Posting mengikut label

Monday, October 7, 2013

TRANSKRIP UCAPAN PRESIDEN NDP DI MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI 1434H



Sekapur Sireh

Teks ini ialah transkrip ucapan TYT Presiden NDP pada majlis Sambutan Hari Raya Edul Fitri 1434H dan Sambutan Ulang Tahun ke 8 penubuhan Parti Pembangunan Bangsa(NDP) dianjurkan oleh  Badan Perhubungan Belait pada 1 September 2013 bersamaan 24 Syawal 1434H.

Alhamdulillah, Biro Penerangan dan Hal Ehwal Awam telah mengambil inisiatif membukukan ucapan ini yang  telah disunting bagi memperjelas lagi isu-isu penting yang disentuh sesuai untuk terbitan dan tatapan pembaca.

Pada saya, intipati ucapan Presiden ini  didengari sebagai amat penting untuk dihayati seluruh ahli-ahli parti, dan bukan sekadar 150 orang hadirin pada malam itu. Walaupun barangkali pahit bunyinya, namun mudah-mudahan ianya akan sedikit sebanyak  menjadi ubat dan penawar kepada penyakit  yang dihidapi oleh Negarabangsa yang tercinta ini.

Disamping itu semoga teks ini dapat  mencerahkan kesamaran isu-isu berkaitan yang disentuh disamping menyuntik semangat ahli-ahli parti  untuk terus istiqamah didalam perjuangan menegakkan amar makruf nahi mungkar.

Sekian, Wabillahi Taufiq Walhidayah, Wassalamualaikum WBR.

Ahmad Hj. Timpus
Ketua Biro Penerangan Dan Hal Ehwal Awam
Parti Pembangunan Bangsa (NDP)
Di Limbaruh Hijau,
Simpang 323, Jalan Jerudong
Brunei Darussalam

24 Syawal 1434H / 01 September 2013.



Transkrip Ucapan Presiden Parti Pembangunan Bangsa(NDP), Sdra. Mahmud Morshidi Othman, pada majlis Sambutan Hari Raya Edul Fitri 1434H dan Sambutan Ulang Tahun ke 8 penubuhan Parti Pembangunan Bangsa (NDP) Peringkat Daerah Belait,  dianjurkan oleh  Badan Perhubungan Belait  pada 1 September 2013 bersamaan 24 Syawal 1434H.


BISMILLAHIR RAHMANIR RAHIM
Alhamdulillahirabbil ‘alamin. Wassalatuwassalam Ala ashrafil mursalin, Wa'ala alihi wassahbihi Ajmain. Fi Kulli Lamhatin Wanafasin ‘Adada Mawasi'ahu Ilmuullah.

Yang Dihormati dan Yang Berusaha,
Kekanda Pg Hj Zainal Pg. Talib, Naib Presiden NDP Belait, selaku Pengerusi Majlis Ramah Mesra Aidilfitri peringkat Perhubungan Daerah,
Yang Dikasihi Ahlil Bait kekanda Mantan Naib Presiden Belait dan Penasihat NDP, Awang  Sulaiman bin Metarshad, yang berkesudian menjadi tuan rumah pada majlis malam ini,
Yang Dikasihi kekanda Timbalan Presiden, Haji Juned bin Haji Ramli dan adinda Naib Presiden Temburong, Awang Hj Zaini bin Bakar,
Yang Dihormati, kekanda Pengerusi Tetap, Haji Abdul Rahman bin Mohd. Yusof dan Timbalan Pengerusi Tetap Ayahanda Hj Mahdi bin Hj Md Suhaili,
Yang Dihormati, kekanda Haji Ismail bin Ibrahim, ahli Lembaga Penasihat,
Ahli-Ahli Majlis Tertinggi,
Ahli Jawatankuasa Badan Perhubungan Belait,
Para tetamu dan warga NDP yang dikasihi sekalian.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarkatuh.
Terima kasih atas kehadiran semua, terima kasih juga atas ucapan alu-aluan Naib Presiden NDP Belait kekanda Pg Hj Zainal  Pg. Talib dan ucapan nasihat Mantan Naib Presiden Belait yang juga ahli Lembaga Penasihat Parti Pembangunan Bangsa (NDP), kekanda Awang Sulaiman Metarshad  yang telah menyuntik semangat kita semua untuk terus memperkasa NDP.

Sewaktu-waktu dikesempatan yang ada, saya berharap Naib Presiden Belait Kekanda Pg Hj Zainal dan Kekanda Sulaiman Metarshad, akan dapat menyusun satu program lain bagi membolehkan kitani bermuzakarah dan  sembang-sembang panjang  dalam suasana lebih selesa bertujuan bagi memberikan kesempatan kepada pimpinan dan ahli NDP Belait mengongsikan pandangan-pandangan mengenai isu-isu semasa samada menyangkut kepentingan parti atau negara.

Bertitik tolak dari situ, kitani teruskan  kerja besar kitani untuk memperkasa NDP hingga berupaya menggalas misi menjadi "power base" kepada Kebawah DYMM. InsyaAllah.

Dirgahayu NDP Ke 8

Semalam 31 Ogos 2013 adalah Ulang Tahun Ke-8 penubuhan  Parti Pembangunan Bangsa (NDP). Petang kelmarin juga Markas Pusat telah mengadakan Majlis Doa Selamat yang diselajurkan dengan Majlis Tahlil dan Doa Arwah, bagi mengenang kembalinya kerahmatullah ahli-ahIi parti  dan  pejuang-pejuang kemerdekaan dari dahulu lagi samada dari kalangan Kerabat Diraja atau rakyat biasa. Juga dipanjatkan doa buat seluruh kaum keluarga kitani yang telah mendahului kita semua. Kebetulan pula, salah seorang ahli Pro Tem NDP baru saja  kembali ke rahmatullah pada petang 18 Ogos 2013 iaitu Pg. Haji Abu Bakar bin Pg. DP. Hj. Mohamad. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh mereka itu semua. Amin.

31 Ogos   adalah salah satu tarikh yang nostalgik buat NDP kerana tarikh keramat 31 Ogos 2005 itu adalah tarikh penubuhan Parti Pembangunan Bangsa (NDP). Kita bersyukur, kelulusan pendaftaran penubuhan NDP telah melalui proses yang amat cepat iaitu hanya memakan masa lebih kurang enam bulan termasuk lebih kurang dua bulan urusan pembetulan perkara-perkara berkaitan teknikal, berbanding penubuhan parti-parti politik sebelum ini.

Alhamdulillah, ketika proses pendaftarannya, parti tidak banyak menghadapi kesulitan kecuali menyangkut pindaan pada perkara-perkara berkaitan  teknikal, umpamanya teguran dari Pendaftar Pertubuhan (ROS) mengenai nama parti supaya diganti dengan nama baru. Dalam perlembagaan asal nama parti itu menyebutkan "Parti Pembangunan Rakyat Brunei" (PPRB).

Ingin saya kongsikan kisah menarik mengenai perkara ini. Sebaik Sdra. Hj Aminorashid Hj Ghazali (Setiausaha Pro Tem NDP) menerima arahan ROS berkaitan pindaan pada nama parti  supaya dibuang  sebutan PRB dihujung singkatan namanya, beliau terus menelefon saya. Saya  minta supaya  diberikan sedikit masa untuk memikirkan ganti namanya. Selang beberapa minit selepas saya bercakap dengan Sdra. Hj. Aminorashid itu, saya menerima panggilan talefon pula daripada  Puan Hajah Saemah Kepli Ketua Himpunan Wanita (Pro Tem) (HAWA) memaklumkan perkara yang sama.

Ketika saya bercakap dengan Puan Hjh Saemah itu saya berada di airport KLIA sedang bersiap-siap untuk terbang ke Miri menemui teman-teman Pro Tem. Lalu saya tanyakan padanya apa tah baiknya ganti nama pada PPRB tersebut. Secara spontan Puan Hajjah Saemah menjawab "kenapa inda guna nama PARTI PEMBANGUN BANGSA  (PPB) abang aji". Saya setuju lantas memaklumkan pada Sdra. Hj Aminorrashid supaya memaklumkannya kepada ROS akan perubahan pada nama tersebut.

Kemudian datang lagi isyarat ROS, bahawa initial PPB tersebut boleh pula disalah ertikan kepada Peoples' Party Brunei. Berikutan itu, kita pun menterjemahkan ke Bahasa Inggeris, Parti Pembangunan Bangsa  sebagai "National Development Party" ringkasnya NDP dan terjemahan nama parti itu ke Bahasa Inggris mendapat persetujuan ROS. Bermula dari situ diperkenalkanlah singkatan initial NDP. Maka lekatlah singkatan Parti Pembagunan Bangsa Brunei itu dikenali sebagai NDP hingga sekarang dan selamanya, Insya Allah.

Demikian juga saudara saudari sekalian,  berlaku arahan supaya ditukar warna latar bendera Sang Setia dan lambang parti daripada warna asal, iaitu merah kepada warna lain. Lalu kita memilih  warna hijau pucuk pisang. Warna kuning keliling bendera Sang Setia dan lambang parti kekal begitu. Walau bagaimana pun taarif warna pada bendera parti,  Hijau dan Kuning  tetap melambangkan semangat juang kitani untuk menegakkan ‘amar maaruf nahi mungkar', simbol kecintaan kitani terhadap kedamaian sejagat dan ketulusan kitani menyukung dan mendukung Institusi Kesultan Melayu Islam Brunei. Demikian juga lambang NDP yang membentuk huruf fa fa sebagi titisan minyak turut diluluskan ROS.

Rasional kepada perubahan-perubahan teknikal itu ialah, bagi mengelak apa-apa jua persamaan sama ada pada nama atau simbol pada NDP  dengan parti politik yang telah diharamkan iaitu Parti Rakyat Brunei (PRB). Larangan seumpama ini kita terima dengan terbuka kerana ia juga adalah amalan biasa bagi kebanyakan negara. Kita akur dengan arahan-arahan perubahan itu.

Saat-Saat Kelulusan NDP

Seterusnya ingin saya kongsikan pada saudara saudari sekalian peristiwa disaat-saat kelulusan pendaftaran NDP pada 31 Ogos 2005. Kira-kira jam 3.30 petang pada tarikh tersebut, Sdra.Hj. Aminorashid  telah menerima panggilan  telefon dari seorang pegawai kanan ROS (Tuan Yaakub bin Haji Jeludin) memaklumkan pendaftaran NDP telah mendapat perkenan dan  meminta Haji Aminorashid datang ke Pejabat ROS (Police HQ, Gadong)  membawa bersama BND 200.00 bagi tujuan pendaftaran NDP.

Ketika itu Sdra. Hj. Aminorashid  berada di Tutong dan memaklumkan bahawa mungkin beliau tidak sempat datang ke Ibu Pejabat ROS di Gadong sebelum pejabat ditutup memandangkan beliau masih ada urusan. Beliau memohon untuk datang pada hari lain.  Tuan Yaakub mendesak supaya beliau  datang juga pada hari tersebut "walau pun lambat, kami menunggu" tegas Tuan Yaakub.

Apabila sampai jam 4.00 petang Hj. Aminorashid belum dapat bergerak dari Tutong, beliau  lalu  menelefon Sdra.Pg. Hamzah bin Pg Salleh mengarahkannya bekejar ke pejabat ROS di Ibu Pejabat Polis Diraja di Gadong dan membawa bersama BND 200.00 untuk pendaftaran NDP. Pg. Hamzah sampai di Pejabat ROS kira-kira jam 4.20 petang dan menyelesaikan urusan pembayaran pendaftaran. Pada resit pendaftaran NDP itu  tertulislah no resit rasmi Bilangan : D0074707 bertarikh  31 Ogos 2005 dibawah daftar pertubuhan. Sejak saat itu, rasmilah penubuhan NDP.

Tersentuh Dengan Perkenan Kebawah DYMM

Seperti yang saudara saudari sekalian ketahui, pimpinan top five  Pro Tem NDP terdiri daripada bekas orang-orang tahanan politik (ex detainees) iaitu, Presiden Pak Yasin Affandy, Timbalan Pres. saya sendiri, Naib Presiden Brunei Muara Pak Omar Tamin, Naib Presiden Belait Cikgu Sulaiman Matarshad dan Naib Presiden Tutong Pak Hj Hanafi Daud.

Atas perkenan Kebawah DYMM meluluskan pendaftaran NDP ini membuat kami semua begitu tersentuh. Kami seperti  antara percaya dan tidak bahawa senarai jawatankuasa Pro Tem dari kalangan top-five itu tiada halangan sedangkan pada mulanya kami  beranggapan bahawa halangan besar untuk kita menubuhkan NDP ialah kerana terdapatnya kalangan bekas-bekas tahanan yang membarisi jawatankuasa Pro Tem tersebut.

Untuk makluman saudara saudari sekalian, antara syarat pembebasan orang-orang tahanan ketika itu ialah kami tidak boleh memasuki / menjadi ahli mana-mana  pertubuhan politik, apa tah lagi menjadi ahli pimpinannya. Makanya seperti diandaikan, diawal penubuhan NDP, jawatankuasa Pro Tem  telah  melalui jalan sukar termasuklah tekanan dan ‘harrasment' yang berterusan. 

Justeru itu, berita kelulusan NDP itu diterima dengan penuh kesyukuran dan semangat yang tinggi lebih lebih lagi kami mendapat tahu bahawa tidak semua agensi-agensi perisikan  memberikan sokongan ke atas penubuhan  NDP ini. Pada malam 31 Ogos 2005 itu juga lebih kurang 50 orang telah berkumpul di restoran Cikgu Hj Alinoordin  bin Md Zain salah seorang ahli Jawatankuasa Pro Tem, di Jalan Mulaut untuk mengadakan majlis doa kesyukuran.

Masuk Bersalam Keluar Bertabik

Untuk dijadikan cerita,  sembilan hari sebelum kami menjulungkan permohonan pendaftaran NDP secara resmi, saya telah menderaf warkah  yang ditandatangani oleh ayahanda Yasin Affandy bertarikh 12 Februari 2005. Warkah tersebut disembahkan Kehadapan Majlis Kebawah DYMM melalui pejabat Istana Nurul Iman, memohon kiranya dapat Baginda memperkenankan hasrat bekas orang-orang tahanan untuk  menubuhkan sebuah parti politik.

Antara lain perkataan ialah, kita mohon perkenan baginda mempertimbangkan supaya diberikan peluang kedua kepada bekas orang-orang tahanan  untuk menzahirkan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada Baginda dan watan melalui pelantar parti politik berpandukan sebuah perlembagaan parti seperti apa yang ada sekarang.

Demikianlah, sebelum kita menghadapkan permohonan resmi penubuhan NDP, kitani terlebih dahulu memberi salam dengan menjulungkan sebuah  warkah, bertanah-tanah  Kehadapan Majlis Kebawah DYMM. Saya yakin warkah dan hasrat kami itu sampai ke pengetahuan Kebawah DYMM.  Justeru itu, saya tetap  yakin bahawa  keputusan meluluskan penubuhan NDP ini adalah keputusan Kebawah DYMM sendiri tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.

Inilah iktibar, inilah  pendidikan awal NDP kepada warganya, bahawa apa-apa pun yang hendak dilakukan hendaklah dengan santun dan berhemah, bak kata orang masuk bersalam keluar bertabik. Kalau kita hendak masuk ke sebuah rumah hendaklah terlebih dahulu mengetuk pintu dan memberi salam. Begitulah salam pertama kita dengan menulis  surat, menyembahkan warkah perkenalan dan diikuti dengan  permohonan rasmi kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS)   pada 21 Februari 2005, disisipi sebuah perlembagaan.  Alhamdulillah, pada 31 Ogos 2005  pintu pagar rumah terbuka  dan kitani pun masuk ke laman hingga sampai ke anak tangga.

Brunei Ibarat Sebuah Rumah Yang Bertuan

Bab masuk rumah ini, pernah saya bercakap dengan Mantan Naib Presiden Belait, kanda  Sulaiman Metarshad. Saya nyatakan pada beliau, dalam konteks sosio-politik Brunei, kitani hendaklah menerima hakikat bahawa Negara Brunei Darussalam ini adalah ibarat sebuah rumah dan rumah ini ada tuannya, dan tuan rumah ini tidak lain dan tidak bukan ialah Kebawah DYMM. Saya ulangi,  Brunei ini ibarat sebuah rumah dan pemilik rumah ini adalah Kebawah DYMM. Inilah hakikat dan realitinya.

Yang mendukacitakan kitani ialah, apabila kitani sudah berada di laman rumah yang dituju itu dan  sambil-sambil menunggu tuan rumah membukakan pintu, ada pula di antara kitani yang bergagut sesama sendiri, wek-wek sana, wek-wek sini dan berkelakuan yang mencurigakan tuan rumah. Maka malanglah buat kitani semua apabila tuan rumah takut untuk membuka pintu dan mempersilakan kitani masuk.

Orang di atas rumah memerhatikan kitani. Hasrat tuan rumah untuk meraikan tetamunya jadi takut  lalu menutup pintu. "apakan jadi nanti bila tetamu yang bising-bising dan bagagut sesama sendiri masuk kedalam rumah ku". Kalau saya sendiri sebagai tuan rumah  pun, saya tidak akan membuka pintu pada tetamu yang tidak bersopan dan berkelakuan mencurigakan. Demikian analoginya. Natijahnya, tentulah pahit untuk ditelan kerana jalan untuk memenangi sebuah keyakinan itu adalah suatu perjalanan yang panjang, berliku-liku dan menuntut banyak kesabaran dan pengorbanan.

Era Engagement Dan Diplomasi

Saudara saudari sekalian, saya faham kenapa haru biru boleh berlaku dalam parti. Maafkan saya kalau saya katakan bahawa kitani sebenarnya masih dalam proses pembelajaran. Kitani belum ada pengalaman berpolitik atau menguasai seni politik apalagi memiliki keduanya.  50 tahun pergerakan politik dan pemikiran kitani dikekang oleh undang-undang dharurat. Namun begitu ianya bukanlah alasan atau  helah bela diri yang kukuh kenapa kitani terlalu mudah dibuai mainan orang samada dari luar atau ahli yang disusupi agenda orang luar untuk menghakis keyakinan Kebawah DYMM dan orang ramai terhadap NDP.

Mungkin kitani adalah orang-orang gerakan, "orang-orang revolusi" yang keras, namun demikian, ini bukan lagi  era revolusi, era ini adalah era engagement dan diplomasi. Bawaan keras dan  aggresif  bukan lagi jaminan pada sebuah kejayaan. Justeru itu perlunya kitani menguasai ilmu diplomasi dan  seni politik yang tinggi disamping  sokongan padu, kesabaran, kesetiaan dan disiplin tinggi seluruh warganya kepada pemimpin dan parti.

Kitani mesti belajar dari sejarah sendiri. Sejarah telah mengajar dan memberikan iktibar pada kita semua. Dalam sejarah perjuangan bangsa kitani,  apakah kaedah yang tidak  pernah dicuba oleh pergerakan kemerdekaan rakyat yang dipelopori oleh Barisan Pemuda(BARIP) dan PRB?.

Untuk mencapai cita-cita  perjuangannya menegakkan sebuah negara Brunei merdeka dan berdaulat berpaksikan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen, PRB telah mencuba segala kaedah. Mereka mengirim  surat, mengirim  memorandum, berunding dengan pihak penjajah,  berdemonstrasi, berarak berkilometer jauhnya disertai oleh ribuan rakyat, menggunakan forum-forum antarabangsa hingga ke Badan Dunia dan akhirnya mereka mengangkat senjata.

Saya katakan, semua kaedah dan strategi  telah dicuba oleh pergerakan kemerdekaan rakyat, kecuali satu kaedah belum diteroka sepenuhnya dalam perjuangan mereka ketika itu,  iaitu  engagement dan diplomasi tinggi.  Saudara saudari sekalian, kaedah berkembar engagement dan diplomasi inilah  yang kitani cuba pada hari   ini.

Dengan  bimbingan Allah S.W.T mudahan kitani beroleh barokah dan redhaNya.  Maka saya pohonkan janganlah ada sesiapa yang cuba menggagalkan strategi parti ini. Rakyat sudah letih menunggu sebuah harapan…harapan sebuah kehidupan yang baik kepada lebih baik… rakyat resah seolah-olah perjalanan hidup mereka telah menghampiri garisan merah-garisan penamat.

Resolusi PBB 3424 (1975) Sudah Menjadi Milik Sejarah

Saudara saudari sekalian, A. M Azahari telah berjaya mengemukakan petisyen di Sub-Komiti II dari Komiti 24 PBB pada 15 Julai 1975, yang  telah mengambil ketetapan "menyeru diadakan rundingan tiga segi di antara kuasa Pentadbir, Sultan Brunei dan PRB untuk menentukan tarikh kemerdekaan, dan seterusnya mengadakan pilihanraya umum yang bebas dan demokratik bagi Brunei". Intipati ketetapan sub-komiti itu kemudiannya diperakui oleh Persidangan Agung PBB pada 8 Disember 1975 dan dokumen tersebut kemudiannya dikenali sebagai resolusi 3424 (1975). dengan tambahan,  "…..sebelum itu membenarkan pelarian-pelarian politik kembali ke Brunei dan mengambil bahagian di dalam pilihanraya tersebut di bawah pengamatan PBB".

Alhamdulillah matlamat utama untuk mengusir penjajah dari bumi tercinta ini sudah tercapai. Peranan BARIP dan PRB kini sudah menjadi milik sejarah. Selebihnya terserah pada kita untuk menilainya. Alhamdulillah,  kitani bersyukur, kini Brunei sudah 30 tahun merdeka dan berdaulat justeru tidak timbul lagi soal rundingan tiga segi, soal pelarian politik boleh balik atau tidak, soal ada pilihanraya atau tidak, kerana semua itu adalah hal ehwal dalam negeri dan diatas budibicara dan keputusan Kebawah DYMM sesuai kuasa baginda sebagai raja berkuasa mutlak samada untuk melakukannya atau menolaknya. Negara asing, hatta Badan Dunia sendiri tiada kuasa untuk campur tangan dalam hal ehwal negara kitani.

Resolusi  itu memangnya tepat dan wajar dikemukakan pada zamannya - 40 tahun dahulu, hatta PBB dan masyarakat antarabangsa memberikan sokongan padu keatas resolusi tersebut. Justeru kejayaan PRB mengangkat isu tuntutan kemerdekaan Brunei hingga ke Perhimpunan Agung PBB ketika itu sewajibnya disambut dengan pesta keriangan oleh seluruh rakyat yang anti penjajahan dan cintakan kemerdekaan. Tetapi kenyataannya tidak begitu. Resolusi PBB 3424(1975) disambut dingin oleh rakyat Brunei sendiri.

Yang menyedihkan ialah kemuncak reaksi negatif yang ditunjukkan sebilangan  rakyat termasuk sebilangan bekas orang-orang tahanan sendiri ialah pada 18 Julai 1975, apabila mereka mengadakan demonstrasi, berarak keliling Bandar Seri Begawan  menghina dan memperkecil kemenangan perjuangan rakyat di PBB itu.

Kain-kain rentang  menghina perjuangan rakyat sendiri diarak dan dijulang termasuklah penghinaan ke atas A.M. Azahari sebagai "political bastard". Bekas pejuang-pejuang di dalam PRB sendiri termasuk ramai bekas orang-orang tahanan terperangkap  dengan mainan politik dan perang saraf penjajah.

Agenda setting penjajah dengan gerak gempurnya berjaya memutar kepala sebahagian rakyat  seolah-olah rakyat seluruhnya telah menolak ketetapan Sub-Komiti II yang kemudiannya dikenali sebagai  resolusi PBB 3424(1975) itu  dan sebaliknya mahukan sebuah sistem pemerintahan absolute monarchy.

Kemerdekaan milik Istana

Natijahnya, saudara saudari sekalian, apabila British berada di satu persimpangan sama ada hendak menyerahkan kemerdekaan ketangan rakyat atau ketangan Istana, lalu British memilih bahawa yang layak menerima kemerdekaan itu ialah pihak Istana dan bukannya rakyat kerana rakyat sendiri telah menolak bulat-bulat bentuk kemerdekaan dan demokrasi yang ditawarkan PBB.

Nah! kalaulah berlaku vaccum dalam sejarah ini, siapa mau disalahkan?. PRB telah melakukan  sesuatu  untuk rakyat dan bangsanya . PRB telah melakukan sesuatu yang termampu dari luar sana untuk mendaulatkan bukan hanya raja dan negara tetapi juga untuk mendaulatkan rakyat. PRB bekerja keras untuk memberikan makna sebenar kedaulatan kepada nusa bangsanya. Tapi apa boleh buat. Rakyat telah menolak tawaran Badan Dunia untuk menyerahkan kemerdekaan ketangan rakyat sendiri.

Makanya jika rakyat baru sedar kini mengenai kepincangan pengurusan negara  kerana ketiadaan perwakilan rakyat di dalam parlimen selama ini, kekangan undang-undang dharurat yang berterusan,  ketiadaan akauntabiliti, ketiadaan sekatan dan imbangan, masa depan generasi mendatang yang tidak meyakinkan, maka kesali dan tangisilah diri sendiri. Inilah natijah permainan zero-sum game. Yang menang dapat semua dan yang kalah hilang semua. Demikian nukilan sejarah.

Resolusi PBB 1514 (1960) dan ASEAN (AHRD) 2012

Demikian juga  saudara saudari, resolusi PBB 1514 (1960) yang mengandungi deklarasi memberikan kemerdekaan kepada negara-negara yang dijajah (Declaration on the Granting of Independence to Colonial Countries and Peoples) dan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN (AHRD) 2012.

ASEAN (AHRD) 2012  menyatakan ikrar negara-negara ahli untuk mengiktiraf antara lain hak setiap individu yang menjadi warganegara sesebuah negara mempunyai hak untuk turut serta di dalam kerajaan negaranya, sama ada secara langsung atau tidak langsung melalui perwakilan yang dipilih secara demokratik, tertakluk kepada undang-undang Negara masing-masing.

Deklarasi tersebut juga memperakui setiap warganegara juga mempunyai hak untuk mengundi dalam pilihanraya berkala dan sah, menerusi hak mengundi yang sejagat dan sama rata, dengan secara sulit, demi menjamin kebebasan hak memilih kepada pengundi, tertakluk kepada undang-undang Negara masing-masing.

Maafkan saya saudara saudari, deklarasi-deklarasi yang saya sebut  ini rasanya tidak berupaya mempengaruhi dan membawa perubahan besar ke dalam sistem pemerintahan Negara-negara berkaitan, justeru saya tanggapi ianya tidak lebih dari pada pernyataan politik, rethorik politik yang tidak mengikat dan memberi apa-apa makna kepada harapan menuju  sistem pembuatan keputusan melibatkan perwakilan rakyat.

Saudara saudari sekalian, saya menyedari, semua orang mengharapkan perubahan politik yang lebih kondusif dan memihak kepada kehendak majoriti rakyat. Cikgu Sulaiman mahu sistem demokrasi berparlimen diamalkan dalam sistem pemerintahan Brunei. NDP mahu melihat perubahan ke arah sistem pemerintahan yang lebih baik dan berwibawa. Demikian juga saya sendiri mahu melihat perubahan politik yang lebih mesra rakyat. 

Namun demikian dalam konteks parti, idealisma Cikgu Sulaiman dan lain-lain ingin melihat wujudnya keadilan politik dan keadilan sosial di negara ini seperti dicita-citakan NDP  tidak akan ke mana-mana jika NDP, satu-satunya pelantar politik di negara ini rapuh dan tidak memberikan keyakinan baru kepada   Kebawah DYMM yang juga mahu membawa Brunei ke arah kemajuan politik dan juga kepada elit penguasa, pentadbir dan orang ramai.

Majlis Mesyuarat Negara (MMN)

Kalau umpamanya kita hendak bercakap mengenai demokrasi, tentunya kitani akan menyentuh mengenai pilihan raya. Dalam konteks ini, ramai yang melihat bahawa memang sudah sampai masanya pembaharuan politik berlaku di Negara ini. Kebawah DYMM juga telah lama menyedari akan hal ini seperti semangat di dalam Titah Keputeraan Kebawah DYMM ke-58 pada 2004  yang menyebutkan. Antara lain, dipetik titah beginda:

"…Jawatankuasa berkenaan telah meneliti semula Perlembagaan Negara Brunei Darussalam, 1959 bagi mengenal-pasti pindaan-pindaan yang perlu dibuat untuk membolehkan kita terus melindungi negara serta terus melindungi negara serta kepentingan rakyat, iaitu dengan mengambil kira keadaan sekarang dan juga masa akan datang…"

"…Pindaan-pindaan ini bertujuan untuk mengukuhkan institusi-institusi beraja dan meningkatkan keberkesanan hubungan antara Kerajaan dan rakyat…"

"…Khususnya, Beta juga memberi keutamaan bagi meningkatkan peluang orang ramai melibatkan diri dan memberi sumbangan membina kepada kemajuan negara…"

"…Kearah ini, satu struktur penglibatan rakyat yang lebih formal perlulah diwujudkan. Oleh itu, Beta telahpun membuat keputusan untuk mengadakan semula Majlis Mesyuarat Negara yang juga dikenali sebagai "Legislative Council"…"

"…Beta juga mengalu-alukan pandangan dan fikiran dari semua pihak melalui peluang yang akan disediakan oleh Majlis ini…"

"…Kepada seluruh rakyat Beta dan penduduk negara ini, saatnya telah tiba bagi kita sama-sama bersatu memperbaiki masa depan negara…"

Participatory Democracy

Saudara saudara sekalian, pada pandangan saya, ‘participatory democracy'  sewajarnya kini sudah boleh diperkenalkan lebih-lebih lagi ketikamana Brunei menjulang nama sebagai pelaku serantau dan global yang aktif. Dalam Manifesto NDP 2006-2016  telah mencadangkan "bilangan ahli Majlis Mesyuarat Negara yang sedia ada ditambah dengan majoriti ahli-ahlinya dipilih terus oleh rakyat Kebawah DYMM melalui sistem pilihan raya yang bebas dan telus".

Kebawah DYMM sendiri juga telah membayangkan kesediaan Baginda kearah itu seperti perkenan baginda keatas peruntukan 15 kerusi untuk dipertandingkan dalam pilihanraya seperti terdapat dalam pindaan perlembagaan 2004 itu. Dipetik:

"Jadual Kedua (Perkara 24(1)), Peruntukan-Peruntukan Berkenaan Dengan Majlis Mesyuarat Negara

Keanggotaan Majlis Mesyuarat Negara dan Ahli-Ahlinya.

1. Majlis  Mesyuarat  Negara  hendaklah  mengandungi  tidak  lebih daripada 45 orang Ahli seperti berikut

(a)  sehingga  30  orang  yang  akan  dilantik  oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan dari kategori-kategori yang berikut -

(i) Ahli-Ahli Rasmi Kerana Jawatan yang terdiri daripada Perdana Menteri dan semua Menteri yang dilantik di bawah Perkara 4(3) dari Perlembagaan ini;

(ii) orang-orang bergelar;

(iii) orang-orang yang, pada pendapat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan, telah menyumbangkan perkhidmatan awam yang cemerlang atau mereka yang tidak termasuk dalam perenggan kecil (a)

(iv) tetapi boleh, pada pendapat Baginda, menyumbang kepada perbahasan dalam Majlis Mesyuarat Negara;

(iv) orang-orang yang, pada pendapat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan, telah mencapai tahap kecemerlangan dalam bidang keugamaan, pengurusan, sebarang profesion, perniagaan, perdagangan, pertanian, aktiviti-aktiviti kebudayaan, kesenian atau kemasyarakatan, atau yang mewakili masyarakat­masyarakat tertentu; dan

(b) sehingga  15  orang  wakil,  bilangan  sebenarnya  hendaklah ditentukan  oleh  Kebawah  Duli  Yang  Maha  Mulia  Paduka  Seri Baginda  Sultan  dan  Yang  Di-Pertuan, dari  Daerah Brunei  Muara, Daerah  Belait,  Daerah  Tutong  dan  Daerah  Temburong  yang  akan dipilih menurut undang-undang berkenaan dengan pilihan raya yang berkuatkuasa di dalam Negara Brunei Darussalam."

Prestasi MMN yang mengecewakan

Mengenai MMN pula, seperti yang saudara saudari nilai sendiri, telah lebih sembilan tahun MMN diwujudkan semula namun prestasinya tidak seperti yang diharapkan oleh rakyat. Kebawah DYMM juga dilihat seperti turut kecewa dengan prestasi  MMN walaupun keahliannya adalah seratus peratus dilantik oleh kebawah DYMM sendiri. Dalam Titah baginda sempena pembukaan MMN ke-9 pada 7 Mac 2013 telah menegur ahli-ahli MMN antara lain menyebutkan:

"...Adalah tidak memadai setakat banyak bertanya sahaja tanpa memberikan pandangan, begitu juga tidak memadai setakat menyebut-nyebut jumlah peruntukan yang besar tanpa melihat apa dan bagaimana ia digunakan dengan berkesan...."

"...Jika ada respons baik dan hangat daripada ahli-ahli mengenainya maka barulah ada makna kita bersidang. Pada hemat beta, inilah yang ditunggu-tunggu oleh rakyat..."

"...Adalah tidak memadai dengan cuma menyebut RKN Kesepuluh dengan peruntukan yang begitu besar tanpa memberikan gambaran apa dia projek-projek yang diungkayahkan itu dan bagaimana ia berjalan..."

"...Dengan cara ini, Ahli-Ahli MMN barulah akan dapat dianggap telah memartabatkan Majlis ini selaku institusi yang dihormati..."

Dalam konteks titah ini, izinkan pula saya mengambil satu contoh dari banyak contoh, iaitu betapa kecewanya kitani semua ketika melalui jalanraya antara Muara dan Kuala Belait. Panjang jeraya dari Muara ke Belait cuma 120 kilometer lebih sedikit, namun sudah tiga puluh tahun Brunei merdeka lebuhraya sepanjang itu belum siap-siap lagi. Di negara membangun yang lain tempoh 30 tahun mampu menyaksikan pembinaan satu ribu kilometer lebuhraya yang berkualiti tinggi.

Kelemahan ini tentu ada kaitan dengan sistem pembuatan dan perlaksanaan dasar dan sistem  penyampaiannya. Ada kaitan dengan prestasi Kabinet dan  MMN yang kurang efektif dan gagal menjadi pemantau pembangunan negara secara berkesan. 

Jadinya, apabila kitani bercakap mengenai pembaharuan politik, isu demokrasi, isu pilihanraya dan kekecewaan terhadap prestasi MMN maka ianya  bukanlah satu taboo yang menakutkan untuk dibicarakan. Bercakap mengenainya bukanlah suatu jenayah - jenayah politik yang mesti menerima hukuman sedangkan Kebawah DYMM sendiri bersikap terbuka mengenainya dan ingin membawa Negara bergerak pantas kehadapan.

Kedatangan Komuniti ASEAN

Lain contoh yang amat dekat dihati saya ialah kebimbangan kitani mengenai kedatangan ASEAN Community 2015 yang terangkum di dalamnya protokol-protokol Komuniti Ekonomi Asean, Komuniti Sosio Budaya Asean dan Komuniti Keselamatan dan Politik Asean.

Dari aspek Komuniti Ekonomi  (Asean Economic Community),  Brunei kelak akan menjadi sebahagian masyarakat perdagangan ASEAN yang akan menikmati berbagai kemudahan dan kelonggaran urusdagang dan usahasama sesama anggota. Maknanya masyarakat perdagangan dari kalangan negara-negara ASEAN akan boleh  masuk ke Brunei dan orang Brunei boleh masuk ke Malaysia, ke Indonesia, Vietnam dan lain-lain anggota ASEAN untuk berurus niaga atau  membuka usahasama tanpa banyak sekatan malah dipermudahkan.

Dalam hal ini, apakah bentuk perdagangan dan perusahaan yang boleh kita tawarkan kepada negara-negara anggota ASEAN lainnya. Ketika itu kitani akan menjadi sebahagian "warga ASEAN" yang mempunyai 600 juta penduduk. Sempadan Negara kitani sudah sebesar sempadan wilayah ASEAN keseluruhannya. Demikian juga sebaliknya, kira-kira apakah yang boleh diraih oleh pedagang, peniaga dan pengusaha kitani daripada gabungan komuniti ekonomi yang besar ini? Zero ?

Hari ini rakyat bagaikan berada dalam kegelapan, paranoid dan terbungkam mulut. Rakyat seperti tidak berpeluang untuk mendengar dan didengari. Keadaan ini adalah natijah daripada kitani tidak mempunyai institusi-institusi penggubal dasar dan perlaksana yang berwibawa dan efisyen.  Silap-silap perhitungan semua kitani akan menjadi mangsa bakal ditelan oleh satu bentuk penjajahan asing yang baru. Inilah yang membimbangkan kitani semua.

Seperti yang saya sebutkan dalam Ucapan Dasar pada Kongres  Agung Tahunan NDP ke-8 tempoh hari, perniagaan dan usaha rakyat bersekala kecil seperti runcitan, bengkel-bengkel, tanaman sayuran, pasar borong dan tamu, dobi, jahitan, potong rumput dan lain-lain jenis perkhidmatan yang diusahakan oleh rakyat biasa sebelum ini habis sudah jatuh ketangan orang asing.

Bayangkan 2015 dan selepasnya, ketika mana nanti  protocol komuniti ekonomi, protokol keselamatan - politik, dan protokol sosio-budaya Komuniti ASEAN sudah merentasi sempadan. Dapatkah kitani menghalang kejutan yang akan melanda negara kitani? Apakah strategi kitani mempertahankan konsep MIB dari dicemari dan dihakis oleh kedatangan Komuniti ASEAN ini? Apa pula strategi jangka panjang dakwah kitani? Saya khawatir akan menjadi kenyataan satu teori sosiology yang menyebut betapa budaya kecil itu akan semudahnya diresap dan ditelan oleh budaya yang besar.

Saya bimbang bilamana tiba waktu itu kita lebih banyak duduk di kedai kopi berputih mata melihat orang luar rancak membuat duit sedang kitani waktu itu  duduk melangut melangui kasau  merenung  nasib malang bak mat jenin dan pak kadok. Waktu itu mungkin saja politik dalam negeri, aturan-aturan keselamatan dalam negeri, pembangunan pendidikan dan sosio budaya kitani sudah kehilangan identiti dan jatidiri. Kerana apa? Kerana kitani telah menjadi mangsa sistem pembuatan keputusan yang lemah, kitani dipaksakan untuk  menerima sesuatu yang kitani sendiri tidak faham dan tidak cukup  bersedia untuk menelannya.  

Kedatangan Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA)

Tidak lama lagi saudara saudari sekalian,  Brunei dijangka akan turut menanda tangani sebuah deklarasi Trans Pacific Partnership Aggrement (TPPA) melibatkan duabelas buah negara termasuk Amerika, Chile, Mexico, Australia, New Zealand. Dari kalangan  Asean  hanya empat buah negara sahaja yang terlibat iaitu Malaysia, Singapura, Brunei dan Vietnam

Ini lagi satu bahaya yang  menunggu dihadapan kitani, kerana TPPA ini secara langsung akan meletakkan Brunei sebagai pelaku di dalam "the Great Game" dunia politik Abad ke 21. Inilah yang membuatkan kita terkilan dan terkedu kerana kitani tidak pernah didedahkan apa itu  TPPA sedangkan ia menyangkut nasib masa depan negarabangsa, sedangkan ia satu bentuk perjanjian membabitkan agenda liberalisasi ekonomi dunia yang ditanggapi oleh banyak pihak sebagai satu bentuk penjajahan baru.

Cuba kitani bayangkan di antara salah satu bab daripada 29 bab di dalam deklarasi itu memberikan hak dan kelonggaran kepada syarikat-syarikat multi nasional companies (MNCs) untuk menyaman negara tuan rumah jika sekiranya negara tuan rumah tidak memenuhi syarat pelaburan yang dipersetujui.

Dapatkah kitani menolak desakan MNCs apabila mereka berhasrat untuk mengenepikan arahan dua jam rehat "kuai libai" pada hari Jumaat? Dapatkah kitani menolak permintaan mereka yang membawa masuk ribuan pekerja asing berlainan agama untuk membina rumah-rumah ibadat selain masjid di tapak  perusahaan mereka. Tidakkah itu ada kaitan dengan semangat liberalisasi ekonomi dan hak asasi manusia yang menjadi agenda utama globalisasi?

Barangkali di antara kitani  ada terbaca di dalam sebuah  surat khabar tempatan pada ruang  "letter to editor" yang mempertikaikan bahawa terdapat klausa dalam deraf TPPA yang memberi ruang mencabar kedaulatan undang-undang negara kitani. Kalau ini terjadi, maka ia adalah suatu yang malang buat Brunei yang bakal menjadi signatorinya. Macam mana kemungkinan sesebuah multinational company itu boleh mendakwa negara kitani, boleh mencabar undang-undang kitani.

Seperti saya sebutkan tadi, bayangkanlah jika  ada dua tiga multinational compenies membuka perusahaannya di Brunei, lalu mencabar Kementerian Hal Ehwal Agama, "kami tidak mau menutup  dua jam hari Jumaat, kerana ia merugikan kami…" Jika berlaku keadaan sedemikian,  bolehkah kita mengatakan ini titah? Tidak!. Maaf cakap, "tidak laku" alasan kerana ia adalah  titah. MNCs masih  boleh mendakwa kerajaan. Kerajaan Kebawah DYMM  boleh saja disaman  dan dimalukan oleh syarikat asing kerana terdapatnya  peruntukan perjanjian yang mungkin boleh dimanipulasi sebagai tidak menepati perjanjian.
Penolakan keatas "permintaan" mereka itu bermakna mengundang risiko campur tangan negara-negara asing kedalam pemerintahan kitani. Kalau begini ceritanya, saya bimbang  Brunei ini tidak akan kemana-mana. Kedaulatan negara entah kemana nantinya.  Hasrat menuju Brunei maju  2035 tidak mungkin akan tercapai, kalau pun tercapai mungkin ianya tidak akan memakai baju MIB. Ketika itu hasrat Kebawah DYMM untuk menjadikan Brunei sebuah Negara Zikir juga mungkin tinggal rethorik.

Sepatutnya gagasan Komuniti ASEAN  dan deraf Perjanjian Perdagangan Trans Pacifik (Trans Pacific Partnership Agreement - TPPA) ini telah dibincangkan masak-masak tiga tahun dahulu di dalam MMN, diwar-warkan kepada rakyat, dijerayawarakan,  dibahas dan dirungkai apa untung ruginya kitani melibatkan diri dan menjadi signatori dalam kelompok perdagangan  kommuniti serantau ini. Malangnya ini tidak berlaku bukan?

Kerana itulah kitani maukan perubahan, mahukan sebuah kabinet  dan MMN yang efisyen dan efektif, yang bekerja untuk  rakyat bukan untuk beberapa kerat individu tetapi untuk membantu Kebawah DYMM, membantu pedagang, peniaga dan pengusaha kitani,  institusi yang berupaya menghurai masalah rakyat dan menyediakan jalan keluarnya, pada umumnya membantu melonjakkan prestasi negara biar setanding  anggur dengan anggur.

Lain-Lain Isu Keselamatan

Hari ani saja saudara-saudari sekalian, kitani sibuk melayani tetamu-tetamu, baru mesyuarat-mesyuarat dan persidangan-persidangan bersekala kecil, seperti mesyuarat-mesyuarat Pegawai Tinggi ASEAN, menteri-menteri luar Asean, menteri-menteri Pertahanan Asean. Minggu depan Menteri-Menteri Dalam Negeri ASEAN akan datang bincang  mengenai dadah dan sebagainya. Cuba bayangkan entah macam mana pula sibuknya kitani jika beberapa multinasional companies membuka syarikatnya di sini bersama 20-30 ribu pekerjanya kelak?.

Baru menjadi hos mesyuarat dan persidangan besar sikit pun,  pengurusan keselamatan diluar Bandar Seri Begawan semacam kelamkabut. Habis kitani punya resources keselamatan tertumpu di Bandar Seri Begawan. Berapa saja tenaga keselamatan Di KB yang tinggal menjaga daerah yang luas ini?, melopong sempadan-sempadan kitani. 

Akibatnya, kerana kekurangan tenaga penguatkuasa,  ancaman bahaya dan bising pelumba haram kereta dan motosikal seperti tidak terkawal lagi sedangkan kegiatan tersebut mempunyai aktiviti berantai, dari suka-suka boleh membawa kepada maksiat, judi dan  gengsterisme. Kenapa jadi begitu?

Saudara saudari sekalian, kitani difahamkan, antara Januari - April tahun 2013 ini sahaja berlaku 1,500 kes jenayah berbagai katogeri  di negara kitani. Walaupun kebanyakan kes-kes tersebut dapat diselesaikan, tabek NDP buat Pasukan Polis Diraja, namun tidakkah itu merupakan isyarat awal yang amat membimbangkan. Sememangnya banyak faktor yang menyumbang ke arah peningkatan jenayah tersebut. Salah satunya tidak mungkinkah  kerana Pasukan Polis Diraja kitani kekurangan tenaga kepolisian? Kalau ya, sejauhmana usaha untuk menambah tenaga kepolisian dan usaha meningkatkan tahap profesionalisma di kalangan mereka?

Adakah isu sepenting ini  dibincangkan di dalam MMN. Pernahkah keperluan  bajet,  tambahan tenaga polis dan peningkatan  latihan professioanalisma kepolisian  dibincangkan secara terperinci di dalam Kabinent dan diperingkat Jawatankuasa Keselamatan MMN dan diperingkat Jawatankuasa Pengurusan Kewangan MMN? Mungkin ada, tapi kitani tidak tahu, tidak tahu banyak perkara kerana mereka tidak telus. Maklumat tidak sampai kepada rakyat. Namun begitu jika sekiranya ada dibincangkan, apa kesudahannya? Rakyat juga ingin tahu.

Hari ini lagi kitani mendapati pengangguran terlalu tinggi di Brunei, di antara tertinggi di rantau ani. Tahukah biskita  berapa kadar  pengangguran yang dianggap rahsia tapi terbuka ini  (open secret)?.  Apa yang sampai kepengetahuan kitani, kini terdapat 9% penduduk Brunei berumur 18 tahun keatas yang menggangur. Maknanya dari segi angka, lebih 18 ribu penganggur.  Malah ada yang menyebut peratusan dan angka pengangguran  lebih dari itu. Samada pengangguran ini ada kaitan dengan kes-kes jenayah yang tinggi itu, inda kitani tahu. Polis saja yang tahu.

Dalam Islam kalau ada seorang saja inda bekerja, inda ada pendapatan sudah dikira asnaf  miskin dan layak menerima zakat. Tetapi tahun 2012 di "declare" hanya 1,286 orang sahaja menerima zakat. Inda kan pembohongan besar namanya tu?. Inda kan manipulasi angka namanya tu? Inda kan mengelirukan rakyat tu?. Nah di sini kitani minta supaya MMN merungkai masalah pengangguran ini untuk sekurang-kurangnya menunjukkan keperihatinan terhadap kesulitan rakyat.

Faktor Kejatuhan Sebuah Regime

Kalau biskita mengikuti Ucapan Presiden sempena Hari Raya Edul fitri lalu, tentu biskita masih ingat di mana dalam ucapan itu turut menyentuh faktor penyebab kejatuhan banyak regime di Timur Tengah. Saudara saudari sekalian, para penganalisis keselamatan sepakat merumuskan sekurang-kurangnya  empat faktor penyumbang kejatuhan regime-regime itu.

Pertama ialah harga bahan makanan yang semakin tinggi, yang inda mampu dibeli oleh rakyat. Kedua berleluasanya  amalan korupsi, kronisme dan nepotisme, ketiganya kadar pengangguran yang tinggi dan keempat ternafinya hak kebebasan rakyat bersuara dan memilih sistem pemerintahan yang dikehendaki majoriti rakyatnya.

Pada pandangan kitani, keempat-empat faktor ini sebenarnya wujud di negara ini, cumanya kadar dan peratusannya saja masih di bawah kawalan. Ia masih terkawal kerana regime hari ini kuat dan minyak masih mengalir dibumi kitani. Namun demikian, harga barang dan inflasi tetap dirasai semakin meningkat oleh rakyat yang berpendapatan kecil. Korupsi wujud tapi inda nampak, kronisme wujud tapi inda ketara, nepotisme wujud tapi inda nampak dan inda ketara. Pengangguran  di negara kitani dinilai terlalu tinggi mencecah 9% atau lebih, semua bentuk kebebasan   pula dikawalselia oleh undang-undang dharurat sejak 1962 lagi.

Cuba biskita bagi rating, bagi markah, nilai secara jujur berapa ‘percent'  skala faktor-faktor yang disebutkan itu sudah berlaku di bumi tercinta ini?. Secara teorinya, jika semua faktor ani mencapai tahap maksimum, maka akan berlakulah satu perubahan radikal yang keras - apa yang disebutkan kebangkitan menyeluruh rakyat atau "total revolution" atau "complete revolution".

Apabila terjadi complete revolution ini, maknanya bukan sahaja inda lagi ada legetimiasi regime yang dijatuhkan untuk kembali berkuasa malah inda ada lagi legasi baik regime tersebut yang tinggal untuk dikenang. Anak bini, anak pinak, ipar duai, sepupu sepapat habis menjadi mangsa anarki - kena sembelih atau kena halau keluar dengan aib seperti yang berlaku dengan regime Shah Iran, Saddam Hussein, Muaamar Ghadafi dan lain-lain. Ini yang kitani bimbang. Ini yang NDP selalu peringatkan jangan sampai  berlaku kejadian yang menakutkan ini terjadi di negara kitani yang tercinta ini, ketikamana regime kitani bertukar lemah. Semoga di Lindungi Allah. Na'uuzubillahminzalik!!!

Maaf, kalau lontaran ini suatu yang tidak disenangi... Hakikatnya, NDP tiada pilihan, kitani terpaksa mengangkat  kebimbangan dan kerisauan ini. Suara ini ialah suara kebimbangan akar umbi. Justeru kitani berseru, jangan gadaikan masa depan negara, keselamatan negara dan keselamatan rakyat  semata-mata  kerana kedegilan kitani inda mau mendengar dan meraikan suara dan pandangan rakyat. Jangan pertaruhkan nasib masa depan Institusi Kesultan Melayu Islam Brunei, nasib masa depan negara dan bangsa semata-mata kerana hendak menjaga hati beberapa orang, kerana awar galat yang inda bertempat, atau kerana tiada strategic planning -  perancangan strategik masa depan yang rapi.

Justeru itu, kitani berpandangan bahawa Negara kini amat perlu kepada sistem pembuatan dasar, perlaksanaan dasar dan sistem penyampaian yang efisyen dan efektif. Keperluan itu amat mendesak sekali. Kita  tidak lagi boleh sambil lewa dan bermain-main  dengan masa, kerana yang rugi adalah rakyat dan negara jua sedangkan  kitani sudah menghampiri garisan merah, berada pada masa kecederaan "injury time". Mungkin inilah kebimbangan Cikgu Sulaiman tadi ditakutinya kalau-kalau nikmat aman sejahtera Brunei Darussalam ini tidak lagi mendapat redha Allah.

Di sinilah letaknya asas dan titik tolak mengapa kitani mahukan perubahan. Mengapa kitani mahu partisipasi rakyat untuk  sama-sama membincangkan masalah rakyat dan membuat keputusan demi rakyat. Yakinlah,  kitani menyuarakan hal ini bukannya kerana mahu kuasa. Bukan kerana kitani mahu pilihan raya atas nama pilahan raya semata-mata, apabila  menang kitani kan jadi pemerintah, kitani kan jadi Perdana Menteri, NO! bukan! Bukan kerana itu.

Tugas Menjaga Raja dan Negara Tanggungjawab Semua

Dalam pada itu, abis kita jangan lupa. Dalam perlembagaan NDP, kitani berikrar untuk menyukong dan mendukong pemerintahan  Kebawah DYMM dan zuriat baginda. Kearah itu kitani mesti terus berkerja keras disamping sentiasa berdoa mohon supaya institusi kesultanan Brunei ini, Insyaallah akan kekal karar sampai bila-bila.

Namun demikian, tugas menjaga negara, menjaga bangsa dan  menjaga institusi kesultanan Melayu Islam Brunei ini  bukan hanya tugas NDP dan rakyat biasa tetapi juga tugas  golongan ningrat, golongan elit dan tugas semua. Kita semua  mesti menjaga Kebawah DYMM dan institusi Diraja  dari ditimpa oleh apa jua bentuk krisis keyakinan  dan pencemaran imej.

Banyak sebenarnya masalah yang menjadi perhatian kitani dari kacamata NDP. Terlalu banyak sangat. Dengan bertawakkal kepada Allah SWT, kitani zahirkan jua apa-apa yang kitani dengar dari bawah pada sebilang kesempatan waima pun pandangan-pandangan tersebut dilihat sebagai menongkah arus, tidak berasas atau tidak sesuai kerana terlalu kritikal dan mencabar. Mungkin saja andaian dan fakta kitani tidak betul, justeru perbetulkanlah kami, redakanlah kegelisahan rakyat ini. Bukalah ruang dialog. Berlaku telus dan tuluslah ketika berhadapan dengan rakyat agar rakyat menjadi rakyat yang bermaklumat dan boleh berperanan sesuai masyarakat sivil.

Mohon Maaf Kalau Tersuruk Langkah

Saya tidak terjumpa lagi saudara-saudari sekalian akan bahasa lunak yang boleh diungkapkan yang boleh menyedarkan kitani semua. Yang mendengar suara lubuk hati NDP ini boleh saja memanipulasi dan  mereversenya yang barang sudah tentu boleh membahayakan diri dan parti lebih lagi jika ia ditakrif sebagai mencemarkan Institusi Kesultanan, hasutan, ugutan kepada kerajaan, ancaman keselamatan dan sebagainya.

Cakap ikhlas kitani orang boleh putar belit sebagai cakap-cakap kebencian, kecintaan kitani pada raja orang boleh pusing sebagai derhaka. Kalau sesiapa yang mau memusing pusing tah, niat kitani tetap ikhlas, cinta kasih kitani kepada Kebawah DYMM tetap ikhlas kerana Allah SWT.

Percayalah, kitani tidak mengejar sesuatu selain redha Allah. Apa yang kitani ungkapkan ini termasuk dalam  misi perjuangan amar makruf nahi mungkar. Kalau bukan kitani yang memberikan peringatan ini siapa lagi dan kalau bukan sekarang bila lagi? Kitani bercakap macam ani atas pelantar parti politik.

MPM, MPK, persatuan-persatuan belia mungkin juga akan bercakap, namun tentulah tidak sama cakap-cakap dari  pentas parti politik dengan lain-lain pentas, lebih-lebih lagi jika masing-masing takut tersuruk langkah, masing-masing mau menjaga kepentingan diri dan kelompok, walhal takut tidak bertempat itu sebenarnya boleh  merosakkan negara dan bangsa sendiri.

Jadi, kitani mohon ampun maaf jika tersuruk langkah dan mohon kehaderat Allah SWT mudah-mudahan kitani terlepas daripada sebarang fitnah dan mudah-mudahan Allah SWT melorongkan segala kebaikan kepada negara dan kitani semua.

Doa Dan Harapan


Sebelum saya mengakhiri ucapan ini, saya minta saudara saudari perhatikan lontaran isu-isu kitani  pada malam ini, justeru saudara-saudari akan menemui suatu kesimpulan bahawa kitani inda ada masa hendak  berkelahi, bergagut sama-sama kitani. Inda ada masa kan beraju-rajuan, hendak bermasam-masam muka, boikot memboikot, ugut mengugut, inda ada masa kan melayani dan memujuk orang yang akan letak meletak jawatan dan keluar dari parti. Inda ada masa berkelahi merebut jawatan. Tugasan kitani di hadapan adalah besar, kalau tidak mau menggalas beban ini jangantah masuk NDP, kerana suatu hari biskita pasti akan disoal oleh Allah SWT apa yang biskita lakukan semasa biskita memimpin NDP dan menjadi ahli NDP.

Allah SWT berfirman "Pada waktu itu Kami meteraikan (kuncikan) mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan." (Surah Yasin: 65)

Rasullullah SAW bersabda, "Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan dipersoalkan atas kepimpinannya" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Saudara saudari sekalian, apabila kitani mendaftar sebagai ahli NDP dan berbaiah dengan perjuangan parti, maka  kitani kenalah  berani menghadapi kebenaran, kerana  kebenaran itu milik Allah SWT. Rapatkanlah persaudaraan dan ukhuwah sesama kitani berbekalkan suntikan semangat pada malam ini, khususnya suntikan dari Mantan Naib Presiden Belait yang juga ahli Lembaga Penasihat parti.  "Biduk Lalu Kiaambang Bertaut", "Air dicincang tidak akan putus", bulat air kerana pembetung, bulat kitani kerana muafakat.

Saya ulangi, bahawa tanggungjawab di hadapan kitani adalah besar yang menuntut berbagai bentuk pengorbanan dari kitani semua. InsyaAllah, bertitik tolak daripada semangat kemangan Edul Fitri ini, Insyaallah, kitani  akan  beroleh kejayaan yang diharapkan, kejayaan yang bukan untuk dinilai dan dilihat oleh manusia tetapi kejayaan yang akan dinilai dan dilihat oleh Allah SWT.

Penyuntik semangat juang yang selalu saya ungkapkan ialah kisah iktibar nabi Nuh AS yang berdakwah selama 950 tahun namun cuma 13 orang saja yang menjadi pengikut baginda. Di kaca mata manusia 950 tahun berjuang hanya 13 orang  pengikutnya adalah perjuangan  yang gagal. tetapi pada pandangan Allah SWT, itu tetap satu kejayaan lantas mengangkat baginda sebagai rasul bertaraf ulul azmi. Jadi luruskan niat kitani berjuang membantu  Kebawah DYMM, menyayangi negara kitani, menyangi rakyat kitani sekarang dan akan datang kerana Allah SWT jua. Semoga ianya dinilai baik dan diredhai oleh Allah SWT.

Rabbana La Taj'alna Fitnatan Lilqaumizzalimin, Wanajjina Birahmatika minal Qaumil Kafiriin.

Wabillahit Taufiq Walhidayah, Wassalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ALLAH HUAKBAR WALILLAHIILHAMD

No comments: