Posting mengikut label

Monday, August 6, 2012

Pluralisme agama bercanggah dengan Islam


Awang Haji Johar Haji Mohammad
BANDAR SERI BEGAWAN, 5 Ogos - "Di zaman kita sekarang ada yang berlumba-lumba mendapatkan harta zakat atau sedekah meskipun dia sebenarnya mampu untuk bekerja mendapatkan rezeki di bumi Allah yang luas ini, sedangkan di zaman Nabi Sallallahu 'Alaihi Wassalam para sahabat sangat-sangat menginginkan banyak harta supaya dapat berzakat dan bersedekah.

"Itu adalah tidak wajar dan tidak menepati kehendak agama kita yang menuntut umatnya bekerja untuk mendapatkan rezeki dan cuba untuk menjadi orang yang mampu menyumbangkan hartanya ke jalan Allah seperti berzakat dan bersedekah dan membantu memajukan negara."

Dalam Ceramah Khas di Majlis Sambutan Nuzul Al-Quran Peringkat Negara 1433 Hijrah malam ini, Ketua Pendakwa Syarie, Awang Haji Johar Haji Mohammad juga menyentuh mengenai kewujudan fahaman pluralisme ugama dewasa ini yang dicetuskan oleh golongan Islam liberal yang mengatakan bahawa semua agama adalah sama benarnya.

Menurutnya Al-Quran jelas menolak fahaman plurisme ugama berdasarkan ayat-ayat daripada Surah Al-Ikhlas dan Surah Al-Kafiruun.

Kedua-duanya menyatakan dengan jelas bahawa Allah itu Maha Esa, tidak mempunyai anak dan tidak diperanakkan, hanya dia tempat meminta dan memohon pertolongan tanpa melalui manusia atau makhluk lain dan tidak ada sekutu baginya dalam semua hal termasuk mentadbir dunia dan segala isinya, tekannya.

"Al-Quran juga menjelaskan perbezaan penyembahan dan peribadatan antara penganut Islam dengan bukan Islam, orang Islam tidak akan menyembah apa yang mereka sembah dan begitu juga sebaliknya mereka tidak mahu menyembah apa yang orang Islam sembah. Orang Islam juga tidak akan beribadat secara mereka beribadat begitu juga sebaliknya."

Oleh sebab tiada persamaan dan masing-masing dengan pendirian berkenaan, maka tidak wujud kompromi dalam hal kepercayaan itu, ujarnya sebagaimana ditegaskan oleh Al-Quran, "Bagi kamu agama kamu, dan bagiku ugamaku".

Awang Haji Johar menegaskan bahawa oleh sebab itulah Islam tidak dapat berkompromi dengan fahaman Plurisme Ugama berkenaan kerana fahaman itu mengatakan semua agama adalah sama benarnya, tidak ada yang lebih benar.

"Itulah usaha dilakukan oleh golongan Islam Liberal sehingga Al-Quran pun ditakwilkan dengan pandangan yang menyimpang daripada Ijmak Ulama."

Beliau seterusnya menekankan bahawa di dalam aqidah Islam yang diketahui secara jelas dan telah disepakati oleh kaum Muslimin bahawa tidak ada di muka bumi ini suatu agama yang benar kecuali agama Islam, penutup seluruh agama, membatalkan ajaran agama-agama sebelumnya.

Penolakan Al-Quran dengan konsep Pluralisme Ugama itu juga semakin jelas melalui firman Allah Ta'ala dalam Surah Ali Imran, Ayat 85, yang tafsirnya: "Barang siapa mencari agama lain selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi."

Menurutnya itulah sebahagian daripada perkara akidah yang melibatkan salah satu golongan yang wujud dewasa ini yang ditolak pendirian mereka dengan sumber inspirasi Al-Quran.

Beliau seterusnya berkata, dalam konteks itu Islam menghargai toleransi agama, tetapi tidaklah akan menganggap semua agama adalah sama benarnya, kerana Islam mempunyai identitinya tersendiri dalam menyembah Tuhan Yang Maha Esa yang mengetepikan segala bentuk kesyirikan.

Penyelesaian Islam terhadap Pluralisme Agama itu adalah dengan mengakui perbezaan dan identiti agama masing-masing iaitu "untuk kamu agama kamu dan untuk aku agamaku".

Dalam ceramah berkenaan, beliau telah turut pelbagai bidang lain yang turut menjadikan Al-Quran sumber inspirasi termasuk dari sudut kepentingan masyarakat dan negara.

Dipetik dari - Media Permata Online

No comments: