Posting mengikut label

Tuesday, November 22, 2016

Sesi Pencerahan dan Penerangan Mengenai Isu Pemberhentian Perkhidmatan Wad Perbidanan dan Sakitpuan Di Hospital PMMPMHAMB Tutong





Perjumpaan dan perbincangan berjalan lancar penuh hemah. Rombongan NDP telah diberikan maklumat dan penerangan yang tepat:-

1) Ternyata, ada salah pemahaman mengenai isu tersebut dan tidak seperti yang dikhuatiri masyarakat.

2) Perkhidmatan pemeriksaan kesihatan dan pemantauan untuk ibu-ibu mengandung dan sakit puan dan kes-kes kecemasan bersangkutan dua perkhidmatan ini masih diberikan dan diteruskan di daerah Tutong, bukan sahaja di Hospital PMMPMHAMB, Tutong bahkan di Pusat-pusat Kesihatan Lamunin, Telisai dan Sg. Kelugos.

3) Hanya wad-wad untuk bersalin dan perawatan sakit puan yang akan ditiadakan dan pesakit-pesakit boleh memilih di Hospital RIPAS atau Suri Seri Begawan. Ini memandangkan dari lima ratus(500) kelahiran setahun yang didaftarkan di daerah Tutong, kurang dari dua ratus(200) yang memilih melahirkan di daerah Tutong, tapi memilih melahirkan di Hospital RIPAS atau Hospital Suri Seri Begawan.

4) Minit tersebut masih sebatas perbincangan dalaman Hospital PMMPMHAMB dan belum muktamad diperingkat atas Kementerian Kesihatan untuk lebih mengemaskinikan dan memantapkan program tersebut.

5) Rombongan juga dikongsikan maklumat tentang wacana Kementerian Kesihatan untuk menjadikan setiap Hospital mempunyai "individual niche" sebagai "one stop centre" atau Pusat Serenti. Dalam hal Hospital PMMPMHAMB, ia diwacanakan menjadi pusat rawatan ringan seperti pembedahan katarak, kongenital dsbnya untuk pesakit-pesakit seluruh negara, bukan hanya penduduk Tutong.

6) Hospital RIPAS, Bandar Seri Begawan dan Hospital Suri Seri Begawan, Kuala Belait, juga akan mempunyai "individual niche" yang tersendiri, berlainan dengan Hospital PMMPMHAMB, Tutong.
Demikianlah serba ringkas maklumat yang dapat Badan Perhubungan Daerah Tutong kongsikan hasil dari sesi pencerahan dan penerangan dari pihak pentadbiran Hospital PMMPMHAMB mengenai isu minit yang heboh diviralkan dan hangat diperdebatkan dan dikritik di media sosial.

Menjunjung Titah, Membangun Bangsa.


Jefry Mohd Daud
Naib Presiden Tutong.
PARTI PEMBANGUNAN BANGSA (NDP)
Sabtu, 19 November 2016
(9:30am - 11:30am),
Bilik Inovasi, Hospital PMMPMHAMB Tutong.

Turut hadir:
1) Ahli Majlis Tertinggi, YM Mohd Tahir bin Radin;
2) Ahli Majlis Tertinggi, YM Hj Ratu bin Mohd Tahir;
3) Ahli Majlis Tertinggi, YM Puspalinda bte Abidin;
4) Ketua Pemuda Pusat, YM Md Ali bin Abdul Rahman;
5) Ketua Biro Aduan Awam, YM Abuzah bin Md Noor;
6) Ketua Pemuda Daerah, YM Hj Akramin bin Hj Hashim;
7) Perwakilan JASA(Jabatan Setiausaha Agung), YM Ali bin Ahad.

No comments: