Posting mengikut label

Monday, February 9, 2009

Ahli-ahli di landa banjir gembira NDP terus perihatin

TUTONG 09 FEBRUARY 2009 - LEBIH 100 orang ahli-ahli Parti Pembangunan Bangsa (NDP) dan keluarga mereka yang tinggal di kawasan Tanjung Maya dan Mukim Ukong, Tutong turut terjejas oleh banjir yang melanda di kawasan-kawasan tersebut sejak minggu lepas.

"Seperti kebanyakkan penduduk kampong yang lain, ramai dari kalangan ahli-ahli parti dan keluarga mereka telah 'terperangkap' apabila paras air sungai semakin tinggi hingga menenggelami jalan-jalan raya utama dan bahagian bawah ruma-rumah mereka".

"Bekalan letrik dan air di beberapa kawasan juga masih terputus memandangkan keadaan di kawasan-kawasan terbabit belum lagi pulih seperti biasa", jelas Awang Mohamad Bahjou Abdullah Bundan, ahli Lembaga Penasihat NDP ketika di temui di rumah abang nya di Ukong kelmarin.

Menurutnya beliau dan keluarga juga turut terjejas oleh banjir besar yang telah menenggelami jalan menuju ke kawasan tempat kediaman beliau di Kampong Ukong. Di bahagian lantai bawah rumah beliau juga turut di tenggelami air yang melimpah dari sungai berdekatan.

Selalunya untuk menuju ke rumah kediaman Awang Mohamad Bahjou dengan mengunakan kereta hanya memakan masa kurang 15 minit dari Layong. Tetapi di sebabakan banjir rombongan NDP terpaksa mengunakan bot melalui sungai dari Sungai Kuala Abang menuju ke kawasan berdekatan tempat kediaman Awang Mohamad Bahjou. Perjalanan memakan masa hampir 1 jam untuk sampai ke kawasan tersebut.

Ketibaan rombongan NDP dengan mengunakan 2 buah bot di sambut gembira oleh Awang Mohamad Bahjou dan beberapa orang ahli NDP sebaik sahaja bot-bot yang juga membawa bantuan berupa makanan asas mendarat di belakang rumah abang beliau di Ukong.

"Kami akan segera mengagihkan sumbangan bantuan ini kepada ahli-ahli yang sangat memerlukannya seperti balu-balu dan mereka yang kurang mampu yang juga turut terjejas akibat bencana banjir ini", ujar Awang Mohamad Bahjou sambil meluahkan ucapan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada NDP, Badan Perhubungan NDP Tutong, terutama penyumbang-penyumbang yang bermurah hati serta sukarelawan-sukarelawan NDP yang sanggup meredah sungai untuk menghantar bantuan tersebut.

Sukarelawan-sukarelawan NDP yang terdiri dari Pengiran Ismail Pengiran Ahmad, Awang Haji Ismail Ibrahim, Awang Haji Sabri, Peter Saging, Ak Sharin, Dayang Linda, Awang Ahmad Timpus dan lain-lain telah sejak dua tiga hari lepas bertugas menghantar bantuan kepada ahli-ahli NDP yang terjejas serta membantu pasukan keselamatan kerajaan memindah beberapa orang penduduk-penduduk ke kawasan-kawasan yang lebih selamat.

Pengiran Ismail dari NDP Belait telah meminjamkan dua buah perahu beliau untuk di gunakan dalam operasi tersebut sementara Awang Haji Ismail Ibrahim dari NDP Tutong pula menyediakan dua buah perahu untuk di gunakan dalam operasi yang sama.

Aspirasi-NDP difahamkan parti menerusi Badan Perhubungan NDP Tutong yang telah dari awal lagi mengambil inisiatif membantu ahli-ahli nya yang terjejas oleh banjir tersebut akan terus menghantar bantuan makanan kepada ahli-ahli yang lain yang mungkin belum menerimanya.

No comments: