Posting mengikut label

Monday, March 5, 2012

NDP menaruh harapan tinggi kepada persidangan MMN

LIMBARUH HIJAU Sabtu 3 Mac 2012/10 Rabiulakhir 1433: Persidangan Musim Permesyuaratan Ke-8 Majlis Mesyuarat Negara yang bermula pada Hari Khamis , 8 rabiulakhir 1433 bersamaan 1 Mac 2012 lalu telah dianugerahkan dengan titah perasmian oleh KDYMM.

Harapan baginda yang tinggi kepada MMN sewajarnya diambil perhatian dan ditanai tagap bak menatang minyak yang penuh.

Harapan seorang raja tentunya lahir dari jiwa dan hasrat murni untuk melihat rakyatnya hidup sejahtera kekal menjadi Baldatun Tayyibatun Warrabbun Ghafur.

Sebagai rakyat yang hidup dibawah pemerintahan baginda tentunya ingin melihat titah baginda tidak disia-siakan, diampaikan atau hanya didengar sambil lalu.

Kita percaya dan yakin bahawa ahli-ahli Yang Berhormat tidak bersifat begitu,” kan orang Brunei tidak pencamah mata”, tapi penuh pemedulian dan pengelingaan apa lagi terhadap titah raja yang kitani kasihi.

NDP mewakili sebahagian rakyat baginda, tidak akan berpeluk tubuh dan berdiam diri dalam menjunjung dan manyahut sebarang titah baginda khususnya titah di MMN itu.

NDP tidak hanya menunggu Kongres Agung Tahunan untuk menyuarakan, menghadap dan mengetengahkan apa jua permasalahan, cadangan atau pandangan, tetapi malar dan sentiasa berbuat apa yang perlu.

Tujuh tahun lalu kita sudah menyajikan Manifesto NDP 2006 - 2016 yang menyentuh berbagai perkara. Kita bukan hendak mengajar, tetapi sekadar berkongsi untuk menyumbang sesuatu, kerana sebagai rakyat dan ahli NDP juga mempunyai saham untuk sama-sama menjaya, membisai dan mempertahankan negara ini agar terus dan kekal sebagaimana hasrat dalam titah baginda.

Kita menyedari dari segi prinsip tugas ahli-ahli MMN adalah untuk mempertahankan hak rakyat dengan berlandaskan apa yang termaktub dalam perlembagaan Negara, dan meluhurkan prinsip-prinsip perlembagaan tersebut serta kedaulatan Negara.

Biskita dalam MMN memainkan peranan yang amat penting terutamanya dalam pembuatan dasar. Penglibatan biskita dalam proses pentadbiran kerajaan merupakan sesuatu yang tidak dapat dinafikan dan dielakkan.

Rakyat percaya hal ini tentunya memberikan faedah kerana akan melahirkan suatu hubungan yang terus menerus, tetapi penglibatan itu jangan sampai melahirkan pertembungan dan pergesaran dari segi kuasa, supaya tujuan dan matlamat untuk membangun dan melaksanakan segala rancangan untuk pembangunan dapat dicapai.

Dalam menjunjung titah, kita juga menaruh keyakinan bahawa MMN adalah merupakan wadah strategic yang berperanan untuk memikir, membahas serta membuat sokongan-sokongan yang terbaik bagi faedah pembangunan Negara.

Kita ingin melihat ahli-ahli Yang Berhormat sebagai ejen komunikasi kepada rakyat dengan kerajaan yang selalunya akan membuat pertemuan (appointment) dengan rakyat khususnya di kawasan mereka. Menyedari akan masalah yang dikemuakakan, rakyat adalah berbagai-bagai, pertemuan yang malar akan dapat dimanfaatkan oleh kedua pihak.

Menyedari akan kepelbagaian masalah yang diterima kita yakin yang ahli-ahli mempunyai perhubungan yang baik dengan rakyat dan pihak-pihak tertentu untuk memudahkan menyalurkan masalah-masalah yang dihadapkan oleh rakyat untuk perhatian mereka.

Ahkirnya kita ingin melihat ahli-ahli Yang Berhormat menjadi ejen rakyat untuk ‘check and balance’ dan memastikan perlaksanaan dasar itu selaras dengan kesejahteraan hidup rakyat.

Dipetik dari - Aspirasi NDP

No comments: