Posting mengikut label

Friday, February 27, 2015

Negara makmur di bawah sistem beraja


Oleh Siti Nur Wasimah S.

BANDAR SERI BEGAWAN, 25 Feb – Sistem pemerintahan beraja tidak menghalang kepada kemajuan dan pembangunan negara dan tidak pula mengetepikan hak-hak individu dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara, melalui pemerintahan demokrasi keBruneian yang bertunjang kepada syura atau musyawarah.

Berkat kepimpinan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, negara telah banyak mencapai kemajuan dan pembangunan dalam berbagai bidang seperti dari segi infrastruktur fizikal, agama Islam, ekonomi, sosial, kesihatan, pendidikan, perindustrian dan sebagainya.

Semua pencapaian ini adalah menjurus kepada matlamat Wawasan Negara 2035 iaitu untuk meningkatkan kemahiran melalui pendidikan, meninggikan kualiti kehidupan serta kemantapan ekonomi yang dinamik dan berdaya saing dengan berteraskan konsep MIB selaras dengan status Negara Zikir.

Perkara ini ditegaskan oleh Menteri Pendidikan, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong yang juga selaku Pengerusi Majlis Tertinggi Islam Beraja, Negara Brunei Darussalam semasa berucap melancarkan buku Sultan Haji Hassanal Bolkiah: Pemimpin Sepanjang Zaman pagi tadi yang telah berlangsung di Dewan Goldstone Ballroom, Hotel Centrepoint, Gadong.

Menurut Yang Berhormat Pehin, dalam konteks Negara Brunei Darussalam institusi beraja yang diamalkan adalah unik dan berlainan dengan institusi beraja di negara lain walaupun pada asasnya dipimpin oleh seorang raja.

Sistem pemerintahan beraja di negara ini adalah bersendikan agama Islam dan merupakan cara hidup yang dihayati dengan baik dan membawa kebaikan dan kesejahteraan.

“Dengannya telah dapat membawa negara ini menikmati keamanan, keselamatan, kesejahteraan yang dengan kepimpinan Baginda Sultan telah dapat menjana perkembangan dan kemajuan negara dalam bidang politik, ekonomi, sosial dan kesejahteraan rakyat dan penduduknya, menempatkan negara ini duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi di arena serantau dan antarabangsa.”

Menurut Yang Berhormat Pehin, penerbitan buku ini adalah sebagai usaha berterusan Majlis Tertinggi Melayu Islam Beraja dalam mendukung titah Baginda Sultan dalam mengekalkan dan mengukuhkan kedudukan Negara Brunei Darussalam sebagai sebuah negara Melayu Islam Beraja yang merdeka dan berdaulat dan sebagai sebuah negara zikir yang sentiasa diredhai dan dirahmati oleh Allah Subhanahu Wataala.

Dengan pelancaran buku ini, Yang Berhormat Pehin menyarankan agar generasi hari ini serta seluruh rakyat dan penduduk negara Brunei untuk membaharui azam dan tekad serta menghayati MIB sebagai cara hidup yang lengkap, mengekal dan mempertahankan kedudukan raja dan negara khasnya bagi kelangsungan dan ‘survival’ sistem pemerintahan beraja bersendikan ajaran Islam.

Menurut beliau, MIB adalah benteng pertahanan yang kukuh yang akan dapat menyelamatkan negara dan seluruh rakyat dan penduduknya dalam berhadapan dengan ancaman dan cabaran dunia masa ini yang kompleks, cepat berubah dan tidak dapat dijangkakan.


Sumber - Media Permata

No comments: