Posting mengikut label

Wednesday, September 14, 2011

Malaysia cadang dua projek besar berkaitan minyak di Brunei

BANDAR SERI BEGAWAN: Malaysia bercadang membangunkan dua projek berkaitan minyak dan gas di Brunei, yang dijangka dapat memberi kesan positif terhadap pertumbuhan ekonomi kedua-dua negara, selain mewujudkan peluang pekerjaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata bagi projek pertama, Petronas bercadang membina sebuah kompleks petrokimia di Brunei bersama syarikat BASF di Pulau Muara Besar dan projek itu dijangka menelan pelaburan kira-kira US$1.6 bilion.

Beliau berkata, projek kedua membabitkan cadangan memajukan sebuah limbungan fabrikasi di Brunei oleh Petronas menerusi anak syarikatnya Malaysia Marine and Heavy Engineering Holdings Berhad.

Katanya, beliau sudah memaklumkan mengenai kedua-dua cadangan itu kepada Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah pada pertemuan mereka semalam dan jika mendapat persetujuan Brunei, cadangan itu akan menjadi kenyataan.

"Kedua-dua projek itu akan memberi kesan positif terhadap kedua-dua negara, terutama peluang pekerjaan. Ia sekaligus membuktikan cadangan yang kami putuskan di peringkat tertinggi antara kedua-dua negara dapat dimanfaatkan untuk perkara yang positif kepada kedua-dua negara," katanya kepada pemberita Malaysia pada akhir lawatan beliau sempena rundingan tahunan bersama Sultan Brunei, di sini, hari ini.

Perdana Menteri berkata, projek kompleks petrokimia itu dijangka mewujudkan kira-kira 650 peluang pekerjaan, dengan produknya untuk pasaran eksport.

"Kita perlukan persetujuan Brunei dan penyertaan mereka dari segi ekuiti dalam kedua-dua projek," katanya.

Sementara itu, Najib berkata, bagi blok CA1 dan CA2 yang diserahkan kepada Petronas untuk melakukan kerja-kerja cari gali, Petronas dijangka melakukan kerja-kerja penggerudian di kawasan CA2 hari ini.

Isu kedua-dua blok minyak itu pernah mencetuskan kontoversi tahun lalu apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan sebab kedua-dua blok itu bukan lagi kepunyaan Malaysia dan berkata, kehilangan itu boleh mengakibatkan Malaysia mengalami kerugian sekurang-kurangnya US$100 bilion.

Dr Mahathir mendakwa penggantinya, Tun Abdullah Ahmad Badawi menyerahkan kedua-dua blok itu sebagai pertukaran bagi Limbang.

Petronas bagaimanapun berkata, syarikat minyak nasional itu dipelawa oleh Brunei untuk membangunkan dua kawasan penerokaan luar pesisir yang sebelum ini ditandakan sebagai Blok L dan M atas dasar persetujuan komersil.

Sementara itu, Najib berkata, beliau turut berbincang mengenai peluang pelaburan Brunei dalam bidang pelancongan di Sabah dan penjanaan tenaga hidro di Sarawak.

"Ini sedang dikaji Brunei untuk menentukan kemungkinan mereka menyertai projek penjanaan hidro elektrik untuk keperluan Sarawak dan Brunei," katanya.

Dalam bidang kewangan, khususnya perbankan Islam, Najib berkata, beliau menyampaikan hasrat Malaysia kepada Sultan Hassanal Bolkiah supaya Brunei terlibat dalam bidang itu di Malaysia dan secara prinsipnya Brunei menunjukkan minat berkerjasama dalam bidang perbankkan Islam.

"Butiran lanjut akan diumumkan kemudian. Pihak Brunei melihat kemungkinan terlibat dalam pembangunan perbankan Islam di Malaysia memandangkan Malaysia diperakui sebagai pusat perbankkan Islam dunia," katanya.

Sumber:
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MalaysiacadangduaprojekbesarberkaitanminyakdiBrunei/Article/

2 comments:

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

osma said...

Hello Everybody,
My name is Ahmad Asnul Brunei, I contacted Mr Osman Loan Firm for a business loan amount of $250,000, Then i was told about the step of approving my requested loan amount, after taking the risk again because i was so much desperate of setting up a business to my greatest surprise, the loan amount was credited to my bank account within 24 banking hours without any stress of getting my loan. I was surprise because i was first fall a victim of scam! If you are interested of securing any loan amount & you are located in any country, I'll advise you can contact Mr Osman Loan Firm via email osmanloanserves@gmail.com

LOAN APPLICATION INFORMATION FORM
First name......
Middle name.....
2) Gender:.........
3) Loan Amount Needed:.........
4) Loan Duration:.........
5) Country:.........
6) Home Address:.........
7) Mobile Number:.........
8) Email address..........
9) Monthly Income:.....................
10) Occupation:...........................
11)Which site did you here about us.....................
Thanks and Best Regards.
Derek Email osmanloanserves@gmail.com