Posting mengikut label

Monday, November 25, 2013

KDYMM: Tingkatkan usaha tangani masalah pengangguran


TITAH Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Majlis Sambutan Hari Belia Kebangsaan Kali Ke-8 Tahun 2013 pada hari Rabu, 16 Muharam 1435 Hijriah bersamaan 20 November 2013 Masihi, bertempat di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negara Hassanal Bolkiah, Berakas.

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Bismillahir Rahmanir Rahim,
Alhamdulillaahi Rabbil ‘Aalameen, Wabihee Nasta’eenu ‘Alaa Umuuriddunya Waddeen, Wassalaatu Wassalaamu ‘Alaa Asyrafil Mursaleen, Sayyidinaa Muhammadin Wa’alaa ‘Alihie Wasahbihee Ajma’een, Waba’du.

ALHAMDULILLAH, hari ini kita dapat bersama-sama lagi berkumpul dalam perhimpunan sambutan Hari Belia Kebangsaan Kali Kelapan. Beta sukacita mengucapkan Selamat Menyambut Hari Belia Kebangsaan 2013 kepada semua para belia di Negara Brunei Darussalam.

Untuk mengetahui corak kepimpinan sesebuah negara, kita perlu melihat kepada generasi belia, kerana belialah bakal peneraju kepimpinan di masa akan datang.

Merekalah perancang dan penggerak satu-satu pembangunan. Makanya belia itu menjadi tumpuan dan perhatian dalam perbincangan-perbincangan serantau dan antarabangsa.

Pada masa ini, para belia di seluruh dunia terus berhadapan dengan pelbagai cabaran, di antaranya dalam persaingan untuk mendapatkan pekerjaan. Isu pengangguran, jika tidak ditangani secara bersepadu, akan mungkin saja menyebabkan kestabilan sesebuah negara turut tergugat.

Menurut jangkaan daripada pihak Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO), pada tahun 2009, jumlah pengangguran belia adalah 76 juta. Itu adalah sebelum krisis kewangan melanda dunia. Anggaran ini turun kepada 72 juta sebaik sahaja ekonomi kembali pulih pada tahun 2011. Walau bagaimanapun jumlah pengangguran di kalangan belia adalah dijangka meningkat pada tahun ini kepada 73 juta.

Negara kita tidaklah terkecuali dari mengalami perkara yang sama, di mana seramai lebih kurang 18 ribu belia adalah dalam kategori mencari pekerjaan.

Menyedari akan hakikat ini, Kerajaan beta melalui sebuah badan khas, akan terus mengambil langkah-langkah perlu bagi menangani perkara ini. Di antaranya akan terus melengkapkan para belia dengan ilmu dan kemahiran. Beta sangat gembira, kerana sekolah-sekolah vokasional, baik yang di pihak kerajaan mahupun swasta telah banyak menawarkan pelbagai bidang kemahiran untuk diteroka oleh para belia.

Namun begitu, cabaran lain juga adalah sedia menunggu, iaitu terdapatnya ketidaksepadanan atau mismatch dalam pasaran buruh, dari aspek pembekalan (supply) dengan permintaan (demand) yang juga banyak menyumbang kepada terjadinya pengangguran. Kerana itu, beta menyeru kepada semua pihak yang berkaitan untuk meningkatkan lagi usaha dan strategi dalam kerjasama membangun kapasiti para belia dan menyediakan persekitaran yang kondusif, bagi memperkesankan lagi langkah menangani masalah pengangguran.

Dalam waktu yang sama para belia perlu menukar mindset ke arah perubahan sikap, di mana mereka tidak akan terlalu bergantung kepada kerajaan untuk mendapatkan pekerjaan. Para belia semestinya lebih bersedia untuk merebut peluang di sektor swasta dan di bidang keusahawanan.

Beta tertarik dengan tema Hari Belia Kebangsaan pada tahun ini iaitu : 'Belia Menuju Wawasan'. Belia Menuju Wawasan sewajarnya mempunyai jati diri yang kental, berakhlak mulia serta bertanggungjawab. Belia Menuju Wawasan selayaknya mempunyai sikap dan pendirian yang teguh dalam mendukung semua usaha yang baik.

Ke arah menuju wawasan negara golongan belia perlulah peka dengan cabaran-cabaran yang dicetuskan oleh keadaan sekeliling, khususnya mereka perlu menyedari, bahawa budaya terlalu suka berseronok adalah berpotensi membawa kepada keruntuhan.

Masa kini, kita sedang bergerak ke arah pelaksanaan Undang-Undang Jenayah Syar'iah. Beta berharap para belia tidak ketinggalan untuk mendukungnya. Kewajipan mereka juga termasuk, untuk memahami dan mendalami serta mengetahui pengertian-pengertian yang terkandung di dalamnya. Dengan demikian itu para belia akan menjadi golongan yang lebih matang dalam perkara ini.

Dalam bidang kerja-kerja sukarelawan, beta sungguh bangga kerana ramai para belia kita terlibat dengan kerja-kerja sukarelawan, baik di dalam mahupun di luar negara. Lebih-lebih lagi Negara Brunei Darussalam telah mempelopori 'ASEAN Young Professional Volunteer Corps' untuk memberikan khidmat sukarelawan di dalam pelbagai bidang kepada masyarakat dalam Negara-Negara Ahli yang memerlukannya.

Budaya sukarelawan ini sangat elok, kerana ia bukan saja dapat meningkatkan perpaduan dan persefahaman, malahan juga boleh mendatangkan pahala.

Beta berharap semua langkah-langkah yang berkebajikan ini akan terus diperkasakan sehingga mencapai kecemerlangannya.

Sekian Wabillahit Taufeq Walhidayah
Wassalamu 'Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Dipetik dari - Pelita Brunei

No comments: