Posting mengikut label

Monday, April 1, 2013

Kepentingan ASEAN tangani isu masyarakat umum


Oleh: Bolhassan Haji Abu Bakar

BANDAR SERI BEGAWAN, Jumaat, 29 Mac. - Penglibatan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) adalah sangat penting ke arah mencapai kesan positif ke atas usaha-usaha dalam memastikan bahawa isu-isu relevan berkaitan masyarakat umum ASEAN ditangani dengan berkesan.

Timbalan Setiausaha Tetap Jabatan Perdana Menteri, Awang Yusof bin Haji Abdul Rahman menegaskan, pembabitan aktif NGO menunjukkan bahawa perkara-perkara yang berhubungan dengan masyarakat umum diambil serius bukan sahaja oleh ASEAN tetapi juga oleh organisasi lain.

"Ia menunjukkan bagaimana NGO boleh menyumbang ke arah mendidik dan mewujudkan kesedaran masyarakat umum terutama semasa Negara Brunei Darussalam menjadi Pengerusi ASEAN 2013," tegas beliau semasa merasmikan Bengkel Masyarakat Umum ASEAN anjuran Majlis Kesejahteraan Masyarakat (MKM) dengan kerjasama Jawatankuasa Advokasi Asia Tenggara (SEACA) dan Forum Asia Mengenai Perkembangan Hak Asasi Kemanusiaan.

Beliau seterusnya berkata, Piagam ASEAN telah digunakan sebagai instrumen perundangan dan rangka kerja institusi bagi ASEAN sejak 15 Disember 2008.

Masyarakat ASEAN yang terdiri daripada tiga tunggak iaitu, Politik-Keselamatan Masyarakat ASEAN Komuniti, Ekonomi Masyarakat ASEAN dan Sosio-Budaya Masyarakat ASEAN, di mana setiap tunggak mempunyai rangka tindakan sendiri ke arah satu Masyarakat ASEAN menjelang 2015.

Selaku Pengerusi ASEAN 2013, Negara Brunei Darussalam akan memastikan bahawa setiap inisiatif dan agenda yang akan dibentangkan pada tahun ini sedang bergerak ke arah pencapaian Komuniti ASEAN menjelang 2015.

Sebelum ini Negara Brunei Darussalam juga pernah menjadi Pengerusi ASEAN iaitu pada tahun 1989, 1995 dan 2001.

Dalam pada itu, beliau menambah, beberapa mesyuarat telah dan akan dianjurkan oleh agensi-agensi kerajaan yang berkaitan sebagai persediaan Sidang Kemuncak ASEAN Ke-22 dan Ke-23 yang akan diadakan 24 hingga 25 April dan pada 9 hingga 10 Oktober tahun ini.

Beliau turut menyentuh tema Sidang Kemuncak tahun ini, 'Our People, Our Future Together' yang menekankan peranan rakyat di negara anggota ASEAN dalam memajukan kerjasama dalam bidang keselamatan politik, ekonomi dan sosiobudaya.

"Ia juga menegaskan bahawa masa depan rantau adalah bergantung kepada bagaimana rakyat ASEAN bergerak dan bekerjasama untuk memastikan kemajuan bagi pembangunan seluruh rantau," ujar beliau.

Perkara yang berkaitan dengan masyarakat umum, katanya, sedang ditangani di bawah tiga tunggak Masyarakat ASEAN mengenai Hak Asasi Manusia dan Wanita di bawah Suruhanjaya Antara Kerajaan ASEAN Mengenai Hak Asasi Manusia dan Suruhanjaya ASEAN Mengenai Promosi dan Perlindungan Hak-Hak Wanita dan Kanak-Kanak.

Bengkel selama dua hari berlangsung di Dewan Penghayatan, Institut Perkhidmatan Awam (IPA), Rimba, Gadong.

Antara objektif bengkel adalah untuk memberi pengetahuan dan kesedaran masyarakat umum di Negara Brunei Darussalam apabila negara menjadi Pengerusi ASEAN 2013 melalui bengkel-bengkel dan taklimat-taklimat berkaitan tema.

Selain itu ia juga untuk mendedahkan para peserta kepada ASEAN dan sejarah, Kepentingan Dokumen ASEAN, Piagam ASEAN, Kerjasama Blueprints ASEAN, Manusia/Deklarasi Hak dan ASEAN Suruhanjaya Antara Kerajaan ASEAN Mengenai Hak Asasi Kemanusiaan, Suruhanjaya Wanita dan Kanak-Kanak ASEAN.

Dipetik dari - Pelita Brunei

No comments: