Posting mengikut label

Tuesday, September 6, 2011


4 Syawal baru lalu. Sdra Mahmud Morshidi Othman, mantan Timbalan Presiden NDP terkejut apabila dijemput oleh juruacara utk berucap dimajlis memperingati ulangtahun ke enam penubuhan NDP 31 Ogos 2005 yang diselajurkan dengan majlis sambutan ramah mesera aidulfitri. Majlis diadakan di Markas Pusat NDP, di Jerudung sebaik selesai rombongan lebih 100 pimpinan pusat, perhubungan, ranting dan ahli NDP bejunjung ziarah di istana Nurul Iman.

Dalam ucapan spontannya, Mantan Timbalan Presiden melontarkan bebrapa persoalan untuk renungan pimpinan parti, ahli dan mereka diluar sana:

1. Setakat mana MIB boleh bertahan?
Masyarakat sivil dimana-mana jua kini mula menolak politik ras. Golongan
islamik pula cukup yakin, Islam sudah cukup (Syumul) untuk diamalkan sebagai
cara hidup, kaedah memerintah dan bernegara.

2. Setakat mana sistem absolutisma boleh bertahan?
Banyak regime absolute yang dipamerkan sejarah, dan terkini di Timur Tengah, jatuh kerana pemimpinnya lemah, atau kerana sistem sosial yang tidak seimbang atau keadilan sosial pincang atau pendapat umum sepakat (solodified pubic opinion) bersetuju mengenai kewujudan kezaliman atau kronisma atau nepotisma atau korupsi atau agihan kekayaan negara yang tidak seimbang, atau kesetiaan tentera dan pasukan keselamatan beralih kepada tokoh alternitif yang membawa program pembaharuan ekonomi, sosial dan politik yang lebih meyakinkan. Regime itu boleh saja jatuh kerana salah satu atau kesemua elemen tersebut atau ada sebab- sebab lain?

Mantan TP menggesa pimpinan dalam Majlis Tertinggi NDP agar:

• kembali menunaikan tanggung jawab dan membetulkan posisi sebagai pimpinan parti
seperti yang termaktub dalam perlembagaan parti kerana Allah.

• memberikan tumpuan memikirkan dan membantu kerajaan menghurai dan mengangkat
apa jua masalah rakyat dari sekecil-kecilnya hingga persolan surviviliti masa depan Institusi Kesultanan dan negara bangsa sesuai dengan ikrar bai’ah ahli parti untuk `Menjunjung Titah Membangun Bangsa.

• NDP hendaklah berani mengemukakan pandangan kedua untuk pertimbangan pihak
berkenaan mengenai apa jua perkara, dari dasar hingga ke impelementasinya. Kalau setuju berikan sebab dan kalau tidak setuju berikan sebab dan pandangan alternatif.

• NDP hendaklah mengamalkan pendekatan engagemet dan connectiviti dan bukannya
pendekatan egoist dan konfrantasi dalam gerak kerjanya.

• Gagasan agar satu rumah seorang ahli hendaklah dijadikan realiti.

• Elit pentadbir dan penguasa hendaklah melihat NDP sebagai rakan strategik pembangunan dan aturan-aturan keselamatan – sama-sama berkhidmat demi keutuhan Institusi Kesultanan Brunei, kemakmuran, keamanan dan kesejahteraan negara dan ummah,
bukannya sebagai saingan atau musuh.

1 comment:

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com