Posting mengikut label

Tuesday, September 20, 2011

Penyelidikan Sejarah Tentang Pemberontakan 1962: Mencari Kebenaran Atau Menjustifikasikan Kebatilan?


Hjh Saemah Kepli

Tulisan kecil ini sekadar mengungkap kembali Program Perkampungan Sejarah yang dianjurkan oleh Pusat Sejarah Brunei pada 30 Nov – 02 Disember 2009 di Pekan Seria, Brunei. Saya terpanggil untuk mengongsikan pandangan mengenai kandungan program tersebut kerana terkesan selepas mengikuti beberapa tulisan berkaitan isu sejarah didalam blog ini dan blog-blog lainnya.

Latar Belakang

2003 Pusat Sejarah Brunei telah menerbitkan sebuah buku bertajuk “8 Disember: Dalangnya siapa?” dikarang oleh Pehin Mohd. Jamil Al Sufri, Pengetua Pusat Sejarah Brunei, iaitu sebuah buku yang mempamirkan peristiwa pemberontakan bersejarah dari versi Pusat Sejarah.

Di tengah-tengah penjualannya yang rancak, bisik-bisik orang ramai tersebar tidak menyenangi kehadiran buku ini yang dinilai berbaur fiksyen, emosi dan nada dendam kesumat, justeru telah mengundang reaksi negatif yang semakin ketara. Tidak lama kemudian, adalah dikabarkan bahawa penjualan buku tersebut telah ditarik balik..

2007, orang ramai, anak cucu cicit bekas ahli-ahli Parti Rakyat Brunei(PRB) yang puluhan ribu jumlahnya, termasuklah para cendikiawan dan karyawan telah tersentak oleh penerbitan sebuah buku baru bertajuk “Remember-Remember… The 8th of December” nukilan DPPW Mohamed Bolkiah yang mempamirkan peristiwa pemberontakan 1962 dari versi seorang anak raja. Hebohlah seketika masyarakat Brunei yang menyambut baik penerbitan buku ini.

Berbagai kalangan menganggap buku ini sebgai lebih seimbang, terbuka dan berani berbanding buku “8 Disember: Dalangnya Siapa? .

Kehadiran buku DPPW telah membuka ruang kajian akademik baru dan yang lebih luas. Para mahasiswa khususnya, tercabar untuk mencari dan menggali fakta-fakta baru mengenai salur galur pemberontakan 1962 yang belum terungkap. Reaksi positif yang amat ketara ini, kemungkinannya tidak disenangi oleh beberapa pihak apatah lagi dimana-mana orang bercakap soal ini, memandingan kualiti dan kesahihan fakta buku Remember- Rember…. dengan buku 8 Disember…..

Tidak lama selepas penerbitan buku DPPW itu, tiba-tiba masyarakat dikejutkan pula dengan Program Perkampungan Sejarah anjuran Pusat Sejarah. Perekampungan Sejarah diperingkat Mukim Seria telah diadakan pada 30hb November hingga 2hb Disember 2009.

Dalam kata-kata aluannya pada buku kecil yang diedarkan pada program Perkampungan Sejarah di pekan Seria, Pehin Jamil menerangkan objektif program itu diadakan:
“Perkampungan sejarah pada tahun ini adalah difokuskan kepada penduduk di Pekan Seria, Daerah Belait. Penyelidikan ini meliputi persejarahan am yang merangkumi sejarah asal usul kampung dan mukim Pekan Seria, suasana pendudukan Jepun, peristiwa pemberontakan, sejarah industri minyak yang mempunyai kaitan dengan kehidupan penduduk di daerah Belait khususnya di Pekan Seria.

Begitu juga dengan pembangunan dan perkembangan awal dalam industri minyak, ramai tenaga asing/luar menyumbang tenaga dalam industri ini, termasuk orang-orang Cina, Hongkong dan migrasi asing lainnya. Tetapi apabila berlakunya pemberontakkan, banyak tenaga asing yang bekerja berhenti kerana faktor keselamatan.

Walau bagaimanapun, perkhidmatan penduduk tempatan bersama migrasi masyarakat Cina dari negara jiran dan bangsa lain secara tidak langsung, telah memberi sumbangan yang besar dalam pembangunan ekonomi negara dan menaikkan taraf hidup negara ini dan seluruh penduduknya. Malah pengalaman hidup penduduk Pekan Seria ketika berhadapan peristiwa pemberontakan di negara ini merupakan sumber unik untuk dikumpul dan disimpan sebagai bahan rujukan”.

Perkampungan Sejarah

Perkampungan Sejarah yang diadakan selama tiga hari di Mukim Seria itu, telah melibatkan seramai 63 orang penyelidik terdiri daripada pegawai dari Pusat Sejarah sendiri, jabatan-jabatan di bawah Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan, mahasiswa dan mahasiswi Universiti Brunei Darussalam dan belia-belia Mukim Seria. Penyelidikan secara wawancara dan temubual dengan seramai 50 orang pengisah di kawasan Seria dan Belait dilakukan pada sesi siangnya dan pada sesi malam pula dimuzakarahkan himpunan dapatan cerita tersebut di Dewan Jabatan Daerah.

Mengakhiri perkampungan itu, Majlis Dialog bagi pembentangan dapatan kajian sejarah telah diadakan, tetapi masa yang diperuntukkan sangat terhad iaitu dari 9:00 pagi hingga 11:00 pagi sahaja. Setiap wakil kumpulan penyelidik hanya diberikan selama 10 minit untuk membentang dapatan mereka melalui tajuk-tajuk yang disediakan iaitu Suasana Penduduk Jepun, Peristiwa Pemberontakan 1962, Sejarah Industri Minyak, Sejarah Lisan, Salasilah Orang-Orang Kenamaan, Tempat-Tempat Bersejarah dan Monumen dan Sejarah Institusi-Institusi Kerajaan Serta Swasta.

Mencari Dalil Baru

Setelah mengikuti program tersebut sepenuhnya, para pemerhati rata-rata menanggapi bahawa Program Perkampungan Sejarah tersebut seperti mempunyai objektif khusus yang dilihat seperti ingin mencari “dalil baru” bagi mengesahkan intergeriti buku tidak popular “8 Disember: Dalangnya Siapa?” dan mencabar fakta buku “Remember, remember The 8th of December” seperti yang yang disebutkan itu.

Betapa tidaknya, keadaan anarki, kesan dari pemberontakan itu menjadi fokus kajian Perkampungan Sejarah justeru telah mendominasi program tersebut berbanding pemaparan berani DPPW mengenai salur galur dan sebab musabab pemberontakan itu boleh berlaku walaupun pada tempat-tempatnya fakta yang dipamirkan agak pahit untuk ditelan oleh Kuasa pentadbir sendiri.

Pengkesahan penemuan minyak dan lain-lain peristiwa yang dianggap mempunyai niali sejarah di Mukim Seria seperti yang disebutkan oleh Pehin Mohd. Jamil tidak diberikan penekanan sewajarnya.

Penemuan Kaji Selidik Perkampungan Sejarah

Kalangan peserta dan pemerhati disessi dialog itu telah diberikan taklimat mengenai penemuan kaji selidik yang dijalankan sepanjang enam hari Program Perkampungan Sejarah itu berlangsung. Kaji selidik difokuskan kepada kajian kesan akibat anarki seperti suasana di hadapan Istana Mangga Lela yang menyaksikan ramainya pemberontak yang mati setelah bertempur dengan askar Gurkha, keadaan mayat bergelimpangan sehingga menggunakan trak untuk mengangkut mereka yang mati ditembak dan di kubur dalam satu liang.

Seterusnya, sepanjang perintah berkurung sukar untuk mendapatkan makanan, seluruh kawasan di kawal oleh Polis Malaya dan Pasukan Gurkha, ramai orang awam yang melanggar aturan mati ditembak oleh Gurkha, bekalan elektrik dan air terputus selama 23 hari, orang-orang tahanan tidak diberi makan, hujan turun berterusan sehingga menyebabkan banjir besar berlaku.

Turut diceritakan ialah setelah sebulan, diadakan proses penangkapan Pemberontak, tahanan dibawa ke Lorong 14 di Panggung Roxana, setelah itu ditempatkan ke Lorong 11 iaitu penempatan tentera Gurkha pada masa ini.

Selepas peristiwa pemberontakan itu berlaku, kehidupan sangat susah dengan keadaan darurat, tidak boleh keluar daripada rumah daripada pukul 8:00 pagi hingga petang, keadaan Pekan Pekan Seria sunyi sepi, barang siapa yang berjalan akan ditangkap dan dituduh pemberontak walaupun tidak bersalah. Balai Polis Seria dan Balai Polis Kuala Belait ditawan oleh PRB. Sementara Balai Polis Panaga dapat dipertahankan oleh pasukan polis dan tentera British kerana Balai Polis Penaga mempunyai simpanan senjata yang mencukupi sehingga bantuan asing datang. Selepas enam hari, Pekan Seria dan Belait dibebaskan sepenuhnya oleh tentera British dari tawananan pemberontak.

Selepas peristewa pemberontakan itu, dikesahkan bahawa orang ramai pada masa itu tidak boleh berjanggut walaupun janggut yang dibela nipis kerana akan dianggap sebagai orang PRB. Pemberontakan berakhir dengan kedatangan Tentera Gurkha yang berjaya mengawal keadaan. Ramai kalangan pemberontak telah ditangkap, perintah berkurung dikuatkuasakan. Hanya pada tahun 1968 barulah Seria pulih seperti biasa. Demikian lebih kurang butiran yang dibentangkan oleh “pengkaji-pengkaji” sejarah itu.

Reaksi Peserta

Meskipun terdapat suara-suara yang bangkit untuk membetulkan sejarah tentang Pemberontakan 1962 pada sessi dialog itu, tetapi suara-suara tersebut tidak diberikan ruang untuk meneruskan hujah dengan alasan kesuntukan masa. Apakah maknanya semua ini? Masa dialog yang begitu singkat menyebabkan peserta yang terdiri dari pelaku pemberontakan itu sendiri tidak diberikan kesempatan secukupnya untuk mempertahankan diri, mengemukakan hujjah akademik dan sejarah, justeru banyak lagi cerita dan peristiwa sebenar yang belum terungkap yang menyebabkan mereka terfitnah dan dizalimi sejarawan buat selama-lamannya.

Dalam suasana sedemikian rupa, “planted narrator” sudah pasti akan mensahkan hypothesis bias Pusat Sejarah terhadap peristiwa pemberontakan itu terutama sekali generasi selepas pemberontakan yang sekadar mendapat maklumat dari pembacaan keratan-keratan akhbar Pelita Brunei dan Borneo Bulletin dan buku-buku sejarah terbitan tempatan yang rujukan utamanya karya-karya Pusat sejarah sendiri.

Natijahnya terhukumlah pemberontakan dan pelaku-pelakunya sebagai penjenayah dan penderhaka buat selama-lamanya. Tidakkah ini perlakuan jenayah sejarah (historical genocide) yang dilarang oleh Islam? (sila baca tulisan Dr Asri dalam blog ini).

Persoalan yang dilontarkan dari kalangan peserta dan pemerhati ialah kemana perginya sejarah positif perjuangan PRB, umpamannya pemberontakan itu meletus kerana PRB mahu menuntut kemerdekaan penuh dari penjajah British, PRB menentang kemasukan Brunei kedalam Malaysia, menentang beberapa fasal dalam perlembagaan 1959 yang dianggap tidak demokratik dan mempunyai unsur pemusatan kuasa yang berlebihan, agenda PRB mahu menyatukan Brunei, Sarawak dan Sabah kedalam sebuah Negara kesatuan, Negara Kesatuan Kalimanatan Utara dan menjadikan Sultan Brunei sebagai Mahkota Negara baru itu.

Kemana perginya sejarah murni PRB yang mendukung kuat program pendidikan Al Marhum Sultan Omar Ali Saifuddin? Dimana perginya sejarah titik pertemuan idealisma PRB dan Al Marhum mengenai system pemerintahan “Demokrasi Berparlimen”?

NDP dan Isu Pensejarahan Semula

Adalah diharapkan, kehadiran NDP dipersada negara yang rancak membangun ini akan diberi ruang berperanan menggerakkan kesedaran baru seluruh rakyat untuk menjadikan sejarah sebagai elemen terpenting pengikat kesetiaan rakyat kepada Kehadapan Majlis Kebawah DYMM dan Kerajaan Baginda. Seminar berkait perpaduan nasional dan pensejarahan semula yang dianjurkan oleh NDP beberapa tahun lalu, dituruti oleh usul rekonsiliasi nasional yang diluluskan oleh Kongres Agung Tahunan NDP ke 4, 5 dan 6 hendaknya dapat diterima oleh semua pihak sebagai hasrat murni untuk menyatu padukan rakayt agar kukuh teguh berdiri dibelakang Kebawah DYMM dalam keadaan apa juapun. Inilah roh dan peranan sebenar disiplin sejarah yang dipegang oleh NDP justeru menyeru agar kalangan chendakiawan dan karyawan bersikap budiman dengan menyuburkan persamaan dasn mengecilkan perbezaan.

2 comments:

Duman said...

Ketelusan para pengkaji2 sejarah dan cendiakawan2 amatlah penting bagi mencari kebenaran agar kesepakatan antara rakyat Brunei Darussalam dapat di tanamkan. Dari situ barulah kita dapat menanamkan semangat jati diri orang2 Brunei. Buang segala prajudis dan hipokrasi demi keharmonian bernegara.

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com