Posting mengikut label

Thursday, September 22, 2011

MENYUSURI TULISAN HAJJAH SAEMAH KEPLI

PENYELIDIKAN SEJARAH TENTANG PEMBERONTAKAN 1962:
MENCARI KEBENARAN ATAU MENJUSTIFIKASIKAN KEBATILAN?

Tidak syak lagi semacam ada agenda untuk menghumban sejarah perjuangan bangsa khususnya perjuangan kemerdekaan PRB kedasar laut agar ianya tidak disebut-sebut, tidak dipetik dan diungkap lagi oleh generasi sekarang dan akan datang. Biar sejarah PRB itu berkubur bersama pelaku-pelakunya, demikian kira-kira hasrat musuh-musuh PRB. Namun, upayakah mereka melakukannya sedang kebenaran itu adalah milik Allah.

Tindakan seperti itu tentunya merugikan. Sejarah tetap saja sejarah. Disebut pun sejarah bunyinya. Apa yang seharusnya dilakukan ialah menjadikan sejarah itu sebagai iktibar dan sempadan. Segala macam pertelingkahan, protes dan krisis yang meniti zaman itu seharusnya diambil peluang untuk dijadikan asas membina kekuatan baru dan jatidiri kita beraja dan bernegara.

Saya setuju apa yang disebut Hajjah Saemah demi keuthan Negara bangsa para cendikiawan itu berperanan “menyuburkan persamaan dan mengecilkan perbezaan”. Seperti saya sebutkan, memang ada ruang yang luas untuk menjadikan sejarah sebagai pemangkin kesetiaan rakyat kepada raja dan watan.

Persoalannya ialah kenapa kita harus takut membicarakan sejarah perjuangan bangsa sendiri. Moral perjuangan kemerdekaan di mana-manapun, secara objektifnya diterima sebagai suatu tindakan yang suci dan mulia. Hatta Amerika yang asalnya sebangsa, seagama, sebahasa dan satu kebudayaan dengan Inggeris terpaksa berperang untuk memerdekakan wilayahnya dari empayar kolonial Inggeris.

Justeru itu Almarhum Sultan Ahmad Tajuddin, Almarhum Sultan Omar Ali Saifuddin, Alkmarhum A.M.Azahari, Almarhum H.M.Salleh dan lain-lain tokoh bangsa dari dahulu lagi samada dari kalangan istana atau rakyat biasa tentunya tidak melanggar apa-apa pantang larang dan peradaban apabila mereka bangun mempertahankan kemerdekaan atau menuntut kemerdekaan dari penjajah.

Kemerdekaan tidak boleh digalang ganti dengan sesuatu yang lain dan tiada nilai harga yang memampu membelinya. Siapa berada di pihak penjajah dalam peperangan atau krisis semasa mempertahan kemerdekaan atau menuntut kemerdekaan adalah suatu soal lain.

Bagaimana kita hendak memadamkan sejarah perjuangan PRB dan Azahari, sedang kebanyakan pengkaji sejarah dan sarjana diluar sana melihat perjuangan singkat PRB dan Azahari di tanah tumpah darahnya itu adalah suatu yang penting dan tidak dapat dipisahkan dalam sejarah pembangunan negara dan bangsa Brunei. Betapa tidaknya, ratusan mahasiswa dalam dan luar negeri telah melakukan kajian sejarah politik Brunei moden melibatkan PRB sehingga mereka memperolehi ijazah Sarjana Muda hingga ke Phd.

Dalam pada itu, tidak kurangnya juga karya-karya seperti Liku-Liku Perjuangan Kemerdekaan Brunei (2000) terbitan Pusat Sejarah Brunei yang ditulis oleh Pehin Mohd. Jamil Omar Al Sufri dan sebuah lagi yang diterbitkan oleh Pusat Sejarah oleh Penulis yang sama berjodol 8 Desember: Dalangnya Siapa?, (2003) dan banyak lagi tulisan-tulisan seumpamanya oleh karyawan dan sarjana tempatan tidak berupaya untuk mencari keindahan dan kemurnian dari perjuangan bangsanya sendiri. Buku Dr Hj Zaini Hj Ahmad berjodol Brunei Mereka: Sejarah dan Budaya Politik (2003) juga terbitan Pusat Sejarah turut terperangkap dalam permainan ini.

Adalah benar PRB lenyap dalam lipatan sejarah kerana para pimpinan dan penyokongnya terkorban, terpenjara dan terbuang negeri. Tidak ada yang Azahari dapat dari perjuangannya selain kemiskinan dan penghinaan berterusan, terbuang dan terpencil di gobok buruknya di Bogor, Indonesia sehingga menghembuskan nafasnya yang akhir.

Hatta hasrat Azahari dalam keadaan sudah terlalu uzur memohon dibenarkan kembali ketanah airnya walau sesaat bagi menghidu udara merdeka, Negara yang pernah diperjuangkannya turut dinafikan.

Inilah contoh kerugian buat sejarah bangsa, yang mungkin ditakrif pelbagai oleh generasi akan datang, umpamanya halangan yang ditimpakan kepada pejuang-pejuang tanah air untuk kembali secara aman ketanah tumpah darah mereka setelah Brunei mencapai kemerdekaannya sebagai keputusan yang tidak tepat yang dipengaruhi dendam kesumat, suatu sifat yang dibenci Allah.

Kita setuju bahawa kes pemberontakan 1962 adalah suatu yang malang. Namun siapa saja yang mengkaji kes pemberontakan itu akan memahami justifikasi ia terpaksa dilancarkan.

Seperti kata Azahari, tidak ada yang hendak dikesalkan, demikian adat pendirian orang berjuang seperti lilin adanya, membakar diri untuk menerangi orang lain. Jika perjuangannya dimulai dengan niat kerana Allah, Insyaallah ianya adalah suatu jihad dan pastinya suatu yang indah dan manis untuknya sebagai ganjaran dari Allah. Wallaha’alam – mahmud morshidi othman

2 comments:

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com