Posting mengikut label

Sunday, October 2, 2011

MENJUNJUNG TITAH MEMBANGUN BANGSA

Menyusuri Titah Hari Belia 2011 (2)

Titah Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Hari Belia Kebangsaan bertempat di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negara Hassanal Bolkiah pada Hari Isnin, 28 Syawal 1432 / 26 September 2011 turut menyentuh pembangunan industri kreatif, suatu industri yang seharusnya telah lama diperkasakan oleh pihak-pihak berkenaan.

Antara lain Baginda bertitah, “Mengenai Industri Kreatif, para belia perlu merebut peluang tersebut, kerana di negara ini, banyak bidang yang dapat diteroka, khususnya bidang seni tradisi budaya. Bidang ini merupakan warisan berharga, yang boleh diketengahkan melalui strategi pemasaran berkesan, sebagaimana dilakukan oleh Negara negara maju. Ini juga akan boleh menarik para pelancong, dan sekali gus akan membuka peluang pekerjaan bagi anak-anak muda kita”.

Kita tidak namapak adanya masalah besar untuk merialisasikan kehendak titah ini. Yang penting kita hendaklah focus dalam apa jua yang kita rancang. Keduanya hendaklah ada political will dan ketiganya hendaklah istiqamah – konsisten dalam apa jua kerja kita.

Bagaimana Malaysia menembusi pasaran batik dunia walhal batik dikaitkan dengan industri kreatif Indonesia yang sudah beratus tahun lamanya. Bagaimana Belanda menembusi pasaran ceramic global dengan jenama “blue delft” walhal seni pembuatan ceremic dikaitkan dengan industri kreatif Cina yang sudah beribu tahun lamanya? Ini adalah contoh yang boleh dijadikan iktibar dan dipelajari oleh kita semua.

Persoalannya bila dan bagaimana kita hendak memulai kerja ini?.

Bagaimana caranya hendak memenuhi harapan Baginda agar setiap pencapaian para usahawan itu “akan menjadi penggalak dan pemangkin kepada para belia yang lain untuk menceburkan diri dalam dunia keusahawanan”. Barang sudah tentu sukat-sukatnya ialah kejayaan usahawan itu sendiri.

Kejayaan usahawan itu pula antara lain bergantung kepada adunan resepi seperti yang disebut oleh Kebawah DYMM iaitu “kemahuan kuat daripada pengusaha sendiri”, “memberikan perlindungan undang-undang seperti undang-undang hak milik”, “ menyediakan kemudahan-kemudahan asas dan latihan latihan”.

Kearah itu, seperti yang disebutkan sebelum ini, “leaders” atau para penggerak hendaklah mempunyai inisiatif, inovatif dan kreativiti yang tinggi demi melonjakkan gagasan ini. Umpamannya, berapa banyakkah motif flora yang sudah diterapkan dalam pembuatan songket Brunei sedang ada ratusan malah ribuan motif alami disekeliling kita? Bagaimana India boleh menjadi pengeluar songket terbesar, terhalus dan termahal di dunia sedang pemakainya terdiri daripada orang Melayu sendiri ?. Disinilah letaknya konsep pembinaan keupayaan, kreativiti dan inovatif yang disebutkan oleh Baginda itu.

“Inilah caranya peluasan industri kreatif, ia bergantung kepada penglibatan banyak pihak” titah Baginda. Seterusnya Baginda bertitah, “Jika ini ada, beta percaya, industri kreatif yang telah sedia ada pasti akan bertambah teguh dan maju, sementara dalam masa yang sama pula akan menggalakkan lagi para belia lain yang belum menceburinya akan menceburi bidang yang bermanfaat ini.”

Justeru kerja ini hendaklah dimulai dengan memahami matlamat dan sasaran. Fahamilah apa yang tersirat didalam titah berkenaan kerana titah adalah sebahagian dari dasar.

Seterusnya semua agensi pelaksana seharusnya mengambil langkah-langkah segera melakukan penambah baikan didalam system penyampaian masing-masing. Dalam konteks ini pengukuran prestasi akan membolehkan agensi-agensi pelaksana mengenal pasti tahap prestasi, kekuatan dan kelemahan masing-masing.

Antara lain perkataan setiap agensi pelaksana hendaklah mewujudkan petunjuk-petunjuk utama prestasi atau “key performance indicators”(KPI) dengan menentapkan matlamat atau sasaran yang hendak dicapai, dan jangan lupa sebaik-baik ukuran ialah yang datang dari pelanggan atau kumpulan sasar sendiri.

Jika perkara pokok ini tidak diambil perhatian serius maka, adalah dibimbangi titah hanya akan tinggal titah dan isu yang sama akan terus dititahkan dari masa kesemasa. Jika ini kerap berlaku sudah tentu persoalan “intergeriti” akan mengambil tempatnya yang boleh mengundang krisis kepercayaan terhadap penguasa.

Demikian juga hal-hal berkaitan undang-undang dan peraturan yang diguna pakai, peralatan dan kelengkapan yang digunakan, tahap kemahiran anggota-anggota penggerak dalaman dan lapangan, karenah birokrasi dan seumpamanya hendaklah diberi perhatian dan dinilai semula bagi mencari yang terbaik darinya dan membuang apa-apa jua yang boleh menghalang kemajuan.

Sehubungan itu, enam tahun dulu (Sept 2006) Parti Pembangunan Bangsa(NDP) yang mewakili suara pablik telah melancarkan Manifesto Politik 2006-2016 yang mendukung kuat gagasan Kebawah DYMM ini. NDP melihat persoalan ini dari aspek betapa pentingnya “mendidik dan membimbing rakyat khususnya golongan usahawan akan peri pentingnya pengurusan harta, perniagaan dan membudayakan diri dengan nilai-nilai yang positif sebagai prasyarat kepada pembangunan korporat yang berdaya saing diperingkat serantau dan global”( Manifesto NDP 2006-2016 ms 14).

Saran Manefesto NDP lagi supaya pihak berkenaan “merangka Dasar Ekonomi Negara yang disepadukan dengan dasar Kewangan Negara, Dasar Pendidikan Negara dan Dasar Sosial negara dimana antara objektif dan natijah daripadanya ialah pengangguran sifar”.

“Mereka yang kini menganggur dan bakal lepasan sekolah serta institusi pengajian tinggi yang memiliki semangat enterprenuership yang tinggi dan mendalam hendaklah diberi peluang untuk merialisasikan cita-cita mereka membuka perusahaan sendiri dengan bantuan dan inisiatif daripada kerajaan Kebawah DYMM”. Demikan antara saran NDP dalam Manifestonya 2006-2016.

Oleh itu semua pihak hendaklah menjunjung tinggi harapan dan hasrat murni Kebawah DYMM dengan menunduki kerja masing-masing, menilai dan mengkaji semula amalan-amalan pengurusan masakini dan mengadaptasikan yang terbaik darinya demi memenuhi harapan Kebawah DYMM, rakyat dan watan. Wallaha’alam – (mmo).

No comments: