Posting mengikut label

Tuesday, July 24, 2012

Nilai semula tahap 'kesihatan' pesawat Bell 212 yang masih dalam perkhidmatan


Tragedi nahas helikopter yang meragut 12 nyawa pada Jumaat lepas merupakan kejadian yang kedua melibatkan pesawat helikopter Bell 212 di Brunei pada tahun ini.

Digabungkan dengan insiden sebelum ini yang berlaku pada bulan Februari, sungguhpun tidak mengakibatkan korban jiwa, sewajarnya membawa kepada satu penilaian semula kepada tahap airworthiness armada Bell 212 yang sedia ada.

Sehingga kini sebarang penemuan terhadap punca kemalangan Februari lepas masih belum didedahkan oleh pihak berkuasa.

Semoga tiada lagi kejadian malang sementara TUDB menunggu penghantaran 12 pesawat S-70i Black Hawk yang bakal menggantikan armada Bell 212 yang sudah berumur tiga dekad ini.


Berita berkaitan,

Black Hawk choppers expected to arrive in 2014
http://rumpunsuara.blogspot.com/2012/07/black-hawk-choppers-expected-to-arrive.html


HELIKOPTER TUDB BELL 212 KEMALANGAN DI TEMBURONG

TEMBURONG, Rabu 29 Februari 2012 - Sebuah pesawat helikopter Bell 212 Tentera Udara Diraja Brunei telah mengalami kemalangan semasa mendarat di kawasan Bukit Belalong, Daerah Temburong, pada kira-kira jam 0946 pagi pada hari selasa, 28 Februari 2012.

Pesawat tersebut sedang melaksanakan tugas rutin apabila kemalangan berlaku. Semasa kemalangan itu, helikopter tersebut tidak membawa penumpang selain tiga orang anak buah pesawat, termasuk seorang Juruterbang.

Juruterbang dan seorang anak buah pesawat tidak mengalami kecederaan manakala seorang lagi mengalami kecederaan ringan yang tidak memerlukan rawatan lanjut.

Punca kemalangan masih dalam penyiasatan.

Dipetik dari - Ministry of Defence

No comments: