Ucapan Dasar Presiden Parti Pembangunan Bangsa (NDP)
Di Kongres Agung Tahunan Ke-8 Tahun 2013
12 Syaaban 1434 bersamaan 21 Jun 2013
Dewan Serbaguna Kampong Bebuloh
Mukim Pengkalan Batu
Negara Brunei Darussalam
KELANGSUNGAN NEGARA
1. DIPANJATKAN segala puji dan kesyukuran kepada Allah SWT, Tuhan semesta
alam. Salam dan Salawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW yang
melaluinya diturunkan rahmat kepada sekalian alam.
2. Yang Dihormati Tuan Pengerusi Tetap dan Timbalan Pengerusi Tetap,
Yang Dihormati Ahli-Ahli
Lembaga Penasihat,
Tuan Yang Terutama
Timbalan Presiden,
Naib-Naib Presiden,
Ahli-Ahli Majlis
Tertinggi,
Yang Berusaha PenSgerusi
Paitia Kongres Agung Tahunan Ke-8,
Para tetamu, para perwakilan, para pemerhati dan
seluruh anggota Parti Pembangunan Bangsa (NDP).
Assalamulaikum WRB dan Salam Sejahtera.
Tuan Pengerusi Tetap,
3. Izinkan saya dengan sukacitanya mengalu-alukan kehadiran saudara-saudari
sekalian, ke Majlis Perasmian Kongres Agung Tahunan Ke-8 Parti Pembangunan
Bangsa(NDP) di Dewan Orang Ramai Kampung Bebuloh Daerah Brunei Muara. Ahlan wa sahlan.
4. Marilah kita sama-sama bersyukur ke hadrat Allah SWT yang dengan izinNya
memberi kita kesempatan untuk berhimpun pada hari ini bagi menyempurnakan
Kongres Agung Tahunan Ke-8 Parti Pembangunan Bangsa (NDP).
5. Saya berpesan kepada diri saya dan kepada seluruh ahli parti supaya
meningkatkan ketaatan dan ketaqwaan kepada Allah SWT dan taat kepada Junjungan
Rasulullah SAW. Kepada anggota yang bukan Islam pula, berpeganglah kepada
nilai-nilai murni dan kepercayaan agama masing-masing.
Saudara saudari sekalian,
6. Kongres Agung Tahunan Parti Pembangunan Bangsa (NDP) ini adalah wadah
bagi kita membaharui ikrar taat setia yang tidak berbelah bahagi dan kecintaan
yang setulusnya Kehadapan Majlis Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal
Bolkiah Muizzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang
Di Pertuan dan Ulil Amri bagi Negara Brunei Darussalam.
7. Kongres ini juga adalah wadah bagi kita membaharui ikrar yang
dimaktubkan di dalam Perlembagaan Parti iaitu untuk menyokong dan membantu
Baginda dan Kerajaan Baginda dan memberikan makna sebenar kepada falsafah
Negara Melayu Islam Beraja di dalam kehidupan kita bernegara.
8. Saya ingin memberikan jaminan kepada semua, bahawa kehadiran Parti
Pembangunan Bangsa (NDP) ke persada politik tanah air tidak sekali-kali berupa
ancaman keselamatan kepada bangsa dan negara. Kehadiran Parti Pembangunan
Bangsa (NDP) adalah untuk menunaikan tanggungjawab berbangsa, bernegara dan
beraja melalui pelantar parti politik seperti yang dimaktubkan di dalam
perlembagaan parti.
9. Sesungguhnya, kami berpolitik untuk berdakwah dan dalam masa yang sama
berdakwah melalui pelantar parti politik. Kami tiada cita-cita langsung, walau
sebesar zarah sekalipun untuk
menumbangkan Kerajaan Kebawah DYMM atau bercita-cita untuk menjadi kerajaan
menunggu.
Saudara saudari sekalian
10. Sempena dengan Kongres Agung Tahunan ke-8 ini, marilah kita bersama-sama menjunjung kasih
dan merafak ucapan tahniah Kehadapan Majlis Kebawah DYMM dan kerajaan Baginda
kerana diberi kepercayaan menjadi Pengerusi ASEAN 2013 dan di atas kejayaan menganjurkan Sidang Puncak
ASEAN ke 22 yang berlangsung pada 24-25 April yang lalu.
11. Pada masa yang sama kita lahirkan rasa kesyukuran kehaderat Allah SWT
kerana pergolakan yang berlaku di kejiranan kita iaitu peristiwa Lahad Datu baru-baru ini berjaya ditangani
oleh tetangga kita. Kita sebenarnya amat bimbang andainya peristiwa tersebut
tidak ditangani dengan bijaksana ianya tidak mustahil boleh merebak dan
mengancam keselamatan negara kita secara langsung.
12. Dengan tulus ikhlas, NDP turut merakamkan ucapan terima kasih dan syabas
kepada pasukan keselamatan dan semua pihak yang telah menyumbang tenaga
mengawal keselamatan Negara khususnya sepanjang tempoh acara penting itu
berlangsung.
FENOMENA
ANCAMAN KESELAMATAN GLOBAL
Saudara
saudari sekelian,
13. Andaian bahawa berakhirnya Perang Dingin akan
menyaksikan dunia menjadi semakin aman
telah bertukar menjadi samar dengan kemunculan pelbagai konflik, isu, dan
ancaman yang bersifat rentas sempadan. Diera mutakhar ini sahaja kita sedang
menyaksikan ekonomi global masih berada dalam keadaan lemah akibat pemulihan yang lemah di
kalangan ekonomi ekonomi maju.
14.
Amerika Syarikat (AS) masih
mengalami pemulihan yang rapuh dan negara-negara di Euro zone tetap berhadapan
dengan krisis yang berpanjangan.
Faktor-faktor lain termasuk
krisis politik yang berterusan di Timur Tengah dan Afrika Utara
serta pertumbuhan ekonomi menurun yang
dialami oleh negara China dan India.
Demikian juga, krisis yang melanda negara-negara Eropah berpotensi mengheret negara lain ke kancah krisis yang lebih serius. Malah, ada beberapa institusi kewangan besar dunia runtuh disebabkan oleh kemelut ini.
Demikian juga, krisis yang melanda negara-negara Eropah berpotensi mengheret negara lain ke kancah krisis yang lebih serius. Malah, ada beberapa institusi kewangan besar dunia runtuh disebabkan oleh kemelut ini.
15.
Berdepan dengan situasi ini, beberapa buah negara ekonomi
utama terpaksa mengambil langkah drastik melaksanakan pakej penyelamatan dan bail-out menyeluruh bagi lain-lain
institusi kewangannya, di samping terpaksa melaksanakan langkah-langkah
penjimatan yang mendapat respon negatif orang awam.
16.
Pasaran ekonomi global adalah dipengaruhi oleh
perkembangan di beberapa buah negara utama seperti German dan negara-negara EU
lainnya, China, AS, India dan negara-negara di rantau Asia Tenggara. Justeru,
perkembangan ekonomi yang positif amat bergantung kepada kemampuan sistem
politik negara berfungsi secara efektif sekaligus berupaya menyediakan
penyelesaian terhadap masalah yang timbul secara berkesan.
17.
Dari sudut politik, dunia hari ini diwarnai oleh pelbagai peristiwa yang boleh
dilihat positif dan negatif. Tindakan pengunduran AS secara berperingkat dari
bumi Afghanistan sehingga tahun 2014 adalah antara perkembangan positif yang boleh
diperhatikan sebagai isyarat pengakhiran dua tonggak utama operasi “Global War
on Terror”.
18. Impak Arab Spring yang
membadai negara-negara dunia Arab dan Afrika masih belum berakhir. Mesir,
Tunisia, Libya dan Yaman masih belum pulih sepenuhnya. Perkembangan konflik di
Syria pula kini menjadikan kestabilan rantau berkenaan lebih fragile
apabila konflik dalaman telah bertukar menjadi konflik kepuakan (sectarian) yang kini telah merebak ke negara-negara
jiran seperti di Lebanon, Iraq dan Turki. Senario semasa menunjukkan
kemungkinan keadaan ini mampu mencetuskan konflik proksi yang lebih besar
dengan penglibatan negara rantau dan kuasa besar seperti Iran, Israel, Russia, AS dan sekutu-sekutunya.
19. Dalam konteks ini, NDP menzahirkan rasa dukacita yang amat sangat diatas
nasib rakyat Palestine yang sedang berjuang menuntut hak wilayah mereka yang
dirampas oleh Israel. Isu perampasan bumi Palestine adalah antara punca utama
kemelut peperangan demi peperangan dan konflik demi konflik yang melanda Timur
Tengah justeru membawa tempis
diperingkat global.
20. Dikesempatan ini NDP menuntut agar Israel berundur dari bumi Palestine
dan mengambalikan wilayah mereka yang dirampas. Kita juga amat dukacita dan
berasa kesal diatas kacau bilau yang melanda beberapa Negara umat Islam di Asia
Barat dan Timur Tengah terutama sekali peperangan saudara di Syria yang sudah
membunuh hampir 100 ribu nyawa.
21. Kita juga menggesa agar Kerajaan Myanmar menghentikan kekejaman yang
ditimpakan keatas umat Islam di Negara tersebut dengan sertamerta. Kepada umat
Islam di Pattani dan Mindanao, dan dimana saja umat islam yang terinaya dan
dizalimi diseluruh dunia, kita berdoa
semoga Allah mengangkat penderitaan mereka dan
mengurniakan kemanagan kepada mereka dan kepada. Islam.
Saudara saudari sekalian,
22. Dalam masa yang sama ketegangan di rantau Asia
Timur, antara China dan negara jirannya turut menggugat keamanan. Konflik berhubung isu nuklear juga turut
berpotensi mencetus masalah yang lebih besar seperti dalam isu membabitkan Iran
dan Korea Utara.
23. Di peringkat global juga, ancaman yang selama
ini lebih bersifat domestik, terbatas dan isolated telah menjadi antara
fenomena serius sebagai ancaman kepada keselamatan negara dengan kesannya yang
bersifat rentas sempadan. Kesan kebocoran reaktor nuklear di Fukushima, Jepun,
ancaman wabak penyakit, gempa bumi, impak 'mother nature', Pemanasan Dunia,
pencemaran alam sekitar seperti jerebu, ancaman keganasan, jenayah
transnasional, krisis ekonomi dan ancaman sekuriti makanan adalah di antara
isu-isu besar yang perlu diberi perhatian serius melalui kerjasama di setiap
peringkat sama ada di dalam negara, antara Negara atau antara rantau.
FENOMENA ANCAMAN KESELAMATAN
RANTAU
ASIA TENGGARA
Saudara saudari sekalian,
24. Rantau Asia Tenggara pula masih kekal sebagai
rantau yang stabil samada dari segi politik mahupun ekonomi, setelah berjaya
mengharungi kegawatan krisis kewangan untuk muncul sebagai antara rantau yang
paling dinamik dan berprospek positif di dunia. Dengan pertumbuhan ekonomi yang
pesat dan merangsangkan berbanding lain-lain rantau di dunia, justeru Rantau
Asia Tenggara menjadi tumpuan perdagangan dan pelaburan di peringkat global.
25. Kemunculan China sebagai kuasa rantau dan global, telah
menjadi antara isu besar, dilihat cuba menggugat status quo AS dan pakatan di peringkat rantau. Justeru, tidak
hairan sekiranya tindakan provokasi China membabitkan tuntutan di kepulauan
Spratly contohnya, turut diberi perhatian serius oleh AS. Malah, AS juga
didapati terus cuba mengukuhkan kehadirannya di rantau ini. Selain itu, isu
berhubung Taiwan terus meningkatkan sentimen nasionalis di China di samping Isu
nuklier Korea Utara kekal menjadi duri
dalam daging mengancam kestabilan rantau Asia.
26. Secara umumnya, kebanyakkan negara di rantau ini
mengambil jalan positif dalam hubungannya dengan China, lebih-lebih lagi China,
yang mempunyai penduduk seramai 1.34 billion
tetap kekal sebagai antara negara dagangan terbesar dunia serta
merupakan rakan dagangan penting bagi
negara-negara di rantau Asia Tenggara.
27. Dengan peruntukan US 10 trilion untuk mengimpot
barangan keperluan dalam negeri dan peruntukan untuk tujuan pelaburan diluar negeri
bernilai US 500 bilion yang akan dibelanjakan China dalam jangka beberapa tahun
mendatang merupakan peluang terbuka
untuk direbut oleh negara-negara dunia.
28. Dalam kesempatan ini tentulah negara-negara ASEAN
akan berlumba-lumba merebut peluang perdagangan dan pelaburan yang dibukakan
oleh negara China. Persoalannya disini
ialah apakan bentuk perdagangan, perkhidmatan dan pelaburan yang boleh
ditawarkan oleh Brunei untuk meraeh peluang yang tersedia itu?.
29. Disatu pihak ASEAN memerlukan China sebagai rakan
dagangan dan pelaburannya, namun disatu pihak yang lain pula, kecenderungan
dasar luar dan ketenteraan China yang
agresif serta asertif seperti
keterlibatan China dalam isu-isu keselamatan melibatkan tuntutan wilayah bertindih sewajarnya diberi perhatian serius oleh
ASEAN. Pada umumnya ASEAN perlu terus
menerus menilai dasar permaufakatan
serantau ini terhadap China bertujuan menghalang berlakunya sebarang konflik
yang merugikan semua pihak.
30. Selain itu, rantau Asia Tenggara juga tidak sepi
daripada isu-isu sedia ada membabitkan isu dalaman mahupun antara negara, seperti
konflik di Selatan Thailand, isu keganasan etnik dan agama di Myanmar. Isu
persempadanan wilayah, dan lain-lain lagi. Namun begitu, secara umumnya isu-isu
ini berada pada tahap yang terkawal.
31. Apa yang lebih membimbangkan ialah isu-isu
keselamatan bukan tradisional (non-traditional
security issues) yang turut menjadi isu besar di rantau ini, iaitu bencana
alam dan epidemik, cabaran-cabaran berhubung isu hak asasi dan urus tadbir
kerajaan, jenayah transnasional, isu demografi, ekonomi dan perdagangan, dan regionalisme.
32. Dalam hal ini, amalan pendekatan good governance, moderation
dan reconcialition berpaksikan menghormati hak-hak asasi manusia,
keselamatan manusia dan apa jua hak setiap
warga keatas negara masing-masing janganlah sekadar rethorik, tetapi hendaklah dijadikan agenda utama ASEAN dan menjelmakannya sebagai suatu
realiti agar agenda besar kemaufakatan,
keamanan dan kesemakmuran bersama
Komuniti ASEAN itu turut dinikmati oleh setiap negara anggota rantau dan
warganya bagi menjamin kelangsungan
negara masing-masing.
KELANGSUNGAN NEGARA
Saudara saudari sekalian,
33. Turut membimbangkan kita juga ialah, apabila
kerajaan gagal
memberi respon positif kepada setiap isu dan menangani sebaiknya ancaman-ancaman
seperti dinyatakan yang boleh menatijahkan implikasi buruk kepada rakyat dan
juga negara. Fenomena 'Arab Spring' sebagai contoh, adalah antara contoh jelas
yang mengaitkan kegagalan kerajaan melaksanakan tindakan yang responsif kepada
keperluan dan kemahuan rakyat. Justeru, secara tidak lansung, kegagalan diperingkat dasar dan pembuatan keputusan
yang salah akan, atau boleh mewujudkan ketidakstabilan, yang akhirnya mampu
menjejaskan kelangsungan sebuah negara.
34. Dalam menghadapi isu-isu dan persoalan ini, NDP berpendapat, pendekatan responsif yang bertenaga,
akomoditif, robust, flexible,
dan multidimensional adalah amat
perlu untuk menjamin kelangsungan sesebuah negara, atau secara khusus
negara-negara kecil dan membangun.
35. Para serjana sains politik berpendapat bahawa kelangsungan
sesebuah negara boleh diperkukuhkan dengan menjamin elemen keselamatan; elemen
teras sesebuah negara iaitu (i) penduduk; (ii) kedaulatan; (iii) wilayah; dan
(iv) kerajaan. Dalam hal ini, sepatutnya segala dasar yang akan dilaksanakan
oleh sesebuah negara seharusnya mengambilkira kepentingan survival
elemen-elemen asas ini dalam persekitaran semasa global dan rantau yang tidak
menentu dan telah berubah.
36. Dalam konteks Negara kita, NDP berpandangan,
tindakan kerajaan melalui formulasi dasar-dasar dan pelan tindakan yang
responsif dan proaktif terhadap
perubahan persekitaran adalah amat perlu diberi perhatian. Sebagai contoh dalam
isu ketidakstabilan pengeluaran makanan dunia, harus ditangani dengan rangka
dasar strategik untuk menjamin bekalan secara konsisten untuk jangkamasa
panjang; umpamannya, melalui usaha mewujudkan buffer stock yang secukupnya sekurang-kurangnya untuk jangka satu
tahun, menyediakan peruntukan kewangan secukupnya untuk pembangunan prasarana pertanian terutama
sekali tanaman padi dan rumbia serta khidmat nasihat teknikal berterusan kepada
petani, peladang dan pengusaha industri hiliran.
37. Kita turut melihat, demi kelangsungan sebuah negara,
sebuah negara dalam kerangka politik global mutakhir ini tidak dapat mengelak
daripada membentuk strategi pengantarabangsaan yang akan mengukuhkan kedudukan
negara di peringkat global, yang secara tidak langsung mampu menjamin
kelangsungan negara dalam jangkamasa panjang. Alhamdulillah, pendekatan ini
telah dilakukan oleh Kerajaan melalui
dasar luar yang mesera dan kerjasama dengan
organisasi-organisasi antarabangsa seperti PBB, OIC, ASEAN dan lain-lain.
38. Namun demikian, partisipasi Negara Brunei samada
diperingkat Kerajaan atau Swasta sebagai dialog partner dalam forum-forum
antarabangsa bertujuan memacu pertumbuhan sektor-sektor tertentu yang boleh
menjadi bidang niche untuk dipromosi
di peringkat antarabangsa masih dilihat ditahap rendah.
39. Demikian juga peranan parti politik dan
badan-bandan bukan kerajaan (NGOs) boleh membantu memperkukuh hubungan rakyat dengan rakyat, namun
demikian, peranan dan sumbangan mereka seperti tidak diperlukan.
KOMUNITI ASEAN 2015
Saudara saudari sekalian,
40. Berdasarkan kepada pencapaian agenda ASEAN
sebelum ini, maka ASEAN maju setapak lagi apabila pada tahun 2003 yang lalu, telah
ditandatangani Bali Concord II yang memutuskan bahawa Komuniti Asean akan
diwujudkan pada tahun 2020. Komuniti
ASEAN adalah jenama baru bakal menggantikan jenama ASEAN. Bagaimanapun, tempoh
ini dipercepatkan kepada 2015 dalam persetujuan kemuncak Asean di Cebu pada
2007. Kesatuan ini dibangunkan atas tiga tunggak yang dipersetujui iaitu,
politik-keselamatan, ekonomi dan sosio-budaya.
41. Berdasarkan pelan tindakan (blueprint) yang
telah digubal, pada 2015 Asean akan menjadi: (i) rantau ekonomi dengan kesatuan
pasaran dan asas pengeluaran, (ii) rantau ekonomi yang berdaya saing tinggi,
(iii) rantau pembangunan ekonomi yang saksama, dan (iv) rantau ekonomi yang
disepadukan sepenuhnya ke dalam ekonomi global.
42. Ini membawa kepada keterbukaan pergerakan
barangan, perkhidmatan, pelaburan dan mobiliti golongan profesional yang lebih
mudah di kalangan negara komuniti. Dengan senario yang sedemikian rupa, Brunei
dengan secara automatik akan menjadi sebahagian daripada sebuah kesatuan yang
dianggotai oleh 600 juta penduduk dan sempadan Negara Brunei seoalah-olahnya
ialah sempadan seluruh rantau ASEAN.
43. Implikasi dari kesatuan ini ialah, Brunei
tidak lagi berdiri sebagai sebuah identity dan entiti yang terasing. Sebarang
perubahan dan pergolakan yang berlaku dari segi politik, keselamatan, ekonomi dan sosio-budaya di
dalam mana-mana negara kesatuan akan memberi impak secara langsung kepada kita.
44. Atas premis ini, kita dapati negara-negara
seperti Thailand, Malaysia dan Indonesia telah menzahirkan kebimbangan menegenai
tahap kesediaan mereka sendiri untuk menghadapi segala perubahan dan cabaran
yang di bawa bersama oleh pembentukan Komuniti Asean itu. Pada pandangan kita,
persoalan yang sama juga harus diberikan
perhatian, iaitu mengenai kesediaan dan persiapan negara kita menghadapi agenda
besar Komuniti ASEAN pada tahun 2015 dan selepasnya.
45. Disini kita menuntut ketelusan pihak kerajaan
supaya mengongsikan segala maklumat,
pandangan terhadap kesan positif dan negatif, untung dan ruginya rakyat dan
Negara mendukung agenda Komuniti ASEAN ini. Langkah seumpama
ini amat perlu kerana ia melibatkan kepentingan seluruh rakyat dan nasib masa
depan mereka sekunyong-kunyong rakyat adalah merupakan stake
holder terbesar didalam Negara ini, apatah lagi, kejayaan agenda Komuniti
ASEAN ini bergantung sepenuhnya diatas sokongan warganya.
46. Antara lain perkataan, adakah kita telah
membuat segala persediaan yang diperlukan? Kalau negara seperti Thailand,
Malaysia dan Indonesia yang mendepani kita dari segi saiz, jumlah penduduk, perkembangan
dan kesedaran politik, serta kepelbagaian ekonomi, menampakkan kebimbangan
dengan cabaran yang bakal muncul, bagaimanakah pula dipihak kita, seperti ,
adakah kita sudah memikirkan kebarangkalian pencemaran keatas identiti dan
calak Brunei yang digarap oleh MIB yang menjadi konsep pembentukan negara?
Saudara saudari sekalian,
47. Pihak yang bakal menghadapi cabaran atau
‘ancaman’ sebenar ialah rakyat daripada golongan usahawan, termasuklah PKS/IKS dalam semua sektor. Ini bermakna adalah
menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memberi kesedaran kepada golongan tersebut
mengenai persaingan dan cabaran
‘ancaman’ yang bakal merekea hadapi. Malangnya, berdasarkan pengamatan
NDP yang bergerak di peringkat akar umbi, kita melihat kesedaran ini seolah-olah tidak
wujud sama sekali.
48. Hari ini pun rakyat biasa sudah dilanda
keresahan. Perusahaan dan perniagaan yang bersekala kecil diungkayahkan rakyat
biasa selama ini sudah terancam. Mengambil contoh, bengkel-bengkel kenderaan,
cucian kereta, kerja-kerja senggaraan hawa dingin, kedai-kedai runcit di
kampung-kampung, perusahaan dobi, jahitan, gunting rambut, restoran,
gerai-gerai makan, gerai-gerai jualan dipasar-pasar borong dan basah, perniagaan di Tamu
Kianggeh, perusahaan sajian makanan(katering),
kerja nelayan, penanaman sayuran, hatta
kerja-kerja memotong rumput dan membaca meter air sekalipun kini hamper dikuasai
sepenuhnya oleh pendatang-pendatang
asing.
49. Nah! kalau dalam situasi Negara kita yang
kekayaannya melimpah ruah, 10 terkaya didunia dan regime hari ini begitu kuat, penguatkuasaan begitu ketat, tetapi
malangnya kebanjiran warga asing yang
berusaha dan berniaga meyaingi rakyat tempatan hingga lingkup tidak pula mampu
dikawal sehingga hamper semua perusahaan dan perniagaan rakyat bersekalaa akecil
beralih tangan kepada orang asing tanpa kawalan.
50. Cuba bayangkan bagaimanakah nasib rakyat
jelata kelak menjelang Brunei Maju 2035
atau 25 tahun selepas kewujudan Komuniti ASEAN?. Bolehkan kita bayangkan apa
akan berlaku kepada cucu cicit kita
ketika dipenghujung zaman DYTM Pengiran Muda Mahkota menjadi raja atau dizaman DYTM Abdul Muntaqim menjadi raja mereka?
51. Kalau berterusanlah senario ini, mampukah kita
untuk berhadapan dengan negara-negara
yang selama ini telah pun jauh kehadapan berdaya saing di peringkat
antarabangsa. Mampukah kita merebut peluang dalam senario pasaran dan
pengeluaran tanpa sempadan menjelang 2015? Rakyat dilain-lain Negara komuniti
rata-rata menikmati pertumbuhan ekonomi
yang tinggi, tetapi Negara kita semakin menurun.
52. Rakyat lain-lain Negara anggota komuniti akan
bertambah maju dan makmur meraeh keuntungan besar dari kemaufakatan dan
kerjasama serantau, tapi apa pula yang kita boleh raeh untuk memakmurkan dan mensejahterakan
rakyat? Pihak berkenaan hendaklah menjawab persoalan ini kerana inilah yang
banyak dilontarkan oleh ahli dan bukan ahli kepada kita.
53. Rakyat bimbamng, rakyat resah dan gelisah…
wahai para penguasa, redakanlah kebimbangan dan keresahan rakyat kini. Apakah
konsep “bersyukur” dan “awar galat” yang melampau masih releven lagi?
HARAPAN RAKYAT
Saudara saudari sekalian,
54. Satu lagi perkembangan menarik yang menjadi agenda ASEAN ialah ‘Asean
Human Rights Declaration’ yang ditandatangani pada 18 November 2012 sempena
sidang puncak Asean yang ke 21 di Phnom Penh.
55. Melalui deklarasi tersebut, negara-negara ahli telah berikrar untuk
mengiktiraf antara lain hak:
- Setiap individu yang menjadi warganegara sesebuah negara mempunyai hak
untuk turut serta di dalam kerajaan negaranya, sama ada secara langsung atau
tidak langsung melalui perwakilan yang dipilih secara demokratik, tertakluk
kepada undang-undang negara.
- Setiap warganegara mempunyai hak untuk mengundi dalam pilihanraya
berkala dan sah, menerusi hak mengundi yang sejagat dan sama rata, dengan
secara sulit, demi menjamin kebebasan hak memilih kepada pengundi, tertakluk
kepada undang-undang negara.
56. Jika kita amati kedua-dua klausa 25(1) dan
25(2) deklarasi tersebut, rakyat Brunei secara amnya, boleh meletakkan harapan
yang besar bahawa hak mereka sebetulnya diakui. Persoalannya, bilakan
pengiktirafan tersebut akan dikotakan pihak berkenaan melalui tindakan yang
sewajarnya?
Saudara saudari sekalian,
57. Dalam hubungan ini, izinkan saya memanjangkan harapan sejumlah besar
rakyat kepada pihak kerajaan supaya menyediakan pelan tindakan; bilakah masanya
hak rakyat yang selama ini ternafi akan ditunaikan selaras dengan deklarasi yang
telah dipersetujui. Kita tentunya tidak mahu rakyat ternanti-nanti akan janji
ini ‘bak menunggu buah yang tak gugur’.
58. Kita bimbang, jika sekiranya kerajaan tidak
bersedia untuk melakukan perubahan struktur selaras dengan deklarasi yang
ditandatangani, maka sikap ini dikhawatiri akan membentuk persepsi negatif
rakyat dan masyarakat antarabangsa seolah-olah mengesahkan dapatan kajian
bertajuk ‘Does Oil Hinder Democracy?’ oleh Michael L. Ross. Dapatan kajian
tersebut telah memperlihatkan hubungkait atau korelasi yang rapat di antara
hasil minyak dengan tahap demokrasi di negara-negara pengeluar minyak.
59. Senario berkenaan dapat dirumuskan seperti berikut
– kerajaan menggunakan hasil minyak menerusi pelbagai kaedah termasuk
penghapusan cukai, skim perlindungan sosial dan kebajikan yang bertujuan
menutup ruang-ruang demokrasi dan sekaligus mengurangkan
kecenderungan rakyat untuk menuntut pertanggungjawaban daripada kerajaan. Langkah
ini juga berfungsi mengendurkan tuntutan rakyat untuk mempunyai perwakilan
dalam kerajaan.
60. Kajian tersebut juga menyimpulkan kerajaan seolah-olah berpegang kepada ‘falsafah’ membelanjakan
kekayaan hasil minyak dan gas negara untuk ‘membeli’ kesetiaan rakyat. Rakyat
seolah-olah terhutang budi kepada kerajaan, justeru mereka tidak pernah dan
malah tidak berani untuk mempersoalkan hak-hak mereka untuk terlibat didalam
pembuatan keputusan secara legitimate didalam parlimen yang berwibawa.
61. Hasilnya, ketiadaan suara rakyat ini telah
dijaja sebagai menggambarkan suasana politik negara yang amat stabil. Bagaimana
mungkin boleh kita istilahkan susasana tersebut sebagai ‘kestabilan’ sedangkan
kesedaran politik itu tidak pun bercambah sebaliknya ialah kelesuan dan
kebekuan yang menjurus kepada kejumudan politik. Dalam konteks Negara Brunei
hari ini, scenario yang terpamer masih diterima baik oleh sebahagian rakyat
ditambah pula regime ini masih kuat.
Kebimbangan ialah apabila berlaku perubahan regime daripada yang kuat kepada
regime yang lemah sedang cabaran-cabaran hebat diperingkat global dan regional
pasti akan menampias kearah kita..
KEPIMPINAN PERINGKAT
AKAR UMBI
Saudara saudari sekalian,
62. Pemilihan ketua-ketua kampung di Brunei telah berjalan sejak 1992.
Melalui sistem ini rakyat telah terlibat secara langsung memilih pemimpin
mereka secara “demokratik”. Persoalannya, mengapa sistem pemilihan ketua kampung yang “demokratik”
itu gagal menjadi pencetus atau pemangkin kepada kefahaman dan perlaksanaan
demokrasi yang meluas di kalangan rakyat?
63. Allah SWT telah membuat perbandingan di dalam surah al-A’raf, ayat 58,
bermaksud:
“Dan negeri yang baik (tanahnya),
tanaman-tanamannya tumbuh (subur) dengan izin Allah; dan negeri yang tidak baik
(tanahnya) tidak tumbuh tanamannya melainkan dengan keadaan bantut.”
64. Dengan meminjam maksud daripada perbandingan tersebut, apakah ‘tanah’ di
Brunei ini terlalu gersang dan kontang sehingga tunas demokrasi yang disemai
selama ini tidak tumbuh subur?
65. Dalam hubungan ini, marilah kita renungi bait-bait pantun berikut:
Berguru di padang datar,
Dapat rusa belang kaki,
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak
jadi.
66. Oleh yang demikian, bertepatan sekali tindakan Kementerian Hal Ehwal
Dalam Negeri (KHDN) untuk mengemaskan struktur Majlis-Majlis Perundingan Kampong
dan Mukim maka kita harapkan supaya KHDN mengambil kira titah teguran Kebawah DYMM
terhadap pelbagai kelemahan di peringkat
kepimpinan kampung. NDP sangat kesal kerana akibat kealpaan dan pengabaian
pihak-pihak yang terbabit sehingga menyebabkan sesetangah rakyat ternafi hak mereka untuk menikmati
perkhidmatan yang berkesan. Justeru pada pengamatan Kebawah DYMM, sesungguhnya
tiada satu pun isu yang kecil selama ianya menyangkuti kepentingan dan
kesejahteraan rakyat.
PRESTASI PEMBANGUNAN NEGARA
Saudara saudari sekalian,
67. Kita turut berterima kasih kepada kerajaan KDYMM kerana sempena dengan
persidangan MMN yang ke-9 pada Mac baru-baru ini telah meluluskan peruntukan
sebanyak BND 6.1 bilion bagi tahun fiskal 2013/2014 yang meliputi belanja
mengurus dan pembangunan.
68. Di bawah RKN ke-9 (2007-2012), sebanyak 1,048
buah projek pembangunan telah disenaraikan dengan harga rancangan sejumlah BND
9.5 bilion. Bagaimanapun, dari jumlah 1,048 buah projek itu, hanya sebanyak 568
sahaja yang berjaya disiapkan. Ini bermakna pencapaiannya cuma 54 peratus
sahaja.
69. Tahap pencapaian yang rendah ini secara
langsung sebenarnya menafikan hak rakyat sebagai ‘end user’ kerana kita
percaya, apa jua projek yang dirancangkan adalah semata-mata untuk faedah
rakyat. Bukan sahaja rakyat yang tidak mendapat hak mereka, tetapi golongan
kontraktor dan peniaga yang sepatutnya menikmati faedah hiliran turut terlepas
peluang yang diharapkan.
70. Dari segi prestasi kewangan pula, dari jumlah
BND 5.195 bilion yang telah disediakan, BND 4.031 bilion atau 77.6 peratus
telah dibelanjakan. Akan tetapi jika diambil kira daripada harga rancangan BND
9.5 bilion yang telah diluluskan, prestasi perbelanjaaan tersebut merupakan
42.4 peratus sahaja. Ini menunjukkan satu prestasi yang tidak memberangsangkan.
71. Akibat daripada prestasi RKN ke-9 yang lembab
itu, sejumlah 480 buah projek terpaksa ditunda kepada RKN ke-10 (2012-2017).
Sedangkan di bawah RKN ke-10 itu cuma 202 buah projek baru sahaja yang
diwujudkan. Ini bermakna 60 peratus daripada peruntukan projek RKN ke-10
terpaksa digunakan untuk menampung projek-projek yang terbengkalai di bawah RKN
sebelumnya.
72. Statistik ini memperlihatkan tahap
ketidakcekapan perlaksanaan projek yang amat mengecewakan. Dari segi logik,
sepatutnya jumlah projek terbengkalai yang dibawa kehadapan itu lebih kecil
daripada jumlah projek-projek baru. Tetapi dalam kes ini, ianya
adalah sebaliknya.
Saudara saudari sekalian,
73. Di
bawah RKN ke-10 telah ditetapkan bahawa projek-projek yang tertunda dari RKN
ke-9 mestilah disiapkan dalam tempoh RKN ke-10 dan tidak akan dibawa ke RKN
ke-11. Kenyataan ini menimbulkan dua tafsiran:
74. Pertama,
bahawa sebelum ini adalah menjadi suatu kelaziman bagi mana-mana projek ditunda
sehingga menjangkau tiga RKN;
75. Kedua,
oleh kerana keutamaan (priority) untuk menyiapkan projek-projek yang tertunda
di bawah RKN ke-10, terdapat kemungkinan bahawa projek-projek baru akan menjadi
‘mangsa’ lalu terbengkalai dan ditunda ke RKN ke-11.
76. Pada
pendapat banyak kalangan, Ini berlaku akibat sikap dan budaya kerja yang selama
ini tidak memiliki tahap pemedulian yang tinggi. Apatah lagi, mereka yang
diamanahkan melaksanakan projek-projek tersebut mungkin saja tidak mempunyai
rasa tanggung jawab kepada rakyat. Kedudukan mereka tetap terjamin meskipun
prestasi mereka mengecewakan.
77. Inilah
manifestasi daripada kepincangan sistem semasa yang menafikan hak rakyat untuk
bersuara. Hanya dengan penglibatan rakyat dalam erti kata yang sebenarnya,
barulah kita dapat melahirkan golongan
teknokrat dan pelaksana projek yang benar-benar memikul amanah dan aspirasi
rakyat.
URUS TADBIR YANG BAIK
DAN SISTEM PENYAMPAIAN
Saudara saudari sekalian,
78. Di mana-mana negara sekalipun, peranan dan
fungsi perkhidmatan awam adalah kritikal. Adalah menjadi tugas utama sektor
perkhidmatan awam untuk menterjemahkan semua polisi yang digubal kerajaan.
Pembentukan dasar oleh kerajaan lazimnya melalui proses perancangan yang teliti
sehingga membuahkan sebuah polisi yang sempurna dari segi teorinya.
79. Namun begitu, seandainya sektor perkhidmatan
awam tidak berupaya menterjemahkan polisi tersebut kepada gerak kerja dan
perlaksanaan, maka polisi tersebut hanya akan kekal sebagai satu idea yang
tidak ‘operational’, lalu tidak memberi manfaat kepada kumpulan sasaran yang
dihasratkan.
80. Perkhidmatan awam yang berada di barisan
hadapan, berfungsi membentuk imej sesebuah kerajaan dan negara. Perkhidmatan
awam yang berkualiti akan mempamerkan imej positif bagi kerajaan melalui sistem
penyampaian yang cekap, telus dan amanah. Sebaliknya, sektor perkhidmatan awam
yang tidak cekap, dicemari dengan korupsi, nepostime dan mengamalkan budaya
kerja yang tidak mesra pelanggan, akan hanya memaparkan imej negatif bagi
sebuah kerajaan.
81. Penampilan imej kerajaan boleh dilihat dari
dua perspektif, iaitu:
82. Pertama, perspektif bahawa seluruh lapisan rakyat adalah pelanggan kepada
perkhidmatan awam. Jika sektor perkhidmatan awam mampu memikat hati dan nurani
rakyat, pastinya rakyat yang berpuas hati akan terus berdiri teguh di belakang
kerajaan.
83. Begitu juga sebaliknya, andainya rakyat
berterusan dihadapkan dengan pelbagai karenah birokrasi yang menjejaskan
kelicinan penyampaian perkhidmatan awam, maka tidak heran sekiranya rakyat
kecewa dengan kerajaan.
84. Kedua, perspektif bahawa masyarakat antarabangsa juga adalah pelanggan kepada
sektor perkhidmatan awam. Sebagai contoh, kualiti layanan yang diberikan kepada
pemodal, entiti korporat dan pelancong asing. Sekiranya prestasi perkhidmatan
awam itu cekap dan memuaskan hati, sudah pasti limpahan ekonomi dari mereka
akan memberi manfaat yang berterusan dikecapi oleh negara dan rakyat di negara
ini.
85. Sebaliknya, jika pelanggan terpaksa berhadapan
dengan pelbagai karenah birokrasi, ini akan menjejaskan reputasi negara. Imej
negatif ini akan menjadi buah mulut di peringkat antarabangsa dan menghambat
kemasukan dana dari luar sehingga menjejaskan usaha-usaha kerajaan selama ini
bagi mempelbagaikan sumber pendapatan negara.
Saudara saudari sekalian,
86. Mungkin kita boleh mengambil iktibar dari
tetangga kita. Malaysia memastikan pelan transformasi kerajaan serta pelan ekonominya yang diformulasi berdasarkan input
dari berbagai lapisan masyarakat, dipantau melalui satu badan yang ditubuhkan
khas. PEMANDU, atau Performance Management Delivery Unit, dibawah Jabatan
Perdana Menteri. Ia ditubuhkan pada bulan Sept 2009 untuk memantau serta
menilai pembangunan prgramme tersebut
demi memastikan ia dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan.
87. Ketiadaan wadah yang berintergeriti berperanan
sebagai pemantau dan pengkritik kepada prestasi dan kualiti perkhidmatan awam,
yakni satu instrumen ‘check and balance’, seolah-olah memberi gambaran bahawa
mutu perkhidmatan awam itu begitu cemerlang. Keadaan ini ditokok pula dengan
ketiadaan Parlimen yang efektif, organisasi politik yang kuat, NGOs yang focus, dan media arus perdana
atau alternatif yang tanpa takut, dari masa kesemasa membangkitkan permasalahan
rakyat untuk mendapatkan perkhidmatan yang berkualiti dan berkesan. Akibat
persekitaran yang tidak kondusif ini, wujudlah sindrom ‘malas tah ku ingau’,
kerana bimbang dilihat sebagai menongkah arus malah mungkin sahaja dianggap
sebagai golongan anti kerajaan yang bakal menerima hukuman.
88. Namun begitu, kita amat menjunjung kasih Kehadapan
Majlis Kebawah DYMM. Hanya melalui keprihatinan yang dizahirkan melalui
titah-titah baginda, yang menyingkap beberapa aspek kelemahan dalam
perkhidmatan awam, barulah rakyat mengetahui tahap prestasi dan keberkesanan
sistem penyampaian. Nampaknya, harapan untuk sebarang penambahbaikan dan
peningkatan mutu perkhidmatan awam amat bergantung kepada teguran yang
dititahkan oleh Kebawah DYMM yang setentunya amat meletihkan Baginda.
89. NDP juga menjujung tinggi titah Kebawah DYMM
yang menggesa sektor perkidmatan awam menjana gagasan baru, meningkatkan kapasiti dan mempertemukan kaedah-kaedah bukan-konvensional
untuk menangani keperluan negara yang kian kompleks dan mencabar di abad ke-21
ini. Baginda juga menitahkan supaya mengutamakan produktiviti dan efisiensi,
tanpa membebankan diri dengan perkara-perkara yang sepatutnya tidak perlu
dibuat.
90. Dalam hubungan ini, NDP sangat bersetuju dengan cetusan Baginda supaya
mencuba kaedah-kaedah baru yang lebih mesra. Anggota-anggota perkhidmatan awam
tidak perlu takut untuk membuat pembaharuan dan perubahan walaupun ada
kemungkinan berdepan dengan kesilapan. Kesilapan yang tidak disengajakan dalam
gagasan meneroka pembaharuan dan perubahan itu jauh lebih baik dan terhormat
daripada sengaja tidak bergerak dari dalam zon selesa atas alasan takut melakukan
kesilapan.
91. Sepatutnya seluruh anggota perkhidmatan awam berlumba-lumba menyahut
seruan dan cabaran yang dilontarkan oleh Kebawah DYMM, untuk melahirkan sebuah
perkhidmatan awam yang berdaya maju dan bertaraf dunia. Lebih-lebih lagi
sebagai sebuah negara yang ditunjangi dengan jolokan Negara Zikir, tentunya
tuntutan ini merupakan fardhu kifayah yang mempunyai ganjaran dunia dan
akhirat.
MELANTIK DUA TIMBALAN
PERDANA MENTERI
Saudara saudari sekalian,
92. Sebagai langkah penambahbaikan didalam sistem
pentadbiran dan pengurusan negara, dengan rendah hati, dan dengan penuh rasa
tanggung jawab NDP mohon kehadapan
Majlis Kebawah DYMM Sultan dan Yang Dipertuan Negara Brunei Daraussalam
menjulungkan cadangan kiranya Kerajaan Kebawah Duli dapat mewujudkan dua jawatan
Timbalan Perdana Menteri, seorang yang mewakili golongan pembesar, dan seorang
lagi mewakili rakyat jelata.
93. Dengan langkah ini, kita berharap masalah
‘bottleneck’ dalam kelulusan projek dan penyaluran peruntukan kewangan dapat
dilicinkan disamping dapat meringankan tugas Kebawah DYMM sebagai Pemerintah
dan Ketua Eksekutif.
94. Melalui pengagihan tanggungjawab tersebut, yang meletakkan setiap
pelaksana dasar bukan sahaja bertanggungjawab kepada Kebawah DYMM, tetapi juga
kepada rakyat, maka diharapkan akan lahir sikap dan budaya kerja yang baru yang
berteraskan pemedulian dan pencapaian sesuai hasrat Kebawah DYMM sendiri..
95. Ketika mana Brunei mempunyai sebuah Parlimen yang berwibawa, ketika mana
Brunei mempunyai dua orang Timbalan Perdana Menteri, Insyaallah, akan ringanlah
beban tugas Perdana Menteri, akan lenyaplah sindrome helah bela diri yang
semudahnya meletakkan segala kesalahan dan kepincangan dalam pembuatan
keputusan dan perlaksanaan kepada ‘orang diatas’. Insyaallah akan tercapailah
hasrat Negara Brunei maju pada 2035 dengan redha Allah SWT.
KANUN SYARIAH
Saudara saudari sekalian,
96. Falsafah
MIB merupakan asas kepada pembentukan Negara Brunei Darussalam. Islam adalah tunjang
kepada falsafah ini, justeru amat perlu diperkasa dan diberigakan. Kearah itu,
kesepakatan dan dokongan segenap lapisan rakyat adalah paling utama.
97. Salah satu aspek terpenting dalam gagasan
sebuah negara Islam adalah perlaksanaan undang-undang syariah. Sebagai seorang Islam yang beriman dengan Al-Quran, kita mestilah menjunjung sepenuhnya perintah
Allah SWT. Selaras dengan peringatan Allah SWT dalam firmanNya yang bermaksud:
98. “Wahai orang-orang yang beriman! masuklah kamu ke dalam ugama Islam
(dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak
langkah syaitan; sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.”
(Al-Baqarah: 208)
99. Begitu juga pada masa yang sama, kita tidak
mahu digolongkan sebagai orang yang kafir, zalim ataupun fasiq akibat tidak melaksanakan hukum yang ditetapkan
oleh Allah SWT. Amaran ini ditegaskan melalui firmanNya yang bermaksud:
100.
“…. dan
sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah
(kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.” (Al-Maidah: 44)
101.
“…. dan
sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka
mereka itulah orang-orang yang zalim.” (Al-Maidah: 45)
102.
“…. dan
sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka
mereka itulah orang-orang yang fasiq.” (Al-Maidah: 47)
Saudara saudari sekalian,
103. NDP amat bersyukur dan menjunjung kasih kepada
Kebawah KDYMM, yang telah memperkenankan perlaksanaan Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah di negara ini. Saya percaya perlaksanaan kanun tersebut dibuat bukannya
kerana inginkan kemegahan dan kemasyhuran ataupun mencari populariti. Saya juga
yakin keputusan ini adalah manifestasi dari sifat ketaqwaan Kebawah DYMM dan
Ulil Amri dan sebagai ‘ubudiyyah’ terhadap Allah SWT semata-mata atas fitrah sebagai hamba yang mentaati segala perintahNya.
104. Kesungguhan Baginda untuk melaksanakan
Perintah Kanun Hukum Jenayah Syariah adalah suatu yang luar biasa kerana tidak
ramai pemimpin Negara umat Islam yang
mempunyai komitmen setinggi kesungguhan Baginda itu. Dalam hal ini, NDP telah
menegaskan hukum Wajib mentaati Baginda
Kebawah DYMM.
105. Dalam pada itu kita berharap kerajaan
menyediakan sarana yang selengkapnya bagi menjamin perlaksanaan kanun tersebut
mencapai matlamat tuntutan Islam yang sebenarnya. Kita semestinya mengakui
Islam itu sempurna lengkap, dan terpelihara dari segala kekurangan. Justeru
kita memohon pertolongan daripada Allah SWT, supaya perlaksanaan kanun ini
tidak dicemari oleh sebarang kekurangan dan kelemahan.
106. Inilah sebabnya mengapa kita tegaskan
perlunya ada persiapan yang sempurna dan rapi dari aspek kerangka
perundangan, pengamal dan pelaksana bagi menjamin keutuhan tututan syariah itu
sendiri. Tetapi dalam masa yang sama, kita juga tidak mahu perlaksanaan Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah tersebut dilengah-lengahkan atas
alasan persediaan belum menckupi.
107. Kita amat menginsafi akan peringatan Kebawah DYMM pada Majlis Perasmian
Seminar Antarabangsa Perundangan Islam Tahun 1432H / 2011M, yang menitahkan,
108.
“Kerana
selaku orang Islam, kita wajib melaksanakannya, sebagai memenuhi tuntutan Allah
Subhanahu Wata’ala. Apabila Undang-Undang Syari’ah terlaksana, maka barulah
bumi yang permai ini dapat diungkap sebagai ‘negeri yang baik dan Tuhan Yang
Maha Pengampun’. …..
109.
…..
Kerana kita tidak boleh lagi berkata tidak atau tunggu dulu, sebab kita sudah
cukup segala-galanya, ada kemampuan dan ada kuasa untuk melaksanakannya. Kalau
kita masih juga berkata tidak atau tunggu dulu, ini adalah tidak kena.
110.
Siapalah
kita di hadapan Allah untuk berkata
tidak atau tunggu dulu, sedang undang-undang bukanlah baru digubal
tetapi telah termaktub di dalam Al-Qur'an dan Al-Hadis, semenjak dari seribu
empat ratus tahun lagi. Di manakah kita dengan Al-Qur’an dan Al-Hadis itu?”
PENDIDIKAN
UGAMA
Saudara
saudari sekalian,
111.
NDP
juga amat teruja dengan keputusan kerajaan Kebawah DYMM untuk melaksanakan
Perintah Pendidikan Ugama Wajib 2012 yang mula berkuat kuasa mulai 1 Januari
2013. Dengan perlaksanaan undang-undang ini, tidak akan ada lagi anak-anak
orang Islam yang terabai atau tercicir dari asas pembelajaran dan pendidikan
Islam. Ini
juga akan mempastikan gejala buta jawi dan buta Al-Quran dihapuskan sama
sekali.
112. Ini selaras dengan titah KDYMM
sempena Hari Guru Ke-22 bagi Tahun
1433H / 2012M, bahawa,
113.
“Dengan berjalannya undang-undang ini, insya-Allah,
tidaklah akan ada lagi kanak-kanak Islam di negara ini yang akan tercicir dari
memahami dan mengetahui ilmu asas pendidikan Islam. Tidak akan ada lagi orang yang tidak pandai sembahyang dan membaca
Al-Qur'an.”
114. Titah
Baginda ini amat bertepatan sekali dengan cadangan NDP dalam Manifesto
Politiknya 2006-2016 MS 30 antara lain berbunyi “memastikan atau mewajibkan
setiap murid dan penuntut beragama Islam menghadiri sekolah agama selama enam tahun
disamping sekolah biasa untuk memastikan mereka tahun dasar, asas dan rukun
Islam…..”
115. Walaupun langkah ini pada peringkat awalnya menekankan kepada ilmu asas
pendidikan Islam, tetapi kesinambungan kepada tahap yang lebih mendalam dan
syumul hendaklah diteruskan. Adalah tidak memadai, untuk rakyat negara Brunei
yang berpegang kepada falsafah MIB, hanya sekadar didedahkan kepada ilmu Islam
setakat fardhu ain sahaja.
116. Sehubungan dengan itu juga, bagi memungkinkan falsafah MIB tumbuh mekar
di dalam masyarakat, setiap rakyat yang beragama Islam dan bukan Islam hendaklah
didedahkan kepada ilmu dan prinsip-prisnsip Islam yang sejagat. Ini kerana
tunggak Islam di dalam falsafah MIB itu justerunya tidak terhad kepada fardhu
ain semata-mata.
KONSEP
AL-WAQI’IYYAH
Saudara
saudari sekalian,
117. Bagi melahirkan individu-individu Islam yang berketrampilan, setiap
warga Islam hendaklah diasuh dengan ilmu untuk membolehkan mereka
mengaplikasikan Islam dalam kehidupan harian. Ianya meliputi seluruh sistem
kehidupan dan bernegara yang merangkumi antara lain, aspek-aspek pemerintahan,
politik, keadilan, hak asasi, sosial, pendidikan dan ekonomi seperti mana yang
dianjurkan oleh Islam.
118. Dalam konteks ini, perkembangan fiqh semasa mengenengahkan konsep Al-Waqi’iyyah. Konsep Al-Waqi’iyyah
boleh didefinisikan sebagai realiti dan kebenaran yang bersifat praktikal dan
sesuai dijadikan amalan di dalam kehidupan manusia. Melalui pendekatan konsep
ini, Islam itu Insyaallah akan dilihat sebagai relevan dalam menyelesaikan
semua kemusykilan yang timbul mengikut kaedah penyelasaian Islam.
119. Konsep al-Waqi’iyyah menjadikan ibadah sebagai perkaedahan untuk
pembangunan berteraskan Islam. Ini dapat dilihat daripada tiga prinsip berikut:
120.
Pertama, Islam bersifat
praktikal dan bukanlah utopia (khayalan). Islam mengambil kira realiti sebenar
kehidupan manusia di dunia ini yang dipenuhi dengan unsur-unsur amar ma’ruf
nahi mungkar. Justeru ajaran Islam adalah benar-benar praktikal untuk
diamalkan dalam kehidupan seharian.
121.
Kedua, Islam pasti dapat
menyelesaikan sebarang persoalan yang bersangkutan dengan kehidupan manusia
selama Islam diamalkan secara holistik. Justeru agama Allah SWT sahajalah yang
mampu menyelesaikan masalah dan memberi rukhsah dalam menjalani kehidupan di
dunia sebagai proses persediaan hari akhirat.
122.
Ketiga, Islam memberi ruang
kepada perkembangan fikiran yang melahirkan tamadun ilmu. Islam sentiasa
menggalakkan manusia meningkatkan daya fikiran yang tinggi, kreativiti dan
inovasi bagi melahirkan tamadun yang gemilang. Justeru Islam memberi
keistimewaan kepada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan dan diangkat darjat
kemuliaan di sisi Allah SWT.
Saudara saudari sekalian,
123. Berdasarkan ketiga-tiga prinsip yang saya sebutkan itu, jelas sekali
konsep al-Waqi’iyyah ini tidak bertentangan sama sekali dengan falsafah MIB.
Sebaliknya, ia merupakan pelengkap yang mengutuhkan lagi tunggak Islam di dalam
falsafah MIB.
124. Menerusi pendekatan ini, NDP yakin bahawa akan terbentuk sebuah generasi
berilmu yang mampu mengimbangi tuntutan duniawi dan ukhrawi dalam kehidupan
bernegara. Pastinya inilah yang kita cita-citakan melalui falsafah MIB itu
sendiri.
125. Marilah kita sama-sama merenung dan menghayati apa yang dititahkan oleh
KDYMM pada Sambutan Hari Belia
Kebangsaan Ke-7 Tahun 2012, bahawa,
126.
Di
samping sebagai keperluan asas, ia juga amat penting bagi survival masa depan
kita. Cuba perhatikan sahaja kepada senario orang-orang menghina Nabi dan ugama
yang tidak pernah berhenti itu, andainya kaum belia atau generasi kita lemah
ugama atau miskin ilmu ugama, bagaimanakah mereka akan dapat menghadapinya
kalau dada kosong atau ketandusan ilmu ugama?
KEPERLUAN KAJIAN OLEH UBD DAN IPT LAIN
Saudara
saudari sekalian,
127. Semasa melancarkan Manifesto NDP pada tahun 2006, telah ditekankan
supaya UBD dan IPT yang lain diperkasakan melalui kuantiti penerbitan dan
penyelidikan yang berkualiti. Seperti
yang dirakamkan dalam manifesto tersebut, izinkan saya memetik kembali di
antara intipati gagasan yang berkenaan:
128.
Pertama - Membangun dan
memperkembangkan kegiatan penyelidikan dan pendidikan di Universiti Brunei
Darussalam (UBD) (dan institut pengajian tinggi yang lain)
129.
Kedua - Melaksanakan
kajian-kajian mengenai trend semasa serta pergolakan pelbagai isu yang dijangka
mencorak keadaan masa hadapan yang bakal dihadapi oleh Negara Brunei Darussalam
130.
Ketiga - Menyediakan kemudahan
prasarana yang lengkap, termoden dan mencukupi kepada UBD dan IPT yang lain
131.
Keempat - Menggunakan kemahiran
dan kepakaran tenaga pengajar dari UBD dan IPT yang lain sebagai pakar runding
dalam perancangan dan pelaksanaan projek-projek pembangunan negara
132.
Kelima - Menyalurkan
peruntukan yang secukupnya kepada UBD dan IPT yang lain
133. Kita dapati bahawa Kebawah DYMM acapkali membangkitkan persoalan bahawa
UBD dan IPT lain perlu cemerlang di dalam bidang penyelidikan. Titah Kebawah DYMM
yang terbaru mengenai persoalan ini adalah sempena Majlis Konvokesyen ke-24
Universiti Brunei Darussalam bagi tahun 2012 yang lalu.
134. Justeru persoalan yang dibangkitkan melalui titah tersebut adalah
bersejajaran dengan gagasan NDP sejak 2006 lagi, maka adalah tepat sekali untuk
kita mengungkayah dan menyokong penuh titah Kebawah DYMM itu.
135. Kebawah DYMM memperlihatkan
hasrat baginda untuk melihat UBD dan IPT yang lain muncul sebagai pusat
kecemerlangan yang menghasilkan penerbitan dan penyelidikan yang diiktiraf di
peringkat antarabangsa. Pengiktirafan ini boleh diukur dengan bilangan dan
kekerapan ‘citation’ oleh para sarjana atas dasar ‘authenticity’ dan
‘authority’ hasil penerbitan dan penyelidikan tersebut.
Saudara
saudari sekalian,
136. Pada prinsipnya, sesebuah IPT hanya dikategorikan sebagai universiti
penyelidikan setelah pencapaian universiti tersebut merentasi aspek-aspek
berikut iaitu:
137.
Pertama - modal insan; Kedua – penerbitan; Ketiga, paten dan hak harta intelek;
dan Keempat, penjanaan pendapatan.
138. Selain keempat-empat aspek tersebut, universiti berkenaan mestilah
mempunyai ciri-ciri bidang pengajian berfokuskan penyelidikan, kemasukan
kompetitif, pensyarah berkualiti dan nisbah siswazah dan pascasiswazah 50:50.
139. Kita percaya bahawa apabila Kebawah DYMM membangkitkan soal perlunya UBD
dan IPT lain cemerlang sebagai pusat penyelidikan, ianya tidak membawa konotasi
bahawa UBD dan IPT lain itu tidak
berupaya mencapai sasaran yang ditetapkan. Akan tetapi, pada pengamatan saya,
ia lebih merupakan gesaan dan dorongan supaya UBD dan IPT lain begerak dengan
lebih tangkas setara dengan universiti-universiti penyelidikan di rantau ini
sekurang-kurangnya.
Saudara
saudari sekalian,
140. Perubahan sosioekonomi semasa menjurus kepada ekonomi berasaskan
pengetahuan (Knowledge Based Economy) sebagai enjin pertumbuhan. Pengetahuan
(knowledge Based Economy) sebagai enjin pertumbuhan. Plaburan yang besar
ditumpukan kepada aktiviti R&D, pelesenan dan harta intelek.
141. Di Amerika Syarikat misalnya, kayu ukur yang digunapakai untuk
menentukan ‘ranking’ universiti penyelidikan ialah jumlah peruntukan kerajaan
yang diterima bagi tujuan penyelidikan. Lagi besar jumlah yang diterima dan
dibelanjakan, maka lagi tinggilah kedudukan universiti tersebut sebagai
universiti penyelidikan.
142. Untuk mencapai negara maju selaras dengan Wawasan 2035 itu, IPT yang ada
di Brunei hendaklah menyumbang sebanyak 10 peratus daripada hasil penyelidikan
yang berdaya mampu untuk dikomersialkan. Di samping itu, IPT juga perlu
meletakkan sasaran untuk melahirkan nisbah 100 penyelidik, saintis dan jurutera (PSJ) bagi setiap 10,000 tenaga
kerja.
143. Sebagai perbandingan, di kalangan negara-negara maju seperti di Kesatuan
Eropah (EU) misalnya, nisbah PSJ bagi setiap 10,000 tenaga kerja adalah 99.6.
Manakala Jepun pula berada di tahap nisbah 131.5 dan Singapura sebanyak 111.3.
144. Jadi untuk mencapai tahap yang seperti saya sebutkan itu, bukanlah satu
usaha yang mudah. Namun demikian cabaran ini mestilah disahut dengan pelan
tindakan yang mapan untuk mempastikan
apa yang dihasratkan oleh Baginda dapat dicapai. Iltizam Kebawah DYMM untuk
melihat transformasi IPT di Brunei dapat kita amati melalui penegasan baginda
pada Majlis Konvokesyen Ke-24 UBD Tahun 1433H / 2012M, yang menitahkan,
145.
“…..
Kerana itulah beta tidak jemu-jemu mengingatkan, supaya UBD dan penuntut-penuntutnya
sama-sama meneroka program-program yang berguna sebagai sebahagian dari
kegiatan akademik mereka.”
146. Ketegasan dan kesungguhan Kebawah DYMM dalam isu ini seharusnya
dijadikan dorongan dan rangsangan yang menggerak seluruh tenaga dan warga IPT
di negara ini ke arah mewujudkan pusat kecemerlangan yang terulung dan
terbilang di rantau ini.
BANTUAN KEPADA
SEKOLAH SWASTA
Saudara saudari
sekalian,
147. Ketika
mana kita merungkai isu memperkasakan UBD dan IPT lainnya, kita tidak lupa
mengenai peranan dan sumbangan sekolah-sekolah swasta di Negara ini. Mengambil
contoh, Sekolah Menengah Chong Hwa yang berusia lebih 80 tahun kini adalah
antara sekolah swasta tertua dan terbesar dinegara kita tanpa menerima bantuan
kewangan dari pihak Kerajaan selain membekalkan guru-guru Agama, Bahasa Melayu dan pelajaran
MIB.
148. Sukatan
pelajaran digunapakai di sekolah-sekolah swasta China adalah sukatan pelajaran yang disediakan oleh
Kementerian Pendidikan sama seperti sekolah-sekolah Melayu yang lainnya kecuali
tambahan satu mata pelajaran Bahasa China selain Bahasa Melayu dan Inggris.
149. Hari
ini terdapat lapan buah sekolah China, terdiri dari lima sekolah rendah dan
tiga sekolah menengah sehingga peringkat O level. Sekolah menengah Chong Hwa
adalah sekolah swasta terbesar mempunyai
3,500 pelajar dimana hampir sepertiga penuntutnya terdiri dari pelajar-pelajar
Melayu.
150. Walaupun
demikian, persoalan yang sering kedengaran ialah dimana hilangnya pelajar-pelajar
lepasan Sekolah Swasta China yang telah menyambung dan tamat pengajian mereka diluar Negara; sehingga
timbul persepsi sebahagian mereka tidak ada jatidiri keatas Negara Brunei bumi
kelahiran mereka. Justeru itu, NDP berpandangan perlunya satu kajian saksama
dilakukan bagi mengenal pasti sebab-sebab masalah tersebut berlaku.
151. Seimbas
lalu, kita menilai bahawa pihak kerajaan perlu memberikan ‘pengiktirafan’
keatas sumbangan sekolah-sekolah swasta ini dengan menimbangkan pemberian grant tahunan dengan jumlah yang
berpatutan bagi menampung biaya pengurusan sekolah – sekolah swasta dinegara ini.
PEMBANGUNAN TEMBURONG
Saudara
saudari sekalian,
152. NDP begitu teruja dan bersyukur dengan
keputusan kerajaan Kebawah DYMM untuk membina sebuah
jembatan, yang akan menghubungkan Daerah Temburong dengan Daerah Brunei dan
Muara. Ini merupakan satu anugerah hari keputeraan Kebawah DYMM yang amat
bermakna kepada seluruh rakyat Brunei, khasnya kepada penduduk Temburong yang selama ini amat menagihkan pembangunan supaya dapat
bersama-sama menikmati arus kemajuan perdana.
153. Di peringkat parti, NDP telah
memperjuangkan isu ini sejak tahun 2007 lagi. Ini dapat disoroti melalui
usul-usul dalam Kongres Agung Tahunan yang ke-2 iaitu Usul Menaikkan Taraf Pekan Bangar Kepada
Bandar Bangar. Kemudian disusuli pula dengan Usul Pembinaan Jalan Dan Jambatan Menghubungkan Daerah Temburong Dengan
Bandar Seri Begawan dan Usul
Menaiktaraf Dan Membangunkan Daerah Temburong pada Kongres Agung Tahunan yang ke-3 pada 2008.
154. Seperti yang pernah NDP cadangkan pada tahun
2008 itu, izinkan saya memetik kembali intipati usul yang berkenaan:
155.
Pertama - Menggesa
Kerajaan Kebawah DYMM supaya mengambil pendekatan strategi pembangunan
menyeluruh dalam memajukan daerah Temburong supaya tidak ada lagi kawasan yang
terus tercicir dari arus pembangunan
156.
Kedua - Mencadangkan
penubuhan Lembaga Kemajuan Daerah Temburong atau Development Authority of
Temburong singkatannya DART, yang akan bertanggungjawab merangka Pelan Induk
Pembangunan Temburong 2035
157.
Ketiga - Merangka strategi kependudukan untuk
memastikan Daerah Temburong mempunyai penduduk seramai sekurang-kurangnya
100,000 orang menjelang 2035
158.
Keempat - Mencadangkan supaya
Kerajaan Kebawah DYMM membina sebuah Istana Hinggap bagi melambangkan kehadiran
Kebawah DYMM Sultan di daerah Temburong yang akan menambah rasa kecintaan dan
jatidiri rakyat dan penduduk di daerah ini terhadap Baginda, dan bahawa
kewujudan Istana ini seharusnya dijadikan pemacu kepada pembangunan yang pesat
(fast track development)
159.
Kelima - Menyegerakan
penyediaan konsep dan Pelan Induk Pembangunan Temburong 2035 yang memberi ruang
kepada semua pihak untuk memberi input dan pandangan ke arah penghasilan sebuah
pelan pembangunan yang komprehensif dan mapan.
160. Seterusnya, sebagai mercu tanda yang menjamin kepada kemapanan
pembangunan di Temburong, NDP dengan penuh takzim dan rendah hati mencadangkan
kepada KDYMM supaya mempertimbangkan untuk membangunkan sebuah lapangan terbang
antarabangsa di Temburong dan menjadikan Bangar sebagai Kota Kampus.
PERUMAHAN RAKYAT
Saudara saudari sekalian,
161. Menyediakan kemudahan perumahan kepada rakyat
adalah menjadi tanggungjawab setiap kerajaan. Perumahan adalah salah satu
keperluan asasi bagi setiap rakyat. Lebih-lebih lagi sebagai sebuah kerajaan
Islam, tuntutan ini adalah satu amanah yang wajib ditunaikan kepada setiap yang
berhak.
162. NDP bersyukur dan menjunjung kasih Kehadapan Majlis Kebawah DYMM dan berterima kasih kepada pihak
kerajaan kerana kepekaan terhadap permintaan perumahan yang menjadi isu dan kegelisahan sebahagian
rakyat. Bagi tujuan penjimatan kos dan tanah, skim-skim baru perumahan telah
memperkenalkan rumah jenis rumah berkembar dan “teres”.
163. Persoalan disini ialah size dan laman rumah
yang terlalu kecil yang merimaskan sebuah
keluarga besar yang mendiaminya. Pembangunan taman-taman perumahan juga tidak menyediakan kemudahan-kemudahan perlu
seperti surau yang lengkap dengan bilik jenazah dan perpustakaan, taman
permainan kanak-kanak, padang bola dan gerai-gerai untuk jualan runcit dan
pasar segar.
164. Dalam hal ini, NDP sukacita mencadangkan agar
apa jua jenis rumah yang dibina hendaklah mengambil kira ciri-ciri keperluan
rumah sebuah keluarga Islam, iaitu dengan menyediakan sekurang-kurangnya empat
buah bilik tidor yang selesa dan munasabah ketinggiannya bagi menempatkan katil
jenis bertingkat. Keperluan bilik-bilik
tersebut ialah sebuah bilik utama untuk
ibu bapa, bilik anak lelaki, bilik anak perempuan dan bilik
tetamu/pembantu rumah disamping sebuah bilik stor.
165. Sementara itu, pihak berkenaan disaran turut
menyediakan rumah-rumah yang lebih besar mempunyai lima dan enam bilik tidur
bagi menampung keperluan keluarga besar atau bagi memberikan peluang kepada
pemilik rumah kecil yang berkemampuan untuk berpindah kerumah yang lebih besar.
Semantara itu, pihak berkenaan juga disaran agar menimbang pemberian rumah
kepada pemohon biarlah pada lokasi yang
hamper ditempat kerja mereka bagi menjimatkan kos perjalanan dan masa.
166. Sehubungan dengan itu NDP berseru agar mereka yang mampu untuk membayar harga rumah
yang dibeli, maka wajiblah keatas pembeli itu membayar hingga langsai. Akan
tetapi dalam keadaan pemohon rumah adalah dari kalangan miskin dan dhaif, maka
wajib pula keatas kerajaan memberikan rumah percuma kepada mereka. Ini
bertepatan dengan konsep keadilan dalam Islam, iaitu memberikan hak kepada yang
berhak.
Saudara saudari sekalian,
167. Kita amat menjunjung kasih Kehadapan Majlis Kebawah DYMM yang telah
menitahkan pelaksanaan Skim Tabungan Perumahan dan Skim Pinjaman Kewangan Perumahan. NDP
amat berharap dengan wujudnya kedua-dua skim ini seluruh lapisan rakyat sama
ada yang berpendapatan rendah atau sebaliknya akan berpeluang memiliki rumah
sendiri.
168. NDP sememangnya mengalu-alukan dan menyokong penuh apa jua inisiatif
baru yang diperkenalkan demi kebajikan rakyat. Namun dalam keterujaan ini, NDP
masih pesimis dengan budaya kerja dan pola sistem penyampaian yang selama ini
menunjangi agensi perumahan rakyat.
169. Menteri Pembangunan di dalam sidang MMN ke 9 baru-baru ini, menyatakan
tempoh menunggu permohonan perumahan telah diunjurkan berkurangan dari 19 tahun
kepada 16 tahun, dan seterusnya akan disingkatkan lagi sehingga 15 tahun sahaja.
Pencapaian sebegini mungkin dianggap sebagai satu kejayaan yang
memberangsangkan bagi agensi berkenaan. Tetapi bagi seluruh lapisan rakyat
terutamanya golongan yang masih ternanti-nanti memiliki rumah sendiri, pastinya
mereka tidak berkongsi sentimen yang sama.
Saudara saudari sekalian,
170. Pada pandangan NDP, walaupun usaha-usaha yang dibuat telah menampakkan
sedikit penambahbaikan, tetapi usaha-usaha tersebut hendaklah dilaksanakan
secara berterusan. Agensi pelaksana hendaklah menjurus kerangka pemikiran
mereka ke arah mensasar penambahbaikan yang dijadikan sebagai ‘moving target’.
Ini bermakna bahawa kita tidak sewajarnya berpuas hati dengan apa yang telah
dicapai. Usaha untuk meningkatkan pencapaian adalah ‘a journey without
destination’, suatu perjalanan tanpa henti dan penghujung.
171. Kita tentunya berbangga dengan pencapaian di beberapa tempat yang
berjaya memenuhi permohonan perumahan dalam tempoh 5 tahun sahaja. Andai kata
tempoh yang memberangsangkan ini dapat dilestarikan ke seluruh negara, tentunya
ini merupakan khabar gembira kepada rakyat. Perkembangan pengetahuan,
pengalaman dan teknologi seharusnya menyumbang kepada pencapaian tempoh
menunggu yang lebih singkat dan seterusnya memecahkan tembok budaya kerja lama
yang tidak mesra rakyat.
NDP MENJELANG 2015
Saudara saudari sekelian,
172. Kini genap setahun saf pimpinan hari ini mengambil alih tugasan meneraju
NDP hingga 2015. Strategi parti antaranya ialah berusaha melakukan engagement dengan pihak-pihak berkenaan.
Sepanjang tempoh setahun pertama selepas Kongres Agung Tahunan ke- 7 hingga kini, JASA telah menulis 39 surat
ditujukan kepada Menteri. 11 Surat kepada ketua jabatan. Dari jumlah tersebut
hanya 6 Dijawab oleh Pejabat Menteri dan 6 dijawab oleh ketua jabatan.
173. Hal ini amatlah mendukacitakan NDP yang seharusnya mendapat respon dari
mereka sekurang-kurangnya memaklumkan surat sudah diterima. Kita tidak faham
kenapa Kementerian-Kementerian, Jabatan Kerajaan hatta Jabatan Perdana Menteri
sendiri seolah-olah tidak mempunyai Piagam Pelanggan yang meletakkan komitmen
untuk respon kepada surat menyurat rakyat dalam tempoh yang singkat.
Saudara saudari sekalian,
174. Mendatang ini pula, diperingkat pusat, parti sedang mengumpul maklumat
mengenai lima isu yang menyangkut masa depan rakyat dan Negara. Adalah
diharapkan, apabila terkumpulnya maklumat dan data yang diperlukan, Insyaallah,
kita akan merakamkannya dalam bentuk kertas konsep untuk dihadapkan kepada Kerajaan Kebawah DYMM sebelum
berakhirnya tempoh tugasan saf pimpinan 2015.
175. Lima isu yang dimaksudkan menyangkut pendidikan, pelaburan rakyat,
pembangunan PKS/IKS, kelangsungan MIB
dan memperkasa Perlembagaan Negara sesuai Syariat.
176. Lain-lain aktiviti yang akan diungkayahkan oleh NDP Pusat melalui JASA
ialah majlis-majlis keraiyan dalam kalender Islam, Sambutan Hari Kebangsaan.
Sambutan Puja Usia Kebawah DYMM dan Junjung
Ziarah sempena Hari Raya Edul Fitri.
177. Selainnya, adalah terpulang kepada Badan-Badan Perhubungan dan Biro-Biro untuk menggerakkan kegiatan
masing-masing. Jika ingin dilihat aktif maka ungkayahkanlah apa-apa jua
kegiatan yang bersesuaian melalui konsep merakyatkan NDP.
178. Disamping itu, Saya menggesa Badan-Badan Perhubungan dan Ranting-Ranting
supaya menganjurkan program Usrah Bulanan dan pengajian di Markas Perhubungan
Masing-masing atau di rumah-rumah ahli.
PENUTUP
Saudara saudari
sekalian,
179. Sebelum saya mengakhiri ucapan ini, sukacita saya ingin berpesan kepada diri
saya sendiri dan kepada saudara-saudari sekelian agar sentiasa membetulkan niat
kita masuk NDP ini semata-mata untuk mendukung sebuah visi yang murni
iaitu Negara Brunei Darussalam sebagai
sebuah Negara Melayu, Islam. Beraja, yang aman dan makmur serta mendapat keampunan
Allah SWT kerana Allah jua.
180. Kearah niat itu perjuangan NDP tidak berhajat kepada niat-niat sampingan
terutama sekali untuk meraih apa-apa jua peluang untuk kepentingan diri dan
dunawi. Dengan niat yang setulusnya, bersama-samalah kita berbai’ah untuk
meneruskan perjuangan NDP ini kerana Allah SWT jua.
Saudara-Saudari
Sekalian,
181. Mengakhiri ucapan ini, saya mengambil kesempatan mengucapkan syabas dan tahniah
kepada TYT Timbalan Presiden Kanda Hj Juned Hj Ramli yang banyak memikul
tugasan Presiden, kepada yang berusaha Panitia Kongres Ke-8 Parti Pembangunan
Bangsa yang dipimpin oleh Saudara Hj. Yunos Hj. Momin dan Seluruh warga Jabatan
Setiausaha Agung (JASA) dibawah pentadbiran Saudara Hj. Jefry Hj. Mohd Daud dan
Penolong Setiausaha Agung Pg Nuurul Azadah Pg. Hj Abu Bakar yang berkerja keras
kerana berjaya mengendalikan Kongres ini
dengan tertib dan lancar.
182. Sukacita juga saya bagi pihak Dewan Harian dan Majlis Tertinggi parti
merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Ranting
Bebuloh dan Ketua Hal Ehwal Non Muslim Ayahanda Mantar Perayam kerana sudi menjadi penaja utama penggunaan Dewan
ini selama dua hari kita berkongres dan jamuan perasmian Kongres Agung Tahunan
Ke-8 ini.
Saudara Saudari
Sekalian,
183. Saya selaku Presiden dan mewakili seluruh anggota Dewan Harian dan
Majlis Tertinggi parti mohon kemaafan kepada seluruh warga NDP diatas apa jua
ke khilafan dan kekurangan kami selama setahun lalu kami memimpin NDP. Segala
kelemahan dan kekurangan itu adalah dari kami
jua dan yang baik dan benar itu dari Allah SWT jua.
184. Akhir sekali dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim saya merasmikan
Kongres Agung Ke-8 Parti Pembangunan Bangsa(NDP) pada pagi ini. Dan demi
keberkatan Allah SWT, marilah kita bersama-sama membaca surah al-Asr’,
dan tasbih kaffarah,
Selamat bersidang.
No comments:
Post a Comment