Posting mengikut label

Tuesday, September 27, 2011

LAGENDA PUTERI LELA MENCANAI

Lagenda Puteri Lela Mencanai (Permaisuri Sultan Bolkiah I) dikatakan berasal dari buih yang terkandung dalam serumpun kumpai di tengah laut telah ditemui oleh Sultan Bolkiah I, semasa dalam pelayaran. “Kemudian puteri itu telah diambil dan baginda jadikan permaisuri” .

Legenda ini amat popular, malah diabadikan oleh karyawan-karyawan tempatan seperti dalam bentuk teater dan lagu. Pada 10 Mac 1968 Shukri Zain, seorang penyair terkenal Brunei yang juga penerima Anugerah Saster MASTERA 2011 telah mengungkapkan dengan indah seni kata lagu “Puteri Laila Mencanai” seperti berikut:

Serumpun kumpai di tengah lautan
Dalamnya terkandung buih nan indah
Darinya menjelma puteri rupawan
Dijadikan isteri Sultan Bolkiah

Puteri jelita Laila Mencanai
Didapat baginda dalam pelayaran
Kasih baginda tiada ternilai
Hajat isterinya dapat ditunaikan

Dalam pelayaran isterinya menjahit
Jarum emas penyulam-nyulam
Baginda perhatikan begitu asyik
Sehingga tertidur dalam pangkuan

Puteri pun terharu sulaman tak tentu
Jarum tercucuk ke tangan baginda
Bisanya jarum tawar tak selulu
Mangkatlah baginda di tangan jelita


Laila Mencanai berdukacita
Akhirnya puteri menikam dirinya
Meninggalkan wasiat bermakam sama
Makam selarong bernisan tiga


Keterangan Dari Al Quran
Namun, bagaimana kita boleh menerima penghinaan terhadap seorang permaisuri raja kita sebegitu rupa? Sedang Allah telah menerangkan mengenai kejadian buih dan sifat buih sebagai benda terbuang dan hanyut sementara air bersih yang berfaedah tetap menyerap kedalam bumi menyuburkan bumi Allah. Allah berfirman:

أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الأرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ

“Ia menurunkan air hujan dari langit, lalu membanjiri tanah-tanah lembah dengan airnya menurut kadarnya yang ditetapkan Tuhan untuk faedah makhlukNya, kemudian banjir itu membawa buih yang terapung-apung. Dan dari benda-benda yang dibakar di dalam api untuk dijadikan barang perhiasan atau perkakas yang diperlukan, juga timbul buih seperti itu. demikianlah Allah memberi misal perbandingan tentang perkara yang benar dan yang salah. Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan.”
(Ar Raad :17)

Apapun justifikasi, hujah atau alasan kita perlu berpegang kepada kebenaran hakiki, seperti yang dinyatakan dalam ayat berikut:

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَكَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ


(Apabila berlaku demikian), maka nyatalah bahawa tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang mereka-reka perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, dan mendustakan kebenaran sebaik-baik sahaja kebenaran itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahawa) dalam neraka Jahanam disediakan tempat tinggal bagi orang-orang yang kafir?
(Az-Zumar : 32)

5 comments:

Unknown said...

salam,
sebenarnya puteri laila menchanai adalah anak kpd sultan sulu yg kedua iaitu sultan kamaluddin ibn sultan shariful hashim @ sayyid abu bakar al-husseini.. beliau telah bernikah dgn sultan bolkiah @ nakhoda ragam iaitu sultan brunei ketiga.. hasil drpd pernikahan mereka maka lahirlah sultan abdul kahar.. sultan abdul kahar pula mempunyai sorg puteri brunei yg akhirnya bernikah dgn sultan pangeran al-halim ibn sultan nassaruddin awal ibn sultan muizuddin mutawaddin ibn sultan kamaluddin iaitu sultan sulu yg kelima.. ini brmkna ibu kpd sultan abdul kahar (ayahanda puteri brunei) iaitu puteri laila menchanai adik beradik dgn sultan muizuddin mutawaddin iaitu datuk kpd sultan pangeran al-halim.. hasil drpd pernikahan puteri brunei dgn sultan pangeran al-halim maka lahirlah pula puteri sulu yg seterusnya bernikah dgn sultan muhammad hassan ibn sultan saiful rizal ibn sultan abd kahar ibn sultan bolkiah (suami puteri laila menchanai), hasil drpd pernikahan sultan muhammad hassan dgn puteri sulu maka lahirlah sorg putera yg diberi gelaran pangeran shahbandar maharajalela brunei yg akhirnya dihantar ke sulu utk menaiki takhta sebagai sultan sulu ketujuh.. baginda akhirnya memakai gelaran sultan mawalil wasit @ raja bongsu.. baginda mrupakan sultan sulu yg prtama drpd keluarga kesultanan brunei..

Unknown said...

puteri laila menchanai ibn sultan kamaluddin ibn sultan shariful hashim @ sayyid abu bakar al-husseini

Unknown said...

pembetulan sultan bolkiah sultan brunei ke 5

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

Unknown said...

Puteri Laila Mencanai sebenarnya berasal dari Sumetra. Nama sebenarnya ialah Puteri Hijau yang berasal dari daerah Labuhan Deli Medan Sumatera. Mungkin senghaja nama nya ditukar ke Puteri Laila Mencanai kerana pada masa itu, Puteri Hijau telah melarikan diri ke laut menggunakan sampan sebab dia tidak mau di peristerikan olih sultan dari Aceh. Sultan Bolkiah 5 adalah seorang pengembara yang gagah berani dan pernah sampai ke Selat Melaka untuk berdagang. Pada zama itu pertumpahan darah sering terjadi di dataran rendah Acheh, sumatera Timur dan Malaysia untuk merebuti kekuasaan perdangangan antarabangsa selat melaka. Versi kisahnya dari Sumatera saperti berikut. Kalau di amat-amati walaupun dalam kisah dibawah ini mengandungi unsur-unsur dongeng, tapi kalau dilihat kejadian ini terjadi sama pada abad ke 15 iaitu diabad pemerintahaan Sultan Bolkiah 5.

Abad 15 dan 16 adalah periode paling berdarah di zona dataran rendah Aceh, Sumatera Timur, dan semenanjung Malaysia. Empat kerajaan saling bantai, berkonspirasi, dan saling menaklukkan untuk memperebutkan kekuasaan pada zona perdagangan internasional yang kini dikenal dengan Selat Malaka. Di tengah kecamuk perebutan kue ekonomi itu, pada tepian sungai Deli–tepatnya sekitar 9 km dari Labuhan Deli–lahirlah sebuah legenda klasik bernama Puteri Hijau.

Legenda Sang Puteri yang selalu digambarkan dengan segala kosakata kecantikan, bertahan hingga kini dalam dua versi. Versi pertama berasal dari catatan sejarah yang mirip cerita lisan yang berkembang di masyarakat Melayu Deli. Versi kedua adalah hikayat dari masyarakat Karo. Keduanya bertentangan dan kelihatan sekali saling berlomba menonjolkan identitas dan ego suku masing-masing.

Dari versi lisan Melayu, konon pernah lahir seorang puteri yang sangat cantik jelita di desa Siberaya, dekat hulu sungai Petani (sungai Deli). Kecantikannya memancarkan warna kehijauan yang berkilau dan menjadi kesohor ke berbagai pelosok negeri, mulai dari Aceh, Malaka, hingga bagian utara pulau Jawa. Ia kemudian dinamai Puteri Hijau. Dalam hikayatnya, Sang Puteri memiliki dua saudara kembar yang dipercaya adalah seekor naga bernama Ular Simangombus dan sebuah meriam bernama Meriam Puntung.

Kecantikan Sang Puteri yang menyebar seperti kabar burung ke segala penjuru, suatu ketika mendarat di telinga Raja Aceh. Ia lantas kepincut dan mengirim bala tentara untuk meminang Puteri Hijau. Utusan langsung dikirim. Pantun bersahut-sahutan. Tapi pinangan ini ditolak dan membuat Raja Aceh betul-betul dilanda murka. Ia merasa diri dan kerajaannya dihina sehingga jatuhlah perintah untuk segera menyerang benteng Puteri Hijau. Tapi karena bentengnya sangat kokoh, pasukan Aceh gagal menembusnya.

Melihat situasi yang tak menguntungkan, Ular Simangombus, saudara Sang Puteri lainnya, menaikkan Puteri Hijau ke atas punggungnya dan menyelamatkan diri melalui sebuah terusan (Jalan Puteri Hijau), memasuki sungai Deli, dan langsung ke Selat Malaka. Dan hingga sekarang kedua kakak beradik ini dipercaya menghuni sebuah negeri dasar laut di sekitar Pulau Berhala.

Namun sebuah anak legenda menyebutkan bahwa Puteri Hijau sebenarnya sempat tertangkap. Ia ditawan dan dimasukkan dalam sebuah peti kaca yang dimuat ke dalam kapal untuk seterusnya dibawa ke Aceh. Ketika kapal sampai di Ujung Jambo Aye, Putri Hijau memohon diadakan satu upacara untuknya sebelum peti diturunkan dari kapal. Atas permintaannya, ia diberikan berkarung-karung beras dan beribu-ribu telur.

Tetapi baru saja upacara dimulai, tiba-tiba berhembuslah angin ribut yang maha dahsyat, disusul gelombang yang tinggi dan ganas. Dari perut laut muncul jelmaan saudaranya, Ular Simangombus, yang dengan rahangnya mengambil peti tempat adiknya dikurung. Lalu Puteri Hijau dilarikan ke dalam laut dan mereka bersemayam di perairan pulau Berhala. Menurut cerita ini, saudara-saudara Puteri Hijau adalah manusia-manusia sakti yang masi