Posting mengikut label

Tuesday, December 1, 2015

PRESIDEN: SOKONG IDEA TRANFORMASI KEBAWAH DYMM




LIMBARUH HIJAU, 27 November 2015 : Majlis Penyampaian Anugerah Jasawan NDP di Markas Pusat NDP Limbaruh Hijau pada 25 November 2015 merupakan majlis rasmi TYT Presiden yang terakhir.

Di Majlis tersebut Presiden telah memberikan ucapannya antara lain dipetik:

“Kepada bangsaku, hanya NDP yang ada pada hari ini sahajalah yang upaya kami tanai dan pertahankan sebagai pesembah Kehadapan Majlis Kebawah DYMM dan rakyat. Maka telah sampai masanya, obor perjuangan ini saya serahkan kepada Presiden menunggu meneruskan kelangsungan perjuangan ini.

Saya yakin, dengan adanya barisan kepimpinan baru NDP 2015-2018 di bawah pimpinan Presiden baru, NDP akan terus mengorak langkah ke hadapan bersama imej, pendekatan dan gaya politik baru yang boleh meraih keyakinan ahli, rakyat amnya, dan juga pihak kerajaan. Insyaa Allah. Yakinlah, walau betapa gelap dan betapa panjangnya malam, namun fajar pasti menyingsing. Ini adalah sunatullah.

Saudara saudari sekalian,

Dalam kesempatan ini juga, bertepatan dengan kedudukan NDP yang berada di peringkat akhir pelaksanaan Manifesto 2006-2016, ingin saya mengongsikan sedikit pandangan mengenai senario masa depan pembangunan politik tanah air.

Pada tahun 2004, Kebawah DYMM telah menzahirkan hasrat baginda untuk melakukan transformasi ke arah memberi keutamaan bagi meningkatkan peluang orang ramai melibatkan diri dan memberi sumbangan membina kepada kemajuan negara. Antara lain, sempena Hari Keputeraan Baginda yang ke-58 tahun pada 15 Julai 2004, Kebawah DYMM menitahkan:

“Oleh itu, sebuah Jawatankuasa untuk Mengkaji Semula Perlembagaan 1959 telahpun ditubuhkan.
Jawatankuasa berkenaan telah meneliti semula Perlembagaan Negara Brunei Darussalam, 1959 bagi mengenal-pasti pindaan-pindaan yang perlu dibuat untuk membolehkan kita terus melindungi negara serta kepentingan rakyat, iaitu dengan mengambil kira keadaan sekarang dan juga masa akan datang.”
Untuk merealisasikan wawasan transformasi tersebut, baginda telah memperkenankan pindaan-pindaan perlembagaan dengan memasukkan peruntukan-peruntukan berikut:

Perkara 24(1) - Keanggotaan Majlis Mesyuarat Negara dan Ahli-Ahlinya.

1. Majlis Mesyuarat Negara hendaklah mengandungi tidak lebih daripada 45 orang Ahli seperti berikut –

(a) sehingga 30 orang yang akan dilantik oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan dari kategori-kategori yang berikut...

(b) sehingga 15 orang wakil, bilangan sebenarnya hendaklah ditentukan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan, dari Daerah Brunei Muara, Daerah Belait, Daerah Tutong dan Daerah Temburong yang akan dipilih menurut undang-undang berkenaan dengan pilihanraya yang berkuatkuasa di dalam Negara Brunei Darussalam.

Ini bermakna, Kebawah DYMM telah meletakkan asas yang kukuh ke arah mengembalikan hak kepada rakyat untuk memilih wakil mereka melalui pilihan raya. Pindaan tersebut adalah bukti yang jelas bahawa baginda sesungguhnya amat memahami akan amanah dan tanggungjawab menunaikan hak rakyat untuk bersuara. Ini jelas melalui titah baginda supaya diwujudkan “satu struktur penglibatan rakyat yang lebih formal…”

Dalam titah tersebut juga, Kebawah DYMM turut menekankan: “Perubahan ini kita laksanakan dengan penuh berhati-hati, demi untuk terus menjamin keamanan dan kestabilan, serta penghormatan dan kemakmuran yang kita nikmati selama ini.”

Persoalan yang berbangkit ialah berapa lama lagikah kita akan tersekat di peringkat ‘penuh berhati-hati’ tersebut sebelum transformasi yang diilhamkan oleh baginda itu terlaksana? Sekarang ini kita telahpun melangkaui lebih sepuluh tahun, namun masih tidak menampakkan sebarang perkembangan yang positif ke arah memenuhi sepenuhnya pindaan perlembagaan yang telah diperkenankan itu.

Apa yang berlaku di negara kita adalah bersifat regresif berbanding dengan perkembangan politik terkini di Myanmar. Negara tersebut yang selama ini dianggap sebagai ‘pariah’ justeru tindak tanduk rejim tentera pimpinan Presiden Thein Sein yang menindas dan menyekat kebangkitan suara rakyat telah mengambil langkah yang begitu berani ke arah mengikis reputasi buruk mereka.

Langkah reformasi yang diterajui oleh Thein Sein pada 13 Disember 2011 dengan meluluskan pendaftaran semula parti NLD yang dipimpin oleh Aung San Suu Kyi telah menyuburkan kembali persaingan sihat dalam demokrasi yang lebih terbuka.

Secara realiti, banyak sekali halangan dan sekatan terhadap NLD, khususnya Suu Kyi yang hilang kelayakan untuk bertanding berikutan pindaan perlembagaan sejak 2008 lagi. Namun begitu, langkah reformasi rejim tentera Myanmar telah memperlihatkan kepada dunia bahawa demokrasi telah dihidupkan semula di negara itu.

Kronologi ini, meskipun dengan mengambil kira keputusan parlimen Myanmar pada 25 Jun 2015 yang menolak pindaan perlembagaan untuk melayakkan Suu Kyi bertanding dalam pilihanraya, tetap membuktikan kesungguhan rejim tentera untuk mengotakan janji mereka ke arah reformasi politik yang diterima masyarakat antarabangsa.

Rejim tersebut yang amat terkenal dengan pencabulan hak-hak asasi rakyat dan dicemuh sebagai ‘pariah’ di mata dunia pastinya merancang pelbagai strategi yang teliti dan berhati-hati untuk memastikan dominasi mereka berterusan. Namun mereka tidaklah mengambil masa yang begitu lama untuk merealisasikan reformasi yang dijanjikan. Dalam tempoh empat tahun sahaja rejim tersebut telah berjaya mengadakan pilihanraya yang terbuka dan adil.

Kita sewajarnya mengambil ikitbar betapa Myanmar yang berlatarkan pelbagai pergolakan politik, pertempuran etnik dan krisis ekonomi akibat sekatan antarabangsa, masih mampu dan berjaya mengorak pembaharuan politik. Sedangkan negara kita yang jauh lebih aman dan mewah, masih takut untuk bergerak kehadapan sedangkan pindaan perlembagaan bagi tujuan tersebut telah diluluskan lebih sepuluh tahun yang lalu.

Andainya agensi pelaksana benar-benar ikhlas, berani dan bersedia untuk merealisasikan transformasi yang diilhamkan oleh Kebawah DYMM, pastinya baginda jauh lebih layak berbanding Thein Sein untuk digelar sebagai tokoh reformis. Tetapi malangnya, akibat daripada tafsiran pelaksanaan perubahan ‘penuh berhati-hati’ itu yang dipengaruhi oleh ‘paranoia’ yang tidak berasas, sehingga kini kita masih jauh ketinggalan.

Senario ini dilatari pula oleh penguatkuasaan perintah darurat yang telah pun melangkaui usia ‘jubli emas’. Perintah ini telah dijadikan satu instrumen bagi maksud mengekalkan keamanan dan kesejahteraan rakyat, justeru itulah perintah tersebut diperbaharui setiap dua tahun sehingga kini. Soalnya, mampukah kita membuat jangkaan berapa lama lagikah perintah darurat ini akan dilanjutkan?

Mungkinkah ketidaklaksanaan pilihanraya yang diperuntukkan melalui Perkara 24(1)(b) yang saya sebutkan sebelum ini, sebenarnya adalah implikasi daripada pengekalan perintah darurat sehingga kini? Jika demikian, maka sampai bila-bila pun perlaksanaan Perkara 24(1)(b) itu tidak akan menjadi realiti. Bolehkah kita simpulkan bahawa Perkara 24(1)(b) itu sebenarnya adalah satu peruntukan yang bersifat non starter? Sebab itu, tidaklah pelik mengapa selepas lebih sepuluh tahun masih belum terdapat sebarang petunjuk yang positif.

Gambaran ini seolah-olah segala ruang yang memungkinkan bercambahnya pembaharuan politik telah ditutup serapat-rapatnya. Kita teruja dengan pindaan perlembagaan pada 2004 itu, yang seolah-olah membuka jendela baru yang memungkinkan rakyat memandang jauh ke arah reformasi politik.
Tetapi sayangnya, ia tidak ubah sebagai fatamorgana sahaja yang memperdayakan. Pandangan mereka tidak sampai ke mana pun dek terhadang oleh perintah darurat.

Berdepan dengan situasi semasa yang saya gambarkan ini, apakah kehadiran NDP ini masih relevan dalam misi membawa transformasi politik di Brunei? Bagi menjawab persoalan ini, suka saya galurkan pandangan berikut:

Pertama, jika diamati kepada wawasan penyertaan rakyat secara formal seperti yang dapat difahami melalui titah keputeraan ke-58 Kebawah DYMM, jelas memperlihatkan keterbukaan dan kesediaan baginda. Bagindalah yang menitahkan supaya diteliti dan dikenalpasti pindaan-pindaan perlembagaan yang perlu dibuat.

Berdasarkan perakuan jawatankuasa penelitian tersebut, bagindalah juga yang telah memperkenankan supaya dimasukkan peruntukan Perkara 24(1)(b). Justeru adakah munasabah untuk disimpulkan bahawa bagindalah juga yang menghalang pelaksanaan perkara tersebut?

Jika difikirkan secara rasional, tentulah kita menolak kesimpulan demikian. Pada kefahaman kita, kejayaan implementasi sesuatu dasar atau undang-undang bergantung kepada agensi-agensi pelaksana yang berkenaan dan bukannya terletak di bahu pembuat dasar. Ini bermakna setelah lebih satu dekad, satu kemungkinan ialah wawasan keterbukaan dan kesediaan baginda itu masih belum terlaksana kerana kegagalan agensi pelaksana. Andaikata agensi-agensi tersebut sependirian dengan baginda, tentunya mereka telah menyediakan infrastruktur dan persekitaraan yang kondusif ke arah merealisasikan wawasan tersebut.

Kemungkinan kedua ialah, agensi-agensi tersebut dengan sengaja menggelincirkan pelaksanaan wawasan Kebawah DYMM itu justeru bimbang ianya boleh menjejaskan kedudukan, kuasa dan pengaruh mereka. Andaikata inilah senarionya, maka tepatlah perumpamaan ‘harapkan sokong, sokong membawa rebah’.

Di dalam Perlembagaan Negara, Bahagian XI 84B(1) termaktub bahawa: “Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan tidak pandai berbuat salah sama ada atas sifat peribadi atau rasmi Baginda.”

Berdasarkan premis itu siapakah yang seharusnya memikul ‘kesalahan’ kerana gagal menunaikan tanggungjawab yang telah dititah dan diperkenankan oleh baginda?

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan Imam Muslim, maksudnya: “Hendaklah orang-orang yang memiliki budi dan akal yang duduk mendampingiku,...”.

Ini bermaksud mereka yang duduk dalam ‘inner circle’ seseorang pemimpin mestilah terdiri daripada golongan yang memiliki budi dan akal, supaya segala wawasan pemimpin terlaksana seperti yang dihasratkan.

Kedua, jika NDP mahu dilihat sebagai relevan dalam senario yang digambarkan itu, kepimpinan parti hendaklah berusaha untuk meyakinkan pimpinan negara dan rakyat akan keabsahan konsep penglibatan rakyat secara formal.

Pimpinan negara perlu sedar bahawa konsep diajukan oleh Kebawah DYMM itu sama sekali tidak membawa implikasi bahawa kuasa dan pengaruh mereka akan terhakis. Malah sebaliknya, mereka akan lebih dihormati oleh rakyat, sekiranya mereka juga mengiktiraf dan menghormati hak dan aspirasi rakyat.

Sementara itu, rakyat pula mesti ‘dikejutkan dari lena yang berpanjangan’ supaya mereka sedar akan hak dan tanggungjawab mereka sebagai stakeholder yang terbesar dalam negara ini. Rakyat juga perlu memahami hakikat bahawa ‘tuntutan’ untuk mendapat pengiktirafan dan penghormatan ke atas hak mereka bukanlah bermakna merampas hak pihak yang lain, dan jauh sekali dari sebarang unsur penderhakaan.

Di bawah konsep penglibatan dan partisipasi, setiap pelaku bertindak dan begerak di dalam skop dan parameter masing-masing berdasarkan perlembagaan dan undang-undang negara. Justeru di bawah konsep ini tidak timbul soal campur tangan, pertembungan, atau pertindihan kuasa dan pengaruh antara rakyat dengan pemerintah.

Sebab itulah sekali lagi ditegaskan, tidak akan berbangkit isu persaingan di antara rakyat dengan pemerintah. Masing-masing dengan tugas dan peranannya di dalam membangunkan Negara.
Ketiga, NDP mengakui bahawa Kebawah DYMM telah meletakkan satu standard yang tinggi, termasuklah daripada segi wawasan pembaharuan politik, yang ada kalanya tidak tercapai oleh pelaksana dasar. Sebab itulah kita dapati beberapa dasar reformasi yang diilhamkan oleh baginda tidak terlaksana seperti yang dihasratkan.

Secara jujur, yang paling dibimbangkan ialah, mampukah generasi pemimpin yang akan datang mengikut jejak langkah Kebawah DYMM dalam soal kepimpinan, wawasan, kedinamikan dan keprihatinan baginda demi kesejateraan negara dan rakyat. Sebenarnya, pada pandangan NDP, kemungkinan akan wujud suatu hari nanti, lompang yang besar ke arah melestarikan jejak langkah baginda.

Oleh yang demikian, kita beranggapan bahawa, jurang tersebut hanya akan dapat ditampung melalui penglibatan dan partisipasi rakyat yang sihat. Ini bermakna kerajaan perlulah dari sekarang mendedahkan rakyat kepada praktik politik yang sihat demi melahirkan generasi yang matang dan berketrampilan dengan penuh tanggungjawab mendukung wawasan Negara dan kepimpinan mendatang.

Kita tidak mahu mendengar alasan bahawa pelaksanaan pindaan perlembagaan itu tidak dibuat kerana rakyat belum bersedia. Kita akui, sehingga kini tahap kesedaran politik di kalangan majoriti rakyat agak rendah. Ini terjadi kerana langkah-langkah yang dikuatkuasakan oleh kerajaan sendiri, terutamanya perintah darurat, yang menyebabkan rakyat fobia dengan istilah ‘politik’ itu sendiri, apatah lagi untuk terlibat secara aktif.

Mungkin ada segolongan kecil rakyat yang sedar akan hak dan tanggungjawab politik mereka, namun mereka juga bimbang untuk menzahirkan kesedaran tersebut. Disebabkan hambatan dan halangan undang-undang, kelompok kecil ini tidak berupaya untuk membawa kesedaran tersebut kepada rakyat secara menyeluruh.

Saudara saudari sekalian,

Oleh itu, NDP sebagai pelopor mestilah bersedia menghadapi apa jua rintangan dan cabaran jika kita ingin terus menyumbang kepada pembaharuan politik demi kesejahteraan dan kemajuan negara. Kita mesti senantiasa bersabar dan bersikap husnuzhan bahawa satu hari nanti kerajaan akan menunaikan tanggungjawabnya dalam mengembalikan hak dan suara kepada rakyat yang selayaknya.”



No comments: