Posting mengikut label

Monday, October 31, 2011

MONOPOLI DALAM BSJV

TABIK buat Pehin Datu Singamanteri!
Kini RAKYAT ingin melihat apa tindakan susulan Biro Mencegah Rasuah (BMR). Yang Berhormat Pehin tentunya mempunyai bukti-bukti kukuh yang boleh membantu BMR. Sila ikuti berita berikut.

Jangan ada monopoli dalam BSJV
Oleh Sim Y. H.

BANDAR SERI BEGAWAN, 28 Okt - Kerajaan terus menekankan pentingnya integriti dalam perniagaan dan mempunyai prinsip toleransi sifar terhadap rasuah dan sehubungan itu, menyarankan Syarikat-Syarikat Usaha Sama Brunei Shell (BSJV) dan vendor-vendor supaya mengamalkan sikap ketulusan mengenai peluang-peluang kontrak, proses tender dan pemberian kontrak.

Saranan itu dibuat oleh Menteri Tenaga di Jabatan Perdana Menteri, Yang Berhormat Pehin Datu Singamanteri Kolonel (B) Dato Seri Setia Dr Haji Mohammad Yasmin Haji Umar ketika menyampaikan ucapan di Perasmian Forum Vendor BSJV 2011 di Hotel Empire and Country Club, Jerudong, hari ini.

Pada masa yang sama, beliau amat mengalu-alukan usaha BSJV menerangkan Prinsip Perniagaan dan Program Anti Rasuah dan Suapan yang jelas.

Namun begitu, Yang Berhormat Pehin juga mempersoalkan bagaimana semua program itu dapat dipastikan sampai ke setiap kakitangan dan bagaimana untuk memastikan keberkesanan program berkenaan.

Menurut beliau, perkara itu ditimbulkan kerana adalah dimaklumi dari semasa ke semasa, terdapat maklumat kontrak yang bocor di mana vendor didapati mempunyai maklumat yang tidak sepatutnya mereka peroleh. Terdapat juga beberapa kakitangan vendor yang mempunyai akses bebas ke pejabat-pejabat atau tapak syarikat serta berlaku juga ketidakselarasan dalam proses tender.

Di samping itu juga, Yang Berhormat Pehin menjelaskan berlakunya perkara di mana kehendak kontrak tidak dikotakan tetapi tiada sebarang tindakan yang diambil terhadap pihak berkenaan.

Menyentuh mengenai ketulusan dan tempoh proses pendaftaran vendor yang lama sehingga tempoh bertahun, Jabatan Tenaga di Jabatan Perdana Menteri amat mengalu-alukan inisiatif dari BSP yang komited untuk memastikan bahawa proses pendaftaran akan mengambil tempoh sebulan jika dokumen yang dikehendaki dimasukkan dan hanya semasa proses tender, penilaian akan dibuat.

"Kita juga mendengar mengenai dakwaan bahawa terdapat kontraktor atau individu yang mendominasi atau mengawal jabatan seperti TSW (Penggerudian) atau STL (Pembekalan dan Logistik). Kita tidak harus diperdayakan dengan dakwaan bahawa mereka mengawal perkara itu sebagai contoh jabatan TSW semata-mata bagi kepentingan negara.

"Bagaimanakah boleh terjadi individu ini mendapat keuntungan peribadi 20 peratus bagi setiap transaksi? Pokoknya, kita semua mempunyai tanggungjawab untuk memastikan bahawa wujudnya suasana yang adil dan seimbang dalam perkara ini. Tiada sesiapa dalam minyak dan gas yang harus berada lebih tinggi daripada undang-undang."

Yang Berhormat Pehin berharap perkara itu hanyalah satu dakwaan sahaja namun begitu, masih menghendaki satu penyiasatan dijalankan berhubungan dengan dakwaan berkenaan dan berharap pihak yang berkenaan akan menyiasat perkara itu supaya akan memastikan ia tidak berlaku.

"Bagi pihak kerajaan, kami juga akan menumpukan penyiasatan kami mengenai perkara ini. Kami akan berusaha memastikan bahawa perkara begini tidak berlaku di Brunei. Lebih banyak peluang-peluang perlu diberikan kepada pengusaha tempatan dan kita tidak seharusnya membiarkan sektor-sektor tertentu dalam industri untuk didominasi oleh segelintir orang sahaja."

Oleh itu, Yang Berhormat Pehin menekankan lagi kepada direktif tiada monopoli kerana beliau tidak mahu syarikat-syarikat Brunei dikenali dengan kegiatan rasuah dan menggunakan kaedah berkenaan untuk mendapatkan kontrak.

Menyentuh isu integriti lagi, Yang Berhormat Pehin mempersoalkan mengenai terdapat Pemegang Kontrak dan Autoriti Teknikal yang menjawat jawatan yang sama tanpa sebarang perubahan.

Bagi Yang Berhormat Pehin, jawatan berkenaan bukannya jawatan sepanjang hayat dan mempersoalkan lagi keputusan pemegang kontrak yang menjadi kontraktor di dalam bidang yang sama setelah mereka bersara dan juga kakitangan-kakitangan syarikat yang bersara serta terus mengambil pekerjaan dengan kontraktor yang berada dalam bidang yang sama.

Beliau menekankan bahawa perkara itu memberikan kelebihan yang tidak adil kepada kontraktor yang lain dan mencadangkan supaya mereka dihalang dari memasuki bidang yang sama bagi tempoh yang tertentu untuk memastikan integriti.

Mengulas mengenai dengan integriti dalam proses pemberian kontrak khususnya bagi proses tender BSP, Yang Berhormat Pehin mengumumkan bahawa bermula 21 Oktober 2011, kerajaan telah melantik empat wakil kanan dari pihak kerajaan untuk menjadi ahli Lembaga Tender BSP.

Wakil-wakil berkenaan adalah Timbalan Setiausaha Tetap Tenaga (Hiliran dan Jana kuasa), Timbalan Setiausaha Tetap (Performance and Compliance) Kementerian Kewangan, Pemangku Pengarah Biro Mencegah Rasuah dan Pegawai Tugas-Tugas Khas Kanan di Pejabat Menteri Tenaga.

"Ini bukannya bertujuan untuk mengambil alih operasi BSP tetapi adalah untuk memastikan tahap integriti yang tertinggi dalam proses tender dan untuk meningkatkan pembangunan perniagaan tempatan ke arah mencapai perniagaan Brunei yang sejati."

Dipetik dari - Media Permata Online, Sabtu/Ahad, 29/30 Oktober 2011

No comments: