Posting mengikut label

Tuesday, October 4, 2011

MENJUNJUNG TITAH MEMBANGUN BANGSA

Menyusuri Titah Hari Belia 2011 (3)

Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam didalam titah Baginda sempena Hari Belia Kebangsaan bertempat di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negara Hassanal Bolkiah pada Hari Isnin, 28 Syawal 1432 / 26 Septeber 2011 telah menyentuh mengenai usaha penjenamaan semula Pusat Belia.

Baginda mengalu-alukan usaha pihak Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, melalui Jabatan Belia dan Sukan untuk “menyedikan tempat di setiap daerah bagi para belia berkumpul dan mengadakan aktiviti atau program yang berfaedah”. Baginda melahirkan kepercayaan bahawa “langkah untuk mempertingkatkan lagi kemajuan melalui usaha rebranding atau penjenamaan semula Pusat-Pusat Belia di seluruh negara adalah sebagai tepat pada waktunya”.

Seterusnya Baginda mengingatkan para belia bahawa kemudahan tersebut “bukan saja dimaksudkan untuk mengisi masa lapang dengan aktiviti-aktiviti yang menyeronokkan, tetapi lebih utama akan dijadikannya sebagai tempat mendapatkan khidmat nasihat dan menghasilkan produk karya seni dan kebudayaan yang bermanfaat”.

Justeru Baginda menyeru kaum belia “bagi sama-sama menjayakan matlamat menjadikan Pusat-Pusat Belia tersebut sebagai pusat beriadah, belajar, beramal dan berbakti kepada diri sendiri, ugama, bangsa dan negara”.

Rasanya ini bukan kali pertama Kebawah DYMM bertitah dan menyuntik semangat dayasaing dan dayajuang yang tinggi kepada para belia negara. Demikian, sekerap itulah juga janji pihak berkenaan menyambut titah titah Baginda dengan simbol, tema dan retorek. Kekadang kita tertanya-tanya, kemana perginya segala macam simbol dan tema belia yang diwar-warkan sebelum ini, umpamanya mana perginya program “Belia Cinta Negara” yang dilancarkan pada tahun 2007.

Pernahkah kita membuat kajian terperinci dan menilai prestasi persatuan-persatuan belia diseluruh negara? Apa yang telah dilakukan untuk membantu persatuan-persatuan belia yang sakit? Mana perginya program Belia Masjid yang diungkayahkan oleh (Jabatan Pengurusan Masjid?), dan kemana perginya Sukarelawan Belia ketika tidak ada acara acara keraian atau perayaan perayaan.

Kita sama-sama menginsafi bahawa maksud titah berkenaan mengandung harapan agar potensi para belia dijana, dipandu dan diserlahkan kearah kecemerlangan hidup dunia dan akhirat. Antara lain perkataan rebranding pusat-pusat belia itu hendaklah dijadikan “kilang” memproses dan melahirkan belia yang berwawasan sempurna dan mantap.

Ini bukanlah kerja mudah dan bukan tugasan Jabatan Belia dan Sukan sahaja. NGOs, Parti Politik dan jabatan-jabatan kerajaan berkaitan hendaklah secara bersepadu mendepani tanggungjawab ini. Pendekatan dan pengurusannya adalah kompleks lebih-lebih lagi ianya turut melibatkan pengurusan pelbagai, psykologi, persepsi, sikap dan seumpamannya yang mengarah pembentukan sifat dan budaya baru generasi belia yang maju dan diredhai Allah.

Antara sifat-sifat yang perlu dijana, dipandu dan diserlahkan didalam konsep wawasan yang sempurna dan mantap ialah belia itu hendaklah belia yang bertanggungjawab, dedikasi, amanah, ikhlas, tekun, berdisiplin, berbudi mulia, sederhana, kasih, bekerjasama dan bersyukur (Ezhar Tamam 1994).

Selari dengan nilai-nilai disebutkan diatas, Azimi Hamzah(1992) menyenaraikan sifat-sifat yang perlu dibentuk dalam sanubari para belia khususnya berkaitan moral, maruah dan kecemerlangan diri, iaitu belia yang tidak terpengaruh dengan hidup masyarakat permisif, tidak menjadikan hedonisma sebagai asas penghidupan, tidak menjadikan duit serta kebendaan sebagai matlamat hidup, tidak sombong serta mendabik dada, tidak terlibat dengan perlumbaan melulu,

Belia yang menunaikan hak orang lain tanpa menuntut hak, sentiasa menyedari yang satu hari kita akan mati dan tindak tanduk terhadap diri, orang lain dan makhluk keseluruhannya akan dipertangungjawabkan, bersifat kasih sayang serta hormat menghormati, bersifat ehsan, bersedia menggunakan apa yang ada – diri, masa, harta, ilmu untuk kebaikan orang lain dan akhirnya membuat sesuatu pekerjaan dengan bersungguh-sungguh serta ikhlas.

Namun demikian suatu hakikat yang perlu diakui ialah untuk membina generasi belia yang berwawasan sempurna dan mantap itu ada hubung kaitnya dengan proses sosialisasi. Dalam konteks rebranding yang diwar-warkan ini, kita tanggapi bahawa Jabatan Belia dan Sukan sebagai pengelola agen perubahan mempunyai tanggung jawab besar untuk mengisi proses sosialisasi yang dilalui oleh para belia ini justeru ia harus bertitik tolak dengan memahami matlamat dari mana hendak bertolak dan kemana hendak dituju.

Ibu bapa, rakan sebaya, suasna sekeliling turut memainkan peranan penting kerana ia akan turut berperanan mencorakkan pandangan, pegangan dan matlamat hidup para belia.

Titah Kebawah DYMM yang dipetik diatas tentunya boleh diambil sebagai tips untuk memulai kerja besar ini.

Kearah keberkesanan rebranding pusat-pusat belia yang dihasratkan itu, egen-egen perubahan janganlah mengikut resam perigi yang hanya tercokol menunggu kedatangan orang, tetapi biarlah kita mengikut resam hujan yang boleh turun dimana-mana jua, di lautan, di daratan, di gunung, di lurah, di kota atau di desa bagi menyuburkan bumi Allah. Wallaha’alam – (mmo).

No comments: