Posting mengikut label

Saturday, November 2, 2013

Tahniah Brunei kerana laksanakan Syariah


Temerloh: Dewan Ulamak PAS Pahang menyokong penuh usaha negara Brunei melaksanakan undang-undang syariah di negara itu.

Ketuanya Ustaz Mokhtar Senik menyatakan PAS Pahang begitu teruja dengan kesungguhan dan keberanian kerajaan Brunei mendaulatkan syariah Islam termasuk hudud.

Menurutnya, pihak sekular sama ada yang beragama Islam mahupun bukan Islam di timur dan barat amat bimbang dengan undang-undang jenayah Islam ini.

"Dalam Mesuyuarat Jawatankuasa Kerja pertama sesi 2013/2015 Dewan Ulamak PAS Pahang pada 25 Oktober lalu mengucapkan tahniah dan nenyokong sepenuhnya usaha yang kerajaan Brunei Darussalam di bawah pimpinan Sultan Hassanal Bolkiah untuk melaksanakan Undang-Undang Syariah termasuk Hudud di negara itu.

Ia adalah suatu kejayaan kepada umat Islam di seluruh dunia ketika para pemimpin di negara Islam menolak Undang-Undang Islam itu," kata beliau.

Sehubungan dengan itu, Dewan Ulamak PAS Pahang mendesak supaya Malaysia serta negara Islam lain mengikut jejak langkah Brunei itu.

Katanya Malaysia adalah antara negara Islam yang diwar-warkan sebagai negara contoh namun jenayah di negara ini berada pada tahap membimbangkan.

"Adalah wajar bagi Malaysia melaksanakan syariah untuk membendung jemayah daripada terus berleluasa," katanya.

Menurut Mokhtar, keberanian Brunei mempraktikkan syariah nanti dengan menghadkan hukuman hudud kepada orang Islam adalah suatu tindakan yang wajar.

"Penganut bukan Islam tidak perlu bimbang kerana mereka tidak tertakluk di bawah undang-undang tersebut.

Apa yang dilakukan oleh Brunei adalah sama dengan apa yang dicadangkan oleh PAS selama ini kerana hukum hudud bagi orang Islam bukan sekadar persoalan hukuman semata-mata malah ia bersangkutan dengan persoalan aqidah," jelas beliau.

Dalam kenyataan sama Dewan Ulamak PAS Pahang meminta ahli-ahli PAS Pahang, sama ada yang sedang bertugas di PRK Sungai Limau atau pun tidak supaya menunaikan solat hajat bagi memohon kemenangan dalam PRK Sungai Limau pada 4 November nanti.

Dipetik dari -  Harakah, Bil 1890 -  1-3 November 2013

No comments: