Posting mengikut label

Tuesday, September 27, 2011

Usah Ditinggalkan Tulisan Jawi



Media Permata
Oleh Hasrulraizan, Salawati Haji Yahya dan Haji Minor Absah

BANDAR SERI BEGAWAN, 18 Sept – “Selain terus memegang dan mengekalkan Bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan harian dan urusan pejabat, orang-orang Melayu Islam juga perlu pandai menulis dan membaca tulisan jawi supaya senang belajar ugama khususnya melalui kitab-kitab lama.”

Yang Berhormat Pehin Jawatan Dalam Seri Maharaja Dato Seri Utama (Dr) Haji Awang Mohd Jamil Al-Sufri Begawan Pehin Udana Khatib Dato Seri Paduka Haji Awang Umar menegaskan perkara di atas dalam temu bual media selesai Majlis Sambutan Jubli Emas Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka (1961-2011) kelmarin.

Beliau selaku Penerima Anugerah Bahasawan di Majlis yang diadakan di Pusat Persidangan Antarabangsa, Berakas itu turut menceritakan serba sedikit perbezaan penggunaan bahasa Melayu pada ketika beliau memegang jawatan Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka dari 15 September 1961 hingga 10 Disember 1976 berbanding sekarang.

Pada masa sekarang menurutnya nampaknya lebih meriah dan meluas lagi dalam banyak perkara terutama sekali dalam perkembangan penerbitan buku-buku pelbagai genre.

Pada waktu dulu, ceritanya, usaha untuk menerapkan bahasa Melayu dalam urusan-urusan pejabat sangat sukar kerana kebanyakan Ketua Jabatan dulu bukan bangsa Melayu, maka mereka tidak berapa suka menggunakan bahasa Melayu sehingga terpaksa banyak perkara yang perlu dibuat dan dihadapkan kepada mereka.

Walau bagaimanapun beliau menyatakan beliau tetap bertegas dan tidak sesekali berundur sehingga akhirnya berjaya mengaturkan mereka itu mesti menggunakan bahasa Melayu.

“Sebenarnya jawi itu mustahak kepada orang Melayu kerana kitab-kitab ditulis dalam tulisan jawi, maka kalau tidak tahu tulisan jawi sudah pasti kitab-kitab itu tidak akan dapat dibacanya, natijahnya orang itu tidak akan tahu hukum.”

Beliau memberi saranan kepada umat Islam di Negara ini supaya mesti mahu mempelajari tulisan jawi itu di sekolah-sekolah iaitu guru-guru mesti mengajarkannya walaupun sekarang ini tidak lagi ramai orang yang mengajarkannya memandangkan perkara tulisan jawi itu jika sudah terlepas mudah terlupa.

Setiap orang Islam mesti belajar tulisan jawi, tegasnya lagi kerana menurutnya kalau tidak seseorang itu tidak akan dapat membaca kitab, padahal di dalam kitab-kitab lamalah termaktubnya semua hukum-hukum yang dipelajari umat Islam.

Beliau berpendapat jika membaca kitab yang tulisan rumi tidak sebaik membaca kitab tulisan jawi kerana yang tulisan rumi, tidak dapat terus digunakan kerana berkemungkinan orang yang menulis itu tidak tahu hukum-hukum.

Dalam temubual itu beliau turut mengimbas semula mengenai Tahun Gelap Tulisan Jawi, 1948, iaitu tulisan jawi dihentikan pengajarannya oleh Pengarah Pelajaran berbangsa Inggeris pada waktu itu kepada murid-murid sekolah dengan alasan bagi memudahkan murid-murid menjadi lebih maju kerana hanya perlu mempelajari satu jenis tulisan saja iaitu rumi.

Menurutnya pada waktu itu orang-orang Melayu fikir perkara itu membawa kebaikan padahal di Jepun, murid-muridnya belajar dan menggunakan tiga jenis tulisan, dan terbukti ia telah menjadikan mereka bertambah maju yang seperti yang boleh dilihat sekarang.

Sebenarnya, menurutnya, Pengarah Pelajaran berbangsa Inggeris itu tidak mahu orang Melayu tahu membaca kitab, dan oleh itu beliau sekali lagi menegaskan supaya tulisan jawi kembali dikuatkan penggunaanya.

Menyentuh mengenai Anugerah Bahasawan yang diterimanya pula, beliau bersyukur dan tatkala ditanya mengenai minatnya dalam bidang penulisan, beliau menyatakan akan terus menulis, sambil mendedahkan bahawa terdapat banyak buku-buku yang akan beliau terbitkan lagi mengenai dengan sejarah dan bahasa dalam masa terdekat dan mendatang.

2 comments:

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com