Posting mengikut label

Monday, October 31, 2011

Pembangunan Perniagaan Tempatan vs ALI BABA

SATU TEGURAN berani oleh Pehin Datu Singamanteri!
Bukankah amalan ini dimulai dan disuburkan oleh kalangan yang ada kuasa dan pengaruh? Sila ikuti berita berikut.

'Jangan hanya jadi Ali Baba'
Oleh Sim Y. H.

BANDAR SERI BEGAWAN, 28 Okt - Sebuah syarikat tempatan bukannya hanya bermaksud sebuah syarikat yang dimiliki oleh warga tempatan tetapi juga adalah sebuah syarikat yang dijalankan secara aktif oleh pemiliknya dan mesti diuruskan sepenuhnya oleh warga tempatan dengan sebahagian besar kakitangan adalah anak tempatan.

Penekanan itu adalah amat penting kerana jika Pembangunan Perniagaan Tempatan (LBD) hanya dihadkan kepada kontraktor atau vendor yang dimiliki oleh warga Brunei sahaja dan jika itu sahaja syaratnya, maka kita hanya akan mempromosikan Ali Baba dan bukannya LBD sebenarnya.

Penekanan itu dibuat oleh Menteri Tenaga di Jabatan Perdana Menteri, Yang Berhormat Pehin Datu Singamanteri Kolonel (B) Dato Seri Setia Dr Haji Mohammad Yasmin Haji Umar ketika menyampaikan ucapan di Perasmian Forum Vendor BSJV 2011 yang berlangsung di Hotel Empire and Country Club, Jerudong, hari ini.

Yang Berhormat Pehin menyatakan bahawa tidak ada pihak yang benar-benar menerajui atau menekankan perlunya untuk memberikan keutamaan kepada LBD.

"Saya hendak memberikan beberapa contoh. Syarikat Minyak Brunei Shell telah mengeluarkan kontrak bagi kira-kira 60 bot untuk menyediakan perkhidmatan bagi operasi luar pantainya. Saya mengadakan perjumpaan dengan kontraktor marin ini kira-kira tiga munggu lalu. Bila saya melihat sekeliling meja mesyuarat, kurang dari dua pertiga dari yang menghadirinya adalah warga Brunei dan namun begitu, pendaftaran menunjukkan bahawa mereka semua adalah syarikat-syarikat Brunei."

"Kalau begini, macam mana saya hendak bercakap mengenai LBD? Ia tidak menghairankan bahawa LBD tidak dikendalikan secara efektif. Untuk menjadikan perkara ini lebih jelas, boleh dikatakan tidak ramai pemilik yang menghadiri sesi bersama Menteri. Atau dalam kata lain, pemilik-pemilik tidak mempunyai masa atau mempunyai minat mengenai LBD untuk berjumpa dan berbincang mengenai isu-isu ini bersama Menteri! "

Mungkin bagi pemilik-pemilik, ia adalah cukup untuk menghantar Pushpa atau Robin untuk membincangkan mengenai LBD dengan Menteri. Sektor ini mempunyai kira-kira 1,000 pelaut tetapi kurang daripada 10 peratus adalah warga Brunei dan jumlah kontraktor yang memiliki bot mereka sendiri juga adalah amat rendah."

Yang Berhormat Menteri seterusnya berkata, "Biarkan saya memberikan satu lagi contoh. Terdapat sebuah kontraktor yang telah beroperasi lebih daripada 17 tahun tetapi kurang dari 30 peratus pekerjanya adalah warga Brunei. Sekarang jika kita berpusing pula kepada kontraktor-kontraktor utama bagi BSP, daripada beberapa ribu kakitangan dalam kategori pekerja mahir, kurang dari 20 peratus adalah warga Brunei."

Yang Berhormat Pehin berkata bahawa terdapat sebab-sebab mengapa semua perkara itu berlaku. Manakala semasa mesyuarat yang dijalankan bersama kontraktor marin itu, pelbagai sebab telah diberikan oleh wakil-wakil syarikat.

"Ia membuat saya berfikir bahawa sudah tentu situasi ini adalah berbeza jika pemilik-pemilik itu sendiri y6ang hadir dan berpeluang untuk berbincang mengenai isu-isu LBD dengan saya? Saya akan tinggalkan anda untuk memikirkan jawapan bagi soalan ini."

Yang Berhormat Pehin seterusnya menyatakan bahawa jika kita terus mencari alasan, kita tidak akan mencapai sebarang penyelesaian. Semua pihak perlu sama-sama mencari penyelesaiannya.

Sehubungan dengan itu, Yang Berhormat Pehin menyatakan perasaan gembira bahawa BSP sedang membuat kajian semula rangka kerja LBD, namun begitu perkara itu akan mengambil masa kerana harus melalui proses yang sempurna.

Rangka kerja LBD yang dikaji semula itu haruslah konsisten dengan Kertas Putih Tenaga dari segi memaksimumkan perisian tempatan, tenaga kerja Brunei, membangunkan perniagaan Brunei dan memastikan bahawa tidak ada sebarang monopoli yang wujud dengan memberikan ruang bagi syarikat baru dan kecil untuk bersaing secara adil.

"LBD tidak bermakna bahawa vendor asing tidak lagi dialu-alukan ke Brunei Darussalam. Pertama, kita masih memerlukan pelaburan, teknologi dan keupayaan pengurusan asing.

"Saya dengan sukacita memaklumkan kepada anda bahawa semua vendor asing yang telah saya jumpa amat mengalu-alukan inisiatif Brunei untuk memaksimumkan perisian tempatan. Sesetengah dari mereka juga terperanjat mengapa tiba-tiba dan kenapa baru sekarang LBD dijadikan keutamaan sedangkan inisiatif LBD telah dipraktikkan oleh negara-negara lain bertahun-tahun sudah."

Namun begitu bagi kontraktor-kontraktor yang hanya ingin untuk membuat keuntungan cepat dan tidak berminat untuk membantu membangunkan perniagaan tempatan, Yang Berhormat Pehin menekankan bahawa mereka ini adalah sama sekali tidak dialu-alukan ke Brunei.

Menyentuh mengenai Kertas Putih Tenaga dan usaha untuk memaksimumkan kegiatan ekonomi hasil dari industri tenaga, terdapat empat dasar utama yang ditekankan iaitu untuk memastikan perisian tempatan maksimum dengan menjana peluang-peluang perniagaan dan pekerjaan di Brunei.

"Ke arah itu, kita ingin melihat perisian tempatan untuk meningkatkan sehingga kira-kira 60 peratus dengan sekurang-kurangnya 50,000 peluang pekerjaan menjelang 2035."

Untuk mencapai hasrat itu, empat inisiatif utama telah dikenal pasti iaitu untuk menggubal rangka kerja pengawalan bagi menjana suasana kondusif termasuk zon bebas perdagangan bagi mempromosikan pelaburan, untuk menjadikan Pulau Muara Besar sebagai pusat perkhidmatan tenaga, untuk mengejar inisiatif pelaburan khusus yang diketuai oleh syarikat-syarikat berkaitan kerajaan serta untuk melakukan kajian komprehensif mengenai pembangunan perisian tempatan.

Dipetik dari - Media Permata Online, Sabtu/Ahad, 29/30 Oktober 2011

No comments: