Posting mengikut label

Tuesday, October 18, 2011

NGO Brunei, Indonesia nyata persetujuan sertai Himpunan Sejuta Umat


NGO Brunei, Indonesia nyata persetujuan sertai perhimpunan Sabtu ini: Yusri

SHAH ALAM - Sekretariat Himpunan Sejuta Umat (Himpun) memaklumkan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) luar negara, menyatakan minat menyertai Himpun di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

Pengerusi bersama Himpun, Dr Yusri Mohamad berkata setakat ini, lebih 1,000 NGO menyatakan persetujuan mereka termasuk dari Indonesia dan Brunei untuk turut serta dalam perhimpunan itu nanti.

"Maklumat mengenai perhimpunan ini sudah tersebar luas dan kita mendapat maklum balas dan sokongan padu daripada NGO, pertubuhan serta orang perseorangan yang menyokong dan bersetuju untuk menyertai perhimpunan itu nanti."

"Malah, ada di antara NGO telah bersetuju untuk menyediakan kemudahan pengangkutan kepada peserta-peserta tersebut dan kita jangkakan ratusan bas akan disediakan," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, Himpun menjangkakan lebih 100,000 perserta termasuk NGO, individu serta parti politik akan menyertai perhimpunan tersebut.

Yusri berkata, pihaknya juga akan mengadakan perjumpaan dan perbincangan mengenai soal keselamatan dan pergerakan lalu lintas dengan pihak berkuasa dalam masa terdekat ini.

"Sebelum ini kita sudah memohon persetujuan pihak berkuasa untuk mendapatkan permit dan kita berjaya mendapatkannya."

"Ini adalah sebuah perhimpunan aman dan segala langkah yang wajar akan diambil untuk mempastikan bahawa tidak wujud apa-apa insiden yang bertentangan dengan keamanan dan undang-undang," katanya.

- Dipetik dari akhbar Sinar Harian, Selasa, 18 Oktober.



No comments: