Posting mengikut label

Thursday, September 15, 2011

Pertama Terkena, Kedua Terngadah, Ketiga Tersungkur Rebah..

Legasi Eksploitasi Minyak

British masih ditanggapi oleh banyak pihak, datang ke Brunei, hanyalah sebagai sahabat yang “menaungi” Brunei, walaupun ia telah meninggalkan banyak legasi ngeri sehingga membawa kesan buruk terhadap pembangunan masyarakat dan negara.

Selain melengah-lengahkan proses pendidikan, penjajah juga dengan sewenang-wenangnya mengeksploitasi sumber kekayaan Brunei khususnya pendapatan dari royalti minyak dan gas asli. Benarlah kata pepatah Inggeris yang menyebut “we stoop to conquer”

Dari penemuan minyak pada 1929 sehinggalah Brunei mencapai kemerdekaannnya pada 1984, pemberian royalti yang dianggap sedikit dan tidak adil kepada Brunei turut menjejaskan program pendidikan dan pembangunan untuk rakyat. Natijahnya, penjajah telah meninggalkan satu lagi legasi iaitu kemiskinan yang terpaksa ditanggung oleh negara dan rakyat sekali gus membawa “aib” ke atas negara Baldatun Thayibbatun Warrabbun Ghaffur ini.

Eksploitasi Minyak dan Gas
A.M. Azahari telah membangkitkan mengenai isu eksploitasi minyak ini ketika menyampaikan ucapannya di Komiti Dua dan Komiti Empat, Perhimpunan Agung PBB pada tahun 1975. Ketika itu PRB melihat bahawa sebahagian keuntungan hasil minyak Brunei telah disalahgunakan oleh penjajah selaku Kuasa Pentadbir contohnya pembinaan projek-projek mega seperti pembinaan patung Churchill menelan belanja $2.2 juta dollar Amerika. Projek ini langsung tidak memberi manfaat kepada rakyat sedangkan hanya di belakang kompleks tugu tersebut terdapat sebuah hospital usang yang penuh sesak dengan pesakit-pesakit dan memerlukan ramai doktor-doktor pakar, alat kelengkapan moden serta kakitangan yang berkelayakan tetapi tidak dipedulikan oleh Kuasa Pentadbir.

Selain itu, pembaziran dikesan berlaku melalui pembinaan projek-projek berprestij yang dicadangkan oleh pegawai-pegawai Inggeris seperti membina pelabuhan laut dalam di Muara dan pembinaan lapangan terbang antarabangsa Brunei. Seharusnya projek-projek mega seperti ini berpotensi untuk menjana pelaburan asing, tetapi keadaan berlaku sebaliknya.

Pembiayaan $20 juta (dollar Amerika) untuk sebuah pelabuhan tidak langsung memberi pulangan modal kepada Brunei kerana boleh dikatakan hampir tiada kapal dagang besar singgah di pelabuhan itu. Manakala jumlah kapal terbang yang mendarat di lapangan terbang tersebut juga tidak setimpal dengan kos pembinaannya yang menelan belanja hampir $20 juta (dollar Amerika). Justeru itu, perbelanjaan yang besar ini dilihat sebagai tidak banyak memberi faedah untuk membantu menjana dan memperbaiki kehidupan rakyat, sebaliknya ia membebankan rakyat yang turut menanggung kos perbelanjaan tersebut.

Seterusnya di sidang Komiti Empat, Perhimpunan Agung PBB pada 13 November 1975 Azahari menempelak Penjajah British, “ it is not difficult to see why the colonial authorities are reluctant to leave Brunei. Twenty percent of the income of Shell International Group is extracted from Brunei alone. Our country only gets 30 percent in revenue from the total production of oil which this year is estimated at about seven billion Brunei dollars. At the same time, Shell is investing heavily in the liquified gas industry which is producing B$43.00 worth of gas every second. All concessions and natural gas rights were granted to Shell and the Mitsubishi Group in 1971 on most favourable terms and it is estimated that within a decade Brunei will be shipping some US six billion dollars worth of natural gas to Japan and other parts of the world.”

Ungkapan Azahari itu sememangnya bertepatan dengan apa yang berlaku di Brunei pada waktu itu. Tambah Azahari lagi, wang lebihan hasil minyak juga dilaburkan ke industri-industri British yang sedang ‘sakit’ bagi kepentingan penjajah dan kaum modal.

Penemuan BA Hamzah
Sementara itu, pada tahun 1980 hasil kajian seorang penyelidik dari Institut Pengajian Asia Tenggara (ISEAS), BA Hamzah dalam kajiannya yang bertajuk “Oil Economic Development Issues In Brunei” turut menyelongkar kemisterian hasil bumi Brunei yang sebenarnya. Menurut penemuan BA Hamzah, eksploitasi British adalah jelas memandangkan eksport minyak dan gas dikawal sepenuhnya oleh kuasa asing yang mendalangi Brunei Shell, Nilai eksport tidak boleh disamakan dengan jumlah tukaran asing. Walau bagaimanapun, perbezaan di antara hasil eksport dan pendapatan negara menunjukkan bahawa pendapatan yang berjaya disimpan adalah jauh lebih kecil. Dengan erti kata lain, bahagian pendapatan hasil minyak yang diperolehi oleh negara adalah jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan yang diterima oleh Brunei Shell.

“It is essential to recognize the difference between export value and foreign exchange. Since the export of oil and gas is exclusively in the hands of foreigners using Brunei Shell as their corporate veil, the value of export is not the same as foreign exchange accruals. Nevertheless, the difference between export earnings and state revenue does indicate that the retained earnings are much smaller. To put it in another way, the portion of oil revenue received by the state is much smaller than that received by Brunei Shell.”

Selain itu, beliau juga membangkitkan peningkatan hasil minyak pada tahun 1948 sehingga 1951. Menurut beliau peningkatan dalam nisbah pendapatan hasil minyak di antara tahun 1948 dan 1951 adalah berpunca dari penambahan royalti dari dua shilling untuk setiap tan kepada tiga shilling sejak tahun 1948. Untuk mengawal nisbah pendapatan yang semakin menurun sejak tahun 1949, sebuah konsep royalti tiga peringkat telah diperkenalkan dalam tahun 1955. (Ianya dipinda pada tahun 1963 dan 1969.) Tujuan utama enakmen 1955 (dan juga 1963 dan 1969) adalah untuk meningkatkan nisbah royalti berbayar kepada negara, namun demikian, apa yang berlaku adalah sebaliknya.

“The increase in the proportion of oil revenues between 1948 and 1951 is attributed to the rise in royalties from two shillings a ton previously to three shillings a ton since 1948. To arrest the declining revenue proportion from 1949 onwards, a three-tier royalty-rates concept was introduced in 1955. (It was revised in 1963 and 1969.) The major declared purpose of the enactments of 1955 (and of the enactments in 1963 and 1969) was to increase the proportion of royalties payable to the state; but, as it may be seen, the contrary occurred.“

Tidak berpuas hati dengan apa yang telah diperolehinya, penjajah terus mengambil kesempatan mengeksploitasi segala sesuatu yang boleh diragut dari tanah jajahannya. Suatu lagi hal yang turut menarik perhatian kita selaku orang awam ialah penemuan B.A. Hamzah mengenai ketidakseimbangan pembayaran gaji antara pegawai-pegawai tentera tempatan dan British yang berkhidmat di Askar Bersenjata Melayu Diraja Brunei (ABMDB) yang diperolehi oleh pekerja tempatan dan British yang dilihat mempunyai unsur-unsur penyalahgunaan kuasa dan pengaruh.

“Regarding defence allocations, it was discovered that British officers and men seconded or on loan to the Brunei Royal Malay Regiment were paid higher than their local counterparts. A British lieutenant colonel receives a salary of $41,000 a year compared with $24,000 for his local counterpart. The difference becomes more visible if the aggregate salary expenses are compared. In 1975 the Government of Brunei spent $12.7 million on salaries for 2,048 locally enlisted personnel, and $4.29 million for only 88 British service personnel on loan.”

Dalam pembentangan kes Brunei di PBB iaitu di Sub-Komiti II pada 10 Julai 1975, Azahari turut membangkitkan betapa Inggeris mengambil kesempatan dengan melonggokkan sebilangan pegawai tenteranya ke dalam angkatan bersenjata Brunei yang sebenarnya tidak diperlukan oleh Pasukan Angkatan Bersenjata Melayu DiRaja Brunei (ABMDB). Akibatnya Brunei terpaksa menanggung kos tambahan yang banyak dan tidak perlu. Pada tahun 1975, 25 peratus dari perbelanjaan Brunei diperuntukkan kepada pertahanan ($110.6 juta dollar Brunei) berbanding jumlah besar belanjawan sebanyak $462.8 juta dollar Brunei.

Pada umumnya, jika dilihat perbelanjaan yang besar dikeluarkan untuk penjara, tentera dan pasukan keselamatan termasuk pembangunan pelabuhan, lapangan terbang dan Tugu peringatan Churchill adalah projek-projek yang bertujuan untuk memenuhi kepentingan dan agenda penjajahan semata-mata. Menurut Azahari, “perbelanjaan begini besar sama sekali tidak diperlukan….. Sesungguhnya jumlah wang begitu besar boleh dipergunakan untuk memberikan kepada rakyat Brunei kemudahan-kemudahan yang lebih baik di dalam bidang pertanian, kesihatan, pelajaran dan kesejahteraan masyarakat.”

Kemiskinan Di kalangan Rakyat
Dalam konteks Brunei, belum ada satu ketetapan konsep dan ukuran yang tertentu digunakan bagi mengenal pasti siapa yang sebenarnya dikatakan miskin. Setakat ini pemilihan bagi kumpulan miskin hanyalah berpandukan kepada takrif fakir dan miskin bersandarkan kepada penyelidikan-penyelidikan yang telah dilakukan oleh pihak-pihak yang berwajib bagi mempastikan kebenaran maklumat diri pemohon yang memohon bantuan.

Penjajahan yang dilakukan oleh bangsa-bangsa asing terhadap negara-negara yang pernah dijajahnya adalah antara faktor yang menyebabkan meningkatnya masalah kemiskinan (Dr. Zainal Kling, 1977:141). Kehadiran golongan ini telah mengubah dasar pemerintahan negara yang dijajah oleh mereka dengan memperkenalkan dasar atau sistem pemerintahan baharu ke dalam sistem pentadbiran negara yang dijajah. Di Malaysia misalannya, salah satu faktor penyebab kemiskinan adalah kerana dasar penjajah yang memperkenalkan sistem baru “pecah dan perintah” dalam sistem pentadbiran negara itu.

Perlaksanaan sistem itu telah mewujudkan sistem ekonomi kapitalis dengan menggantikan amalan sistem ekonomi tradisi. Perlaksanaan sistem ekonomi kapitalis hanya memberikan keuntungan terhadap sesetengah pihak yang berkuasa iaitu golongan elit dan mewujudkan penindasan terutama terhadap golongan orang-orang bawahan. (Mohd. Talib Samat, 1992: 1). Kedatangan pihak penjajah telah memperkenalkan beberapa ciri asas dari segi modal, buruh dan pengusaha yang akhirnya memonopoli kekayaan negara. (Dr. Zainal Kling, 1977: 131-132). Akibat dari perubahan sistem yang diperkenalkan oleh penjajah telah menyebabkan meningkatnya lagi kadar kemiskinan yang sudah sedia ada secara relative terutama bagi penduduk-penduduk di kawasan luar bandar.

British sebagai Kuasa Pentadbir dilihat sebagai ‘penjenayah ekonomi’ yang mengeksploitasi kekayaan Brunei sehingga rakyat terbanyak terpinggir di dalam arus pembangunan. Akhirnya kemiskinan dikalangan rakyat Brunei menjadi satu legasi penjajah hingga ke hari ini. Justeru, Kerana menjadi penyambung lidah rakyat, PRB selamanya dianggap sebagai pencabar kekuasaan dan kemaharajalelaan justeru mesti dilenyapkan dari muka bumi ini. Dalam pergelutan itu, tumpaslah PRB. Yang demikian bermaharaja lelalah penjajah dan kroni-kroninya mengaut hasil mahsul negara, dan menghisap keringat dan air mata rakyat tanpa kawalan dan seliaan yang kesannya masih dirasai hingga kehari ini.

Usul NDP Di dalam Kongres 1,3,4,5, dan Ke 6
Hari ini, setelah 26 tahun Brunei merdeka, orang awam masih melihat berbagai kepincangan di dalam urustadbir perusahaan minyak dan gas,dari eksploatasi tenaga kerja dan professional warga tempatan, pengagihan kontrak dan tender hinggalah ketidakseimbangan di dalam pengagihan kekayaan sehingga wujud jurang yang luas antara yang berada dan yang tidak berada.

Sebagai rakan strategik pembangunan kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia, NDP dengan nekad membincangkan dengan serius dan seterusnya mengangkat pandangan rakyat mengenai isu eksploitasi hasil bumi ini, pada Kongres Agung Tahunan NDP 1,3,4,5, dan Ke 6 berbunyi:

Maka dengan ini, Kongres Agung Tahunan Ke-5 Parti Pembangunan Bangsa (NDP) yang bersidang pada hari ini 05 Jun 2010 di Dewan Utama Bangunan Persekutuan Guru-Guru Melayu Brunei (PGGMB), Bandar Seri Begawan, mengambil maklum dan memperakui semula usul mengenai Dasar Pembruneian Syarikat Shell Brunei yang telah di luluskan dan disahkan oleh Kongres Agung Tahunan (Penubuhan) Pertama Parti Pembangunan Bangsa (NDP) yang bersidang pada 1 - 2 Rabiulakhir 1427 bersamaan 29-30 April 2006 di mana pada Kongres tersebut telah diambil persetujuan dan ketetapan mendesak Kerajaan Kebawah DYMM khususnya Unit Petroleum Jabatan Perdana Menteri dan Syarikat Shell Brunei agar mengambil langkah-langkah berkesan dan segera ke arah pelaksanaan Polisi Pembruneian 1984; dan bahawa Kongres Agung Tahunan Ke-4 ini juga mengambil maklum dan memperakui semula usul mengenai Dasar Pembruneian Syarikat Shell Brunei yang telah dilulus dan disahkan oleh Kongres Agung Tahunan Ke-3 Parti Pembangunan Bangsa (NDP) yang bersidang pada 16 - 18 Jamadilakhir 1429 bersamaan 20 - 22 Jun 2008 yang mengambil persetujuan dan ketetapan, serta menarik perhatian bahawa terdapat kes sebilangan pegawai eksekutif yang meletak jawatan, justeru Parti Pembangunan Bangsa (NDP) menggesa Unit Petroleum Jabatan Perdana Menteri supaya lebih telus dan terbuka mendedahkan kepada umum sebab-sebab mengapa berlakunya kes-kes perletakan jawatan tersebut sedangkan mereka berpotensi untuk dinaikkan ke jawatan yang lebih tinggi dan mempunyai kuasa eksekutif, dan seterusnya mendedahkan sebab-sebab sebilangan pegawai eksekutif yang telah dipindah atau ditukarkan ke posisi yang kurang penting; dan bahawa mencadangkan supaya semua perjanjian yang telah dimeterai antara pihak Kerajaan Kebawah DYMM dengan Syarikat Shell Brunei didedahkan kepada umum supaya rakyat dapat memberikan teguran, pandangan dan penilaian mengenainya sesuai dengan hasrat majoriti rakyat yang inginkan ketelusan di dalam semua urustadbir negara demi sama-sama menjaga kepentingan nasional; dan bahawa Kongres Agung Tahunan Ke-4 ini mengambil persetujuan dan ketetapan menggesa Kerajaan Kebawah DYMM supaya mengambil langkah-langkah konkrit untuk melaksanakan Dasar Pembruneian Shell sebagai satu langkah strategik yang mempunyai implikasi besar ke atas keselamatan dan pembangunan negara.

Demikianlah sedikit peringatan dari bawah yang mungkin boleh diambil iktibar agar kita tidak terjerongkong kesekelian kalinya semata-mata kerana gagal mengawal permainan di medan sana. Wallahu’alam-(mmo)

2 comments:

Putera Darussalam said...

Seharusnya ramai pihak tahu akan kedudukan cerita sebenarnya berkenaan hal ini. Dengan adanya pendedahan seperti ini, sekurang-kurang masyarakat dapat mempelajari dan membetulkan keadaan dari apa yang telah berlaku

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com