Posting mengikut label

Tuesday, January 5, 2016

Titah KDYMM Sempena Menyambut Awal Tahun Baru Masihi 2016


TITAH KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU'IZZADDIN WADDAULAH IBNI AL-MARHUM SULTAN HAJI OMAR 'ALI SAIFUDDIEN SA'ADUL KHAIRI WADDIEN, SULTAN DAN YANG DI-PERTUAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM SEMPENA MENYAMBUT AWAL TAHUN BARU MASIHI 2016

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Bismillaahir Rahmaanir Raheem

Alhamdulillah  Rabbil 'Alameen, Wabihiee Nasta'eenu 'Alaa Umuuriddunya Wadden, Wassalaatu' Wassalaamu 'Ala Asyarafil Mursaleen, Sayyidina Muhammaddin, Wa'alaa Aalihee Wasahbihee Ajma'een, Waba'du.

Alhamdulillah, kita bersyukur kerana dapat menikmati kehidupan yang penuh selesa di sepanjang tahun 2015, dan pada tahun 2016 ini juga, keadaan itu akan berterusan hendaknya.

Inilah harapan kita, bukan saja untuk Brunei, malah juga untuk seluruh warga dunia di mana saja, semoga kita sama-sama mengecapi erti kebahagiaan yang sebenar-benarnya.

Dalam pada itu, bagi Brunei khasnya, tidaklah boleh lalai atau leka dari berhati-hati atau waspada terhadap situasi-situasi yang tidak menentu, di mana dunia seolah-olah sebuah pentas tempat bertelagah.

Ini semua merupakan duri bagi keamanan dan ketenteraman. Ia berpunca tidak lain, dari anasir dan petualang zaman.

Anasir dan petualang ini tidak terbatas kepada penjahat-penjahat bersenjata sahaja, malah mereka itu juga menggunakan 'senjata minda' berupa pemikiran-pemikiran atau idea-idea yang boleh memisungkan manusia. Mereka menguasai penerbitan-penerbitan dan siaran-siaran, sehingga kerana kuatnya propaganda mereka itu, menjadikan perkara dusta dan palsu pun akan dianggap betul dan benar.

Di sinilah kita perlu bersikap lebih bijaksana dalam mengisi hari-hari kita pada setiap detik atau ketika. Kita mesti perhatikan apa yang melintas di hadapan mata dan menilai apa yang disogok atau dihidangkan kepada kita, sama ada ia intan ataupun kaca.

Dalam penilaian, janganlah kita memakai yang lain-lain sebagai neraca melainkan ambillah ugama sebagai neraca itu, nescaya kita tidak akan kecewa atau terpedaya.

Dalam masa yang sama, kita akan menangani pembangunan. Kita akan terus bergerak kearah pertumbuhan ekonomi yang mantap dan berdaya saing, disamping menyedari, cabaran adalah hebat berbangkit dari keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu.

Di sini, kita perlu turut melihat prestasi ekonomi kita sendiri, di mana beberapa tahun kebelakangan ini, kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) adalah agak perlahan, yang memerlukan kita menggandakan usaha untuk meningkatkan keluaran dalam negara, terutama yang di luar sektor minyak dan gas.

Diantara yang di luar sektor minyak dan gas itu, ialah seperti sektor pertanian atau perikanan, sektor pembuatan, sektor perkhidmatan, termasuk perkhidmatan kewangan, pengangkutan, logistik, telekomunikasi, perdagangan, pelancongan dan lain-lain.

Kita mustahak ingat, bahawa pasaran dalam negara kecil, bukanlah alasan untuk menghalangi pertumbuhan keluaran, malah setiap syarikat, sama ada ia milik persendirian atau milik kerajaan, adalah mampu untuk mensasarkan penjualan produk dan perkhidmatan mereka keluar negara sebagai eksport.

Beta sebelum ini pernah menekankan, bahawa peningkatan pertumbuhan ekonomi boleh dicapai dengan memberi keutamaan kepada peningkatan produktiviti, melalui penyelidikan dan penggunaan teknologi terkini.

Ini turut diyakini mampu untuk membantu mengurangkan unit kos pengeluaran, disamping juga akan membolehkan kita menembusi pasaran antarabangsa dengan menawarkan produk dan perkhidmatan kita. Dengan berlakunya ini, bererti, keluaran dan eksport kita adalah tumbuh, yang dengan sendirinya, akan meletakkan ekonomi kita juga berada di tahap berkembang dan tumbuh.

Sehubungan ini, Beta telahpun memperkenankan beberapa reformasi penting, termasuk reformasi ekonomi (economic reforms), yang diharapkan dapat memenuhi hajat kita untuk mempelbagaikan ekonomi negara.

Beta juga telah memperkenankan Kerangka Kerja Wawasan Brunei 2035 yang telah digubal oleh Majlis Tertinggi Wawasan Brunei 2035, untuk merealisasikan ketiga-tiga matlamat Wawasan Brunei tersebut.

Secara khusus, Beta juga telah memperkenankan Jawatankuasa Pelaburan Langsung Asing (FDI) dan Industri Hiliran (Downstream Industry) yang bertanggungjawab untuk melaksana reformasi bagi menjadikan negara ini lebih kompetitif dalam menarik para pelabur asing ke negara ini.

Untuk keperluan perusahaan tempatan yang berskala kecil dan sederhana pula, Beta telah memperkenankan penubuhan Pusat Perusahaan Kecil dan Sederhana, yang akan mengambil-alih pelbagai peranan, yang dulunya dilaksanakan oleh beberapa agensi kerajaan.

Demikian juga di peringkat antarabangsa, langkah bagi memperluas peluang-peluang ekonomi, juga turut diambil dan diusahakan.

Pada lazimnya, fokus adalah diutamakan untuk perkembangan dalam negara. Pada masa ini, Kerajaan Beta sedang mengungkayahkan Projek Pembinaan Jambatan Temburong, satu projek terpenting setakat ini, yang dilihat sebagai langkah pemodenan Brunei secara besar-besaran.

Dengan kepanjangan kira-kira 30 kilometer merentasi perairan Brunei,
dari Daerah Brunei dan Muara ke Daerah Temburong, Jambatan ini apabila siap kelak, akan memberikan banyak kemudahan dan sekaligus berpotensi untuk pelancongan.

Satu lagi projek infrastruktur ialah Projek Talian Penghantaran Elektrik Voltan Tinggi di antara Lumut – Kuala Belait dan Projek Penambahan Kapasiti Janakuasa Elektrik Lumut yang dijangkakan siap pada pertengahan tahun 2016. Projek ini menelan belanja sebanyak 300 juta ringgit. Apabila ia siap kelak, dijangkakan bagi jangka masa panjang akan menjamin bekalan elektrik kita mencukupi disamping mampu untuk menjimatkan penggunaan sumber gas asli negara.

Insya Allah, akan banyak lagi projek yang menyusul untuk masa depan negara.

Apa yang penting bagi kita semua ialah menguatkan azam dan usaha untuk terus tabah dan lebih progresif dalam menghadapi cabaran-cabaran zaman dan keadaan.

Akhirnya, Beta tidak lupa merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua peringkat warga Perkhidmatan Awam, pasukan-pasukan keselamatan, termasuk mereka yang berkhidmat di sektor swasta, di atas usaha gigih mereka melaksanakan tugas dan tanggungjawab masing-masing di sepanjang tahun 2015.

Beta dan keluarga Beta juga sukacita merakamkan ucapan Selamat Tahun Baru 2016 kepada seluruh rakyat dan penduduk, semoga Allah Subhanahu Wata'ala melimpah kurnia-Nya berupa kesihatan, keamanan dan kemakmuran kepada semua.

Sekian, Wabillahit Taufeq Walhidayah, Wassalamu 'Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.


No comments: