkuasa yang berkenaan.

19. NDP juga berpandangan usaha perlu tumpukan kearah mewujudkan dasar dan sistem tamu yang liberal dan mesra-pasaran dengan membina prasarana yang lengkap dan sempurna seperti yang diungakayhkan oleh negara jiran sebelah yang sangat popular dikalangan pengunjung-pengunjung dari Belait.

20. Dalam masa sama NDP mencadangkan agar pihak-pihak berkenaan mengubah sikap dan membuka minda dengan membawa berunding semua ‘stake holders' dan mengambil kira semua aspek secara adil bukan sahaja untuk kepentingan pihak berkuasa tetapi juga untuk kepentingan pengusaha-pengusaha yang terlibat secara langsung dalam melaksanakan sebarang perancangan.

21. NDP kesal dengan sikap segolongan pegawai pentadbir dan penguatkuasa yang masih bersikap autokratik dan tidak mesra PKS. NDP bimbang jika sikap ini terus diasuh hasrat KDYMM untuk melaksanakan reformasi ekonomi negara mungkin akan tidak tercapai.

22. Dengan mengambil ingat apa yang pernah disentuh oleh KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam Sempena Hari Keputeraan Baginda Yang Ke-69 Tahun pada 15 Ogos 2015 pada mana Baginda menekankan bahawa;
“…Brunei mesti dengan segera melakukan penghijrahan minda: Dari suka menunggu-nunggu dan berpeluk tubuh kepada rajin bekerja. Dari banyak bergantung harap, kepada lebih membanyakkan usaha, dan dari kurang berdikari, kepada lebih berdikari. Inilah sumber kekuatan kita...”
NDP dengan ini menyeru pihak-pihak berkenaan agar terus menanai titah ini melalui usaha masing-masing iaitu dengan menyediakan dan memudahkan suasana perniagaan dan perusahaan yang mengalakkan pertumbuhan dan produktiviti bukan yang menyulitkan melalui perlaksanaan peraturan yang terlalu mementingkan untung rugi jabatan, birokratik, menekan dan menyusahkan.


Sumber - Laman Aspirasi

No comments: