Posting mengikut label

Wednesday, June 25, 2014

Kos jenayah rentas sempadan meningkat USD870 bilion tahun 2011


JERUDONG, Selasa, 24 Jun. - Kos jenayah merentas sempadan yang telah meningkat sebanyak USD870 bilion pada tahun 2011, adalah perolehan daripada aktiviti-aktiviti haram rangkaian jenayah terancang yang juga mempunyai jumlah yang besar  setanding dengan 1.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) global atau tujuh peratus daripada eksport dunia bagi barangan.

Demikian jelas Menteri Tenaga di Pejabat Perdana Menteri (JPM), Yang Berhormat Pehin Datu Singamanteri Kolonel (B) Dato Seri Paduka Dr. Awang Haji Mohammad Yasmin bin Haji Umar semasa merasmikan Mesyuarat Pegawai-Pegawai Kanan Mengenai Jenayah Rentas Sempadan (SOMTC) dan Mesyuarat Yang Berkaitan Ke-14.

Yang Berhormat juga menyebut mengenai perspektif tentang bagaimana SOMTC boleh menguatkan tindakan kolektif ASEAN terhadap jenayah merentas sempadan.

Pertama, untuk menghapuskan ‘red-tape’,  tegas Yang Berhormat, ASEAN mempunyai hubungan yang kuat dan kepercayaan dalam kalangan negara anggotanya untuk menghapuskan birokrasi yang tidak perlu.

Perkongsian, operasi bersama, usaha penyelarasan dan usaha antara rantau dicapai setakat ini perlu dipertingkatkan supaya lebih cekap untuk memastikan bahawa rantau ini tidak menjadi tempat selamat untuk rangkaian jenayah terancang atau hab kewangan haram.

Beliau juga memberi jaminan bahawa negara anggota ASEAN perlu bekerjasama, bukan sahaja secara dua hala antara kedua-dua buah negara tetapi juga di pelbagai peringkat yang melibatkan beberapa negara, bekerja secara serentak dan mengendalikan  dengan cara yang baik.

Perkara kedua, katanya ialah menekankan keperluan untuk meletakkan penekanan yang kuat terhadap pembinaan keupayaan terutama untuk kakitangan barisan hadapan dan penyiasat dan penggunaan teknologi, memanfaatkan ‘inparts’ terhadap keupayaan rakan dialog antarabangsa.

Pada masa ini, SOMTC harus melihat ke hadapan bagi kemungkinan menubuhkan Pusat Latihan Serantau Untuk Siasatan yang akan menyediakan kursus-kursus mengenai amalan terbaik, penggunaan data yang dikongsi dan yang paling penting mengenai penggunaan keadaan teknologi seni untuk memerangi jenayah.

Secara peribadi, Yang Berhormat percaya bahawa dengan mengamalkan teknologi yang betul adalah penting untuk mencapai kejayaan dalam perjuangan dan keupayaan bagi langkah-langkah lebih awal daripada rangkaian jenayah global dan organisasi yang mengancam setiap negara.

Menteri Tenaga di Jabatan Perdana Menteri, YB Pehin Datu Singamanteri Kolonel (B) Dato Seri Paduka
Dr. Awang Haji Mohammad Yasmin bin Haji Umar bergambar ramai pada Mesyuarat Pegawai-Pegawai
Kanan Mengenai Jenayah Rentas Sempadan (SOMTC) dan Mesyuarat Yang Berkaitan Ke-14
“Dalam SOMTC ini perkongsian ASEAN perlu dipupuk dengan rakan dialog dan seharusnya menambah ‘leverage’ dengan keupayaan masing-masing untuk menghapuskan ancaman jenayah rentas sempadan,” tegasnya.

Perkara ketiga, tambah Yang Berhormat ialah memastikan agar usaha Program Kerja yang mempunyai mekanisme ini dipastikan tepat masa pelaksanaannya bagi mengetahui keputusan akhir penilaiannya.

Beliau menegaskan bahawa sepatutnya tidak ada apa-apa aktiviti yang bertindih dan duplikasi dengan mereka yang mengendalikan mesyuarat ASEAN lainnya, bahkan bukan sahaja mahal dikendalikan akan tetapi sumber manusia tidak perlu turut terbabit.

Yang Berhormat penuh percaya bahawa komunikasi yang berkesan adalah inti pati untuk menguruskan kegiatan secara keseluruhan dengan lebih baik dan keupayaan untuk mencapai keputusan yang sama dengan mesyuarat yang singkat atau kurang keupayaan.

“Mesyuarat ASEAN perlu diberi mandat untuk memberi laporan aktivitinya kepada mesyuarat ASEAN lainnya dan sebaliknya supaya kerja-kerja mereka tidak diulang semua. Akhirnya, ASEAN hanya boleh mendapat manfaat daripada penyelarasan itu dan penyelarasan kolektif,” tambahnya.

Ini adalah kali kedua Negara Brunei Darussalam menjadi tuan rumah SOMTC, kali pertama pada September 2004 bagi SOMTC Ke-4. SOMTC 14 kali ini dipengerusikan oleh Setiausaha Tetap JPM, Dato Paduka Awang Haji Hamdan bin Haji Abu Bakar.

Mesyuarat dihadiri oleh pegawai-pegawai kanan daripada kementerian yang berkaitan daripada semua negara anggota ASEAN yang bertanggungjawab untuk menyelia jenayah rentas negara dan isu-isu yang berkaitan, yang bertindak sebagai platform bagi kerjasama dalam menangani cabaran tersebut.

SOMTC ini diadakan sekali pada tiap tahun untuk membincangkan dan memantau pelaksanaan dan penyelarasan dasar dan rancangan yang diterima pakai oleh Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN Mengenai Jenayah Transnasional (AMMTC) dengan objektif asas meningkatkan kerjasama dalam memerangi jenayah rentas sempadan dan mengatasi cabaran rentas sempadan yang dibangkitkan.

Bagi memudahkan penyelarasan dan kerjasama yang lebih baik, kumpulan pakar telah ditubuhkan di bawah bidang kuasa SOMTC ini dengan fokus kepada lapan bidang jenayah rentas sempadan iaitu keganasan, pengedaran dadah haram, perdagangan manusia, jenayah siber, pengubahan wang haram, penyeludupan senjata, lanun dan jenayah ekonomi antarabangsa.

SOMTC dengan bantuan daripada Sekretariat ASEAN diberikan mandat untuk merapatkan lagi hubungan kerjasama dengan Rakan Dialog, negara-negara lain, organisasi serantau dan antarabangsa bagi mengiktiraf kesefahaman bahawa jenayah rentas negara merupakan kebimbangan bagi serantau dan antarabangsa.

SOMTC ini juga ditugaskan untuk menggalakkan kerjasama dan penyelarasan dengan badan-badan ASEAN lain yang berurusan dengan jenayah rentas sempadan seperti Pegawai Kanan ASEAN Mengenai Perkara-Perkara Dadah (ASOD), Ketua-Ketua Polis Negara ASEAN (ASEANAPOL), Ketua Pengarah Kastam ASEAN dan Ketua Pengarah Imigresen ASEAN dan Ketua-Ketua Hal Ehwal Konsular Kementerian Luar Negeri (DGICM).

Majlis turut dihadiri oleh para perwakilan negara-negara asing, wakil-wakil Pemerintah Angkatan Bersenjata Diraja Brunei (ABDB) dan Pesuruhjaya Polis Diraja Brunei.


Sumber - Pelita Brunei


No comments: