Posting mengikut label

Friday, September 30, 2011

MENJUNJUNG TITAH MEMBANGUN BANGSA

Menyusuri Titah Hari Belia 2011 (1)

Titah Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Hari Belia Kebangsaan bertempat di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negara Hassanal Bolkiah pada Hari Isnin, 28 Syawal 1432 / 26 Septeber 2011 lalu sewajarnya diambil perhatian dengan penuh insaf bukan hanya oleh golongan belia itu sendiri, tetapi juga jentera kerajaan selaku ejen pelaksana.

Dalam titah tersebut, antara lain Baginda melontarkan cabaran kepada golongan belia agar mempunyai sifat dan kriteria keusahawanan yang mantap iaitu “kreatif dan inovatif”. Seterusnya Baginda bertitah “mereka juga digalakkan untuk terus menerokai segala bidang, sambil sentiasa up-to-date dengan perkembangan”.

Tentunya Baginda menyedari idealisma belia untuk memajukan diri mereka dibidang keusahawanan dan perniagaan tidak akan tercapai tanpa kerjasama dan komitmen pihak kedua iaitu kerajaan dan swasta membantu mereka.

Justeru itulah Baginda bertitah, “pihak kerajaan beta dengan kerjasama pihak-pihak swasta akan menyediakan persekitaran yang lebih kondusif dengan memberikan sokongan dan dukungan melalui pembangunan kapasiti, penyediaan kemudahan infrastruktur dan pembukaan peluang pemasaran kepada para belia, agar mereka itu dapat memasarkan produk dan perkhidmatan mereka di dalam dan luar negeri”.

Dalam konteks yang lain, apa yang boleh kita tanggapi ialah gesaan Baginda kepada pihak-pihak berkenaan didalam kerajaan dan swasta agar sama-sama berperanan membantu melonjakkan keupayaan pembangunan keusahawanan dan perniagaan dari kalangan belia berdasarkan tips yang dititahkan itu.

Tips yang dimaksudkan ialah pihak kerajaan, swasta dan ejen-ejen pelaksana mesti berperanan menyediakan persekitaran pembangnan usahawan yang kondusif, meningkatkan pembangunan keupayaan atau “capacity building”, menyedikan kemudahan infrastruktur dan membantu memasarkan produk-produk keluaran usahawan tempatan didalam dan diluar Negara.

Lanjutan dari saran Kebawah DYMM itu, konsep bimbingan berterusan mentor mentee dilihat amat releven digunapakai sehingga usahawan itu benar-benar boleh berdikiri.

“Stake holders” diluar sana berharap, janganlah ada yang bekerja asal jadi sahaja atau dilihat asal jadi sahaja. Kumpulan pembuat dasar dan ejen pelaksana hendaklah dengan rasa penuh tanggung jawab mewujudkan keseimbangan antara kesediaan golongan belia untuk memajukan diri mereka dengan kesediaan pihak yang satu lagi untuk menampung keperluan golongan belia yang dimaksudkan.

Justeru bukan hanya golongan usahawan dan peniaga ini perlu kreatif dan berinnovatif seperti yang dititahkan, tetapi pembuat dasar dan ejen pelaksana juga mesti memiliki ciri-ciri kepimpinan yang yang tinggi antara lain kreatif, berinovatif, berinistaif, pro-aktif, memiliki tahap kompetensi yang tinggi dan sedia untuk membantu dan berkhidmat kerana Allah.

Terjemahkanlah titah yang mengandungi seribu harapan itu tanpa berlengah-lengah lagi. Apa yang hendak kita lakukan esok hari, lakukanlah pada hari ini dan apa yang harus kita lakukan hari ini buatlah sekarang, agar ianya tidak sekadar dilihat sebagai retorik sahaja. Tokoh ICT dunia Bill Gates mengungkapkan, seharusnya pembangunan usahawan dan kegiatan perniagaan itu bergerak sepantas fikiran. Wallaha’alam – (mmo).

3 comments:

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Ben Rogers said...

Tuan/Nyonya


Kami menawarkan semua jenis pinjaman dan pendanaan non-recourse dengan suku bunga rendah 3% baik jangka panjang maupun jangka pendek.
Kategori pinjaman/pendanaan keuangan yang kami tawarkan termasuk, namun tidak terbatas pada pinjaman usaha, pinjaman pribadi, pinjaman perusahaan, pinjaman hipotek,
konsolidasi utang dan pendanaan keuangan untuk proyek turnkey dan mega proyek, dll. Kami memberikan pinjaman dari $2.000 hingga $50.000 Juta dolar kepada klien kami untuk membiayai proyek mereka.

Hubungi kami dengan cepat melalui email kami (atlantagroupfinancefirm@gmail.com) (atlantagroupfinacefirm@outlook.com)

Nomor WhatsApp: +919654763221 atau +2348071917956

tanda

Direktur
Morgan Stefan