Posting mengikut label

Tuesday, April 14, 2015

Perkahwinan Diraja diraikan dengan penuh gemilang


Oleh Salawati Haji Yahya

BANDAR SERI BEGAWAN, 12 April – Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Raja Isteri Pengiran Anak Hajah Saleha berkenan berangkat ke Istiadat Persandingan Diraja di Balai Singgahsana Indera Buana, Istana Nurul Iman hari ini.

Istiadat kemuncak persandingan diraja di antara Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda ‘Abdul Malik dengan Yang Amat Mulia Pengiran Anak Isteri Pengiran Raabi’atul ‘Adawiyyah berlangsung penuh gilang-gemilang dan penuh tradisi istiadat kebesaran diraja.

Berkenan berangkat ke Istiadat, Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah, Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Anak Isteri Pengiran Anak Sarah, Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Perdana Wazir Sahibul Himmah Wal-Waqar Pengiran Muda Mohamed Bolkiah dan Yang Teramat Mulia Pengiran Anak Isteri Pengiran Anak Hajah Zariah.

Berangkat sama Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Bendahara Seri Maharaja Permaisuara Pengiran Muda Haji Sufri Bolkiah, Yang Amat Mulia Pengiran Bini Hajah Faizah, Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Digadong Sahibul Mal Pengiran Muda Haji Jefri Bolkiah, Yang Teramat Mulia Pengiran Anak Isteri Pengiran Norhayati serta anggota kerabat diraja bersama-sama tetamu khas Baginda Sultan dan Baginda Raja Isteri.


Baginda Sultan dan Baginda Raja Isteri berkenan bergambar ramai bersama kedua mempelai
Pengantin Diraja dan ayahanda serta ibunda Pengantin Diraja perempuan

Istiadat Persandingan Diraja dimulakan sejurus keberangkatan Baginda Sultan dan Baginda Raja Isteri serta kerabat diraja yang lain di Balai Singgahsana Indera Buana. Sejurus keberangkatan tiba Baginda Sultan dan Baginda Raja Isteri, pasangan pengantin diraja di junjung masuk ke balai berkenaan.

Pengantin Diraja Perempuan yang kelihatan sungguh ayu mengenakan pakaian tenunan berwarna kuning keemasan lengkap dengan perhiasan yang menambahkan keanggunannya dan kesopanannya mula-mula memasuki Balai Singgahsana, Istana Nurul Iman.

Kemudian, Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda ‘Abdul Malik berangkat masuk ke Balai Singgahsana dengan diapit sama oleh Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Bendahara Seri Maharaja Permaisuara Pengiran Muda Haji Sufri Bolkiah dengan didahului pembawa alat-alat Perkahwinan Diraja dan dipimpin masuk Mufti Kerajaan, Yang Berhormat Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia (Dr) Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned.


Kedua mempelai pengantin diraja ketika bersanding di Balai Singgahsana Indera Buana, Istana Nurul Iman

Baginda Sultan seterusnya menapakkan tangan anakanda Baginda, YTM Pengiran Muda ‘Abdul Malik di atas kepala YAM Pengiran Anak Isteri Pengiran Raabi’atul ‘Adawiyyah diiringi tembakan meriam 17 das.

Sejurus itu, Istiadat Bersanding dimulakan dengan bacaan Selawat oleh Yang Berhormat Pehin Dato Paduka Seri Setia (Dr) Ustaz Haji Awang Abdul Aziz.

Sebaik saja selesai bacaan doa selamat, kedua-dua pengantin diraja berangkat meninggalkan Balai Singgahsana dengan dijunjung dan diapit oleh adindanya, Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda Abdul Wakeel yang didahului dengan dian tunggal.


Sumber - Media Permata

No comments: