Posting mengikut label
ABDB
(18)
ADUAN
(18)
AGAMA
(127)
ALAM SEKITAR
(22)
ANTARABANGSA
(35)
ASEAN
(110)
BELIA
(37)
DEMOKRASI
(95)
EKONOMI
(200)
HAK ASASI
(89)
HALAL
(7)
HUBUNGAN LUAR
(61)
ISU LIMBANG
(4)
ISU PALESTIN
(12)
ISU ROHINGYA
(37)
ISU SELATAN THAI
(1)
ISU SPRATLY
(165)
ISU SYRIA
(1)
ISU UYGHUR
(4)
JENAYAH
(35)
KANAK-KANAK
(10)
KEBAJIKAN
(19)
KEKAYAAN
(9)
KEMALANGAN
(11)
KEMANUSIAAN
(45)
KEMISKINAN
(62)
KEPENTINGAN AWAM
(78)
KERAJAAN
(55)
KESELAMATAN AIR
(6)
KESELAMATAN MAKANAN
(70)
KESELAMATAN NASIONAL
(72)
KESELAMATAN SERANTAU
(265)
KESELAMATAN TENAGA
(10)
KESIHATAN
(45)
KETIDAKCEKAPAN
(2)
KEWANGAN
(34)
KHUTBAH
(3)
KOMUNIKASI
(4)
KONGRES
(26)
LAMAN ASPIRASI
(20)
MANIFESTO NDP
(6)
MENYUSUR DESA
(1)
MIB
(15)
MILF
(54)
MINYAK
(83)
MMN
(85)
NDP
(157)
NEGARA
(5)
NEGARA ZIKIR
(4)
PEKERJAAN
(79)
PELANCONGAN
(8)
PEMBANGUNAN
(16)
PEMBRUNEIAN
(17)
PENDAPATAN
(6)
PENDIDIKAN
(46)
PENGANGKUTAN
(5)
PERIKANAN
(9)
PERTANIAN
(25)
PERUMAHAN
(29)
PERUNDANGAN
(45)
PKS
(44)
POLITIK
(152)
RAJA
(102)
SEJARAH
(76)
SOSIAL
(61)
SWASTA
(13)
SYARIAH
(68)
TAKZIAH
(14)
TARBIAH
(22)
TAZKIRAH
(37)
TEKNOLOGI
(10)
TITAH
(120)
TPPA
(43)
UCAPAN
(16)
USUL
(10)
WANITA
(24)
WAWASAN 2035
(12)
Thursday, July 5, 2012
Dasar Ikhwan dan kemenangan Morsi
Oleh DR SYED AZMAN SYED AHMAD
RAMAI terpegun dengan kemenangan mengejut calon Presiden daripada Ikhwan Muslimin, Dr Mohamed Morsi dalam pilihan raya Presiden Mesir baru-baru ini. Beliau dicalonkan bertanding di bawah parti politik yang baru ditubuh oleh Ikhwan, Parti Pembebasan dan Keadilan (FJP) atau ‘Al-Hurriyat Wal Adalah’ sebaik sahaja selepas kejatuhan rejim Hosni Mubarak pada awal tahun lepas.
Begitu juga berapa bulan lepas apabila calon-calon FJP telah memenangi lebih daripada 40 peratus kerusi Parlimen yang dipertandingkan serta memenangi lebih 60 peratus kerusi ‘Majlis Syura’ bagi meneliti penggubalan perlembagaan baru Mesir selepas kejatuhan rejim Mubarak. Akan tetapi, pihak tentera SCAF telah bertindak membubarkan kedua-dua institusi ini beberapa minggu lepas setelah Mahkamah Perlembagaan Mesir mengambil keputusan membatalkan keputusan pilihan raya yang telah dijalankan itu.
Namun, ramai yang masih tidak memahami akan dasar dan liku-liku perjuangan yang telah dilalui oleh Ikhwan Muslimin ini sendiri. Ada yang menuduh ia sebagai sebuah ‘pegerakan yang radikal dan ekstremis’, ada yang melabelkan ia sebagai ‘pertubuhan haram yang amat bahaya’ dan ada juga yang menggangap ia sebagai ‘pergerakan agama yang sesat’.
Bagi menanggapi persoalan ini, berikut adalah rumusan pandangan seorang pimpinan Ikhwan Muslimin, Saiful Islam Hasan al-Banna yang juga merupakan putera sulung pengasas pergerakan ini, Hasan Al-Banna sewaktu penulis sempat menziarahi beliau di kota Kaherah baru-baru ini.
1. Sejarah awal Ikhwan Muslimin
Nama Ikhwan Muslimin amat sinonim dengan pemimpin-pemimpin agung seperti Hasan Al-Banna, Syed Qutb, Omar Telmisani, Mehdi Akiff serta pimpinan gerakan Islam yang lain. Ia mempunyai sejarah serta pengaruh yang amat besar di Mesir serta seluruh rantau Arab. Sejak ia mula ditubuhkan oleh Hasan Al-Banna pada tahun 1927, Ikhwan telah berkembang di seluruh pelosok dunia dengan pemikiran ‘tajdid’ atau perubahan terutamanya selepas kejatuhan kerajaan Islam Uthmaniyah. Pemikiran serta pengaruh yang dibawa oleh Hasan Al-Banna telah menggerakkan satu cetusan kebangkitan baru di kalangan masyarakat Arab di rantau tersebut pada waktu itu.
2. Cabaran yang dihadapi
Aliran pemikiran serta pendekatan yang dibawa Hasan Al-Banna telah mendapat tentangan hebat daripada kalangan pemimpin-pemimpin kebanyakan negara Arab sehingga pergerakan ini telah diharamkan daripada bergerak aktif di kebanyakan negara.
Malah, Ikhwan Muslimin telah dituduh sebagai sebuah pertubuhan ‘bahaya’ yang mahu merampas kuasa secara kekerasan dan membawa pendekatan yang militan. Ramai pimpinan mereka dibunuh dengan kejam termasuk pengasasnya Hasan Al-Banna. Sebahagian yang lain pula dikenakan hukuman penjara di serata negara Arab pada waktu itu. Walaupun mereka diuji dengan cabaran yang besar ini, pengaruh Ikhwan Muslimin tetap berkembang sehingga sekarang ke seluruh pelosok dunia.
3. Ikhwan dan demokrasi
Kini, Ikhwan Muslimin dipimpin oleh Dr Mohamed Al-Badie’ yang merupakan seorang tokoh gerakan Islam yang tidak asing lagi di dunia Arab dan Islam. Di bawah pimpinan beliau, Ikhwan telah mengambil pendekatan politik yang bersifat engagement atau berdialog dan bergerak aktif secara terbuka dalam kancah demokrasi di serata dunia Islam.
Pendekatan terbuka dan telus yang diambil ini telah membuahkan hasil yang amat positif. Mereka terlibat secara langsung dalam sistem demokrasi dan pilihan raya Mesir sejak beberapa siri pilihan raya yang telah diadakan walaupun kedudukan Ikhwan Muslimin di Mesir waktu pemerintahan Anwar Sadat dan Hosni Mubarak berstatuskan ‘haram’. Calon-calon Ikhwan Muslimin telah masuk bertanding sebagai calon bebas dan juga menumpang di atas tiket parti lain. Uniknya, ia telah menang besar dalam setiap pilihan raya umum yang diadakan di Mesir walaupun telah berlaku banyak penipuan.
4. Pendekatan politik Ikhwan
Menurut Saiful Islam, Ikhwan bertekad untuk melakukan perubahan sosial dan politik di Mesir secara aman dan merubah sebarang bentuk penyelewengan dan salah guna kuasa yang berlaku di sana. Bagi Ikhwan agenda reformasi politik di Mesir adalah amat penting bersesuaian dengan suasana globalisasi dunia yang mahu mewujudkan sebuah kerajaan yang bersih dan telus.
Beliau menegaskan bahawa setiap rakyat dan warganegara mempunyai hak mereka untuk bersuara demi kebaikan serta masa depan negara tersebut.
Beliau juga menegaskan bahawa Ikhwan Muslimin akan terus berjuang serta komited kepada penglibatan secara demokratik walaupun ia masih banyak kepincangannya. Beliau juga memberi jaminan bahawa Ikhwan tetap mengambil sikap untuk terus berdialog dengan mana-mana pihak termasuk tentera SCAF serta kuasa Barat seperti Amerika Syarikat, Perancis, Britain dan sekutunya.
5. Dasar utama Ikhwan
Ikhwan Muslimin juga turut menggariskan empat polisi penting bagi berhadapan dengan cabaran semasa. Pertamanya, penegasan penglibatan politik parti politk yang diasaskan oleh Ikhwan melalui sistem demokrasi dan menyuarakan setiap pandangan rakyat di Parlimen Mesir. Bagi Saiful Islam, parti-parti politik, NGO serta individu-individu sepatutnya dilibatkan dalam membincangkan masa depan negara secara telus.
Keduanya, beliau juga menegaskan bahawa sistem kuasa mutlak hanya kepada sebuah partí dan individu sahaja tidak sesuai lagi dengan peredaran zaman globalisasi yang lebih terbuka ini. Ikhwan komited kepada sebuah negara berlandaskan civil state dan bukannya sebuah negara berlandaskan theocracy.
Ketiganya, Ikhwan Muslimin juga berpendirian agar dilaksanakan segera reformasi politik dan perubahan perlembagaan terutamanya bagi menghapuskan segala bentuk perundangan yang bertentangan dengan norma-norma demokrasi dan kebebasan.
Yang keempat, beliau menegaskan bahawa Ikhwan Muslimin mempunyai misi untuk melakukan reformasi politik, sosial, budaya dan ekonomi. Reformasi ini hanya akan berlaku sekiranya ada ketelusan dalam sistem pemerintahan.
6. Kemenangan Dr Morsi sebagai Presiden Mesir
Saiful Islam menegaskan bahawa kejayaan calon Ikhwan, Dr Morsi memenangi pilihan raya Presiden Mesir serta menang majoriti kerusi Parlimen tidak sepatutnya menakutkan mana-mana pihak. Ikhwan menghormatí hak semua agama serta mana-mana parti politik. Sejarah telah membuktíkan bahawa sistem politik yang tidak telus di sesebuah negara akan membawa kepada salah guna kuasa, rasuah serta penyelewengan yang mengakibatkan kehancuran negara tersebut.
Beliau juga menyatakan bahawa Ikhwan tidak mempunyai pilihan yang lain kecuali meletakkan agenda reformasi politik dan pendemokrasian sebagai agenda utama. Bagi Ikhwan, tuntutan demokrasi dan kebebasan serta ketelusan pilihan raya adalah merupakan langkah pertama ke arah reformasi yang lebih besar bagi mewujudkan masa depan negara yang lebih positíf selepas kejayaan Dr Morsi sebagai Presiden.
Saiful Islam turut menegaskan bahawa Ikhwan Muslimin akan terus berperanan kepada mewujudkan sebuah masyarakat madani serta bersifat terbuka dan bekerjasama dengan mana-mana pihak bagi mencapai perubahan dan reformasi ke arah mewujudkan keadilan dan kebebasan dan kepada seluruh rakyat dan negara.
Dipetik dari - Harakah (Edisi Jumaat, 6-8 Julai 2012)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment