Posting mengikut label

Thursday, October 6, 2011

MENJUNJUNG TITAH MEMBANGUN BANGSA

Menyusuri Titah Hari Belia 2011 (4)

Di akhir titah Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Hari Belia Kebangsaan bertempat di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negara Hassanal Bolkiah pada Hari Isnin, 28 Syawal 1432 / 26 September 2011, Baginda telah mengumumkan penubuhan Program Khidmat Bakti Negara (PKBN) yang akan dilancarkan Disember depan bertujuan “untuk mewujudkan satu Program Perkhidmatan Bakti Negara yang terbaik (PKBN)”.

Tidak syak lagi, berdasarkan semangat titah Kebawah DYMM, modul program ini dijangka akan menjurus kearah pembangunan jati diri di kalangan para belia. Baginda bertitah, “Jati diri adalah kekuatan sebenar, sebagai pelengkap dalam menjalankan khidmat”.

Walau Tidur Berlainan Bantal, Mimpi Tetap Sama
Seluruh warga Parti Pembangunan Bangsa (NDP) tentunya mengalu-alukan pengumuman Baginda ini, suatu yang telah lama ditunggu oleh NDP. Dalam Manifesto Politik NDP 2006 -2016 yang dilancarkan pada September 2006 ada menyebutkan mengenai idea program seumpama ini dan pengisiannya. Di dalam Manifesto NDP 2006-2016 pada ms 52 antara lain mencadangkan supaya Kerajaan:

• Merangka program dan modul latihan yang menekankan aspek-aspek pembangunan shahsiah dan potensi diri bagi melahirkan belia yang patriotik, bersemangat waja dan beriltizam tinggi;

• Menggembeleng penyertaan dan tenaga para belia dalam usaha menegakkan makruf dan mencegah kemungkaran secara efektif dan berterusan, melalui dasar atau skim nasional yang disusun oleh pelbagai pihak secara bersepadu, seperti skim khidmat negara, skim pemantauan keselamatan kampung dan mukim, dan sebagainya. Pelbagai insentif, termasuk dari segi kewangan juga boleh disediakan untuk memastikan dasar atau skim tersebut mencapai objektifnya;

• Mewujudkan satu skim Khidmat Negara untuk para belia demi memupuk semangat patriotik, nasionalisme dan sikap pemedulian rakyat bagi melahirkan warganegara yang berdisiplin;

Iktibar Dari Pengalaman Awal Program Khidmat Negara Malaysia
Ada beberapa model program Khidmat Negara yang mungkin boleh dijadikan iktibar oleh kita. Konsep Program Latihan Khidmat Negara di Malaysia (PLKN) umpamannya, bertujuan untuk membentuk modal insan yang menyeluruh mempunyai keseimbangan pembangunan minda, emosi, sosial dan fizikal. PLKN tidak dilaksanakan secara ala tentera. Tempoh latihan PLKN hanya tiga bulan, berbanding Program National Service di Singapura yang berkonsepkan regimental dengan tempoh latihan dua tahun.

Antara pengalaman di peringkat awal yang dilalui PLKN yang boleh kita jadikan iktibar ialah masalah disiplin di kalangan pelatih. Antara masalah berkaitan ialah pergaduhan sesama pelatih, berpuak-puak dan pemugut -merosakkan harta benda di kem-kem latihan

Ada juga kes-kes melibatkan pelatih mengalami tekanan perasaan sehingga histeria atau pelatih mengalami kejutan budaya menyebabkan kemurungan, atau mempamerkan protes dengan tidak memberikan kerjasama kepada jurulatih. Keadaan sedemikian menyebabkan ibu bapa “overreact” dan panik. Kekadang keadaan ini boleh mencetuskan pertelingkahan dengan pengurusan kem dan sebagainya.

Ada juga kes-kes dimana ibubapa yang terlalu memanjakan anak sehingga sanggup menyeludup barang larangan masuk ke dalam kem seperti rokok untuk keperluan anak mereka.

Terdapat juga segelintir jurulatih yang tidak berdisiplin membabitkan kes-kes terpencil. Namun, berkat kepekaan pengurusan JLKN yang sentiasa melakukan penambah baikan, kes-kes seperti ini semakin berkurangan.

Menjaga Kebajikan Pelatih
Oleh kerana program seumpama ini melibatkan pelatih-pelatih remaja yang bakal membentuk keperibadian atau syakhsiah mereka, maka jurulatih-jurulatih yang ditugaskan hendaklah terdiri dari mereka yang pakar di bidang berkaitan termasuk mempunyai tauliah dalam bidang kaunseling.

Lain-lain perkara yang seharusnya turut diambil kira dalam program ini ialah soal kebajikan, antara lain memberikan elaun bersesuaian kepada pelatih, perlindungan takaful, menyediakan klinik kesihatan dalaman beroperasi 24 jam dan membekalkan permakanan seimbang melibatkan diet dan menu yang bersesuaiaan dengan mereka atas nasihat pakar permakanan.

Tempoh Program Yang Ideal
Melalui penilaian kita, program seumpama ini seharusnya mengambil masa yang lebih munasabah, bersesuaian dengan objektif penubuhannya. Dari pengamatan banyak kalangan terhadap PLKN di negara jiran, tempoh tiga bulan belum cukup mantap untuk memberikan impek besar ke atas pelatih-pelatih untuk menukar mind-set, persepsi dan sikap, lebih-lebih lagi untuk membangunkan jatidiri bernegara yang tinggi.

Demikian juga tempoh yang agak lama, dua tahun umpamanya dan regimental orientasinya juga mungkin tidak sesuai lagi buat sementara waktu untuk diikuti, apa lagi ia melibatkan kos yang agak tinggi.

Tempoh program yang dirasakan ideal buat Brunei mungkin satu tahun setengah (18 bulan) dimana pelatih mengikuti program di dalam kem selama setahun dan program akademik di UBD atau mana-mana institusi pengajian tinggi selama enam bulan.

Lepasan program ini kemudiannya bolehlah diberikan sijil bertaraf “diploma” yang boleh membantu pelatih menghadapi masa depan yang lebih meyakinkan mereka melalui latihan dan ilmu yang diperolehi. Sijil yang diperolehi boleh digunakan sebagai bonus tambahan kepada pelatih untuk memohon mendapatkan tempat di Institusi Pengajian Tinggi dan juga apabila telah beralih ke bidang pekerjaan.

Pengembangan Modul
Modul-modul latihan yang mantap seperti modul fizikal, modul kenegaraan, modul pembinaan karakter dan modul khidmat komuniti jika diterapkan pada tempoh yang munasabah, pastinya akan banyak menentukan kejayaan program ini.

Modul fizikal yang diterapkan dalam tempoh masa yang munasabah diyakini boleh membentuk watak, disiplin serta semangat petriotisme. Modul yang diolah baik boleh memberi pendedahan awal mengenai konsep ta’ah, kerjasama dan setiakawan di samping menjana semangat patriotisme yang perlu diterapkan di dalam diri setiap pelatih.

Modul kenegaraan adalah antara modul yang perlu diberikan penekanan kerana ia akan mendedahkan peserta kepada konsep dan falsafah Negara. Modul ini seharusnnya mantap dan mampu memecah dan menghurai apa jua persoalan yang meragukan peserta terhadap hala tuju Negara / konsep MIB, justeru ia akan memberi kesan pada penerimaan dan tahap jatidiri peserta yang tinggi.

Modul Pembinaan karakter boleh menerapkan nilai-niai murni, keyakinan diri dan sifat-sifat kepimpinan seperti bertanggungjawab, amanah, bertimbang rasa dan menghormati masa. Di akhir modul ini, pelatih akan lebih rasa bertanggungjawab terhadap diri, keluarga dan masyarakat sekeliling.

Melalui modul khidmat komuniti pula jika diolah rapi pastinya boleh menyedarkan peserta mengenai perlunya pemeliharaan alam sekitar, semangat kejiranan, gotong-royong dan semangat kesukarelawanan.

Peringatan Ibnu Khaldun
Seperkara yang boleh dijadikan pertimbangan ialah peringatan Ibnu Khaldun bahawa antara tanda awal kemusnahan sesebuah tamaddun itu ialah apabila kehidupan masyarakatnya penuh dengan hiburan dan perhiasan. Justeru untuk memperkukuh tamaddun bangsa ialah dengan ilmu yang baik. Hanya ilmu yang boleh menolak pengaruh hiburan dan perhiasan yang membawa kerosakan, pembaziran dan khurafat. Masyarakat yang tidak mementingkan ilmu samalah seperti masyarakat yang mengundang kemusnahan dan kerosakan di bumi Allah ini.

Dalam konteks ini, walaupun kita belum jelas lagi akan visi, misi, objektif dan modul-modul yang akan diterapkan di dalam program PKBN ini, namun kita berharap program PKBN ini akan dapat mencapai objektifnya sesuai dengan hasrat Kebawah DYMM. Harapan kita pula ialah semoga pelatih-pelatih itu kelak akan diberikan tarbiyah yang seimbang antara pembinaan jatidiri dengan pengisian ilmu agar boleh menjadi agen pembaharuan generasi mereka yang bukan sahaja mempunyai jatidiri bernegara yang tinggi tetapi juga generasi yang berilmu dan mempunyai syakhsiah terpuji. Wallahu’alam - (mmo).


No comments: