Posting mengikut label

Monday, November 4, 2013

Saya Mahu Jadi Warga Brunei


SUBKY LATIF

TIADA yang dapat mengubat kepiluan saya selepas penculikan Presiden Mesir, Mohamad Morsi melainkan permasyhuran Sultan Hassanal Bolkiah menjadikan Brunei Darussalam sebuah negara syariah yang melaksanakan kanun Islam enam bulan dari sekarang.

Reaksi awal saya jika boleh diterima oleh Raja dan rakyatnya agar saya menjadi warga Brunei dan menetap di situ hingga mati kerana beribadat di negara seperti itu akan dilimpahi ganjaran pahala berganda berbanding beribadat di negara sekular seperti Malaysia.

Mungkin beribadat sehari di Kuala Lumpur sama seperti beribadat lima atau enam hari di Brunei dan saya tidak bimbang lagi rumah saya dirompak, harta saya dicuri atau saya ditembak di tengah jalan kerana Allah akan gerunkan sekalian sang penjenayah.

Mungkin saya akan menambah seorang lagi penganggur di Brunei yang anggarannya mencapai 20,000 sekarang, tetapi jangan bimbang apabila terlaksananya hudud dan ciri-ciri syariah yang lain, negara itu akan menuju suasana yang dekat dengan pencapaian pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz.

Jika zaman Umar Abdul Aziz tidak ada orang yang layak atau mahu menerima zakat, maka Brunei diharapkan dengan kurnia dan izin Allah akan jadi sebuah negara yang lebih makmur berbanding sekarang dengan orang miskinnya paling minimum jika pun tidak sifar kemiskinan dan sifar pengangguran.

Jika saya ada makanan secukupnya, ada rumah, ada motokar, ada duit bagi sekolah anak cucu sebagai warga Brunei, bukan kerana limpahan kekayaan minyak yang dinikmati oleh negara itu sekarang, tetapi nikmat itu adalah jaminan dan janji Allah atas limpahan berganda daripada pelaksanaan syariah.

Mungkin dunia sangka orang Brunei dikolotkan oleh tiada nikmat demokrasi, kebebasan bersuara dan nikmat lain oleh sebuah negara dan masyarkat maju, tetapi negara-negara Islam yang ada Parlimen dan ada pilihan raya terkial-kial untuk melaksanakan hudud dan hendak bercakap tentang syariah pun takut.

Bahkan Brunei tiada apa yang dapat menghalang Sultan Hassanal Bolkhiah untuk mengisytiharkan negaranya menjadi negara kebajikan yang mendaulatkan syariah. Tiada Parlimen yang boleh menghalangnya, tidak majoriti dua pertiga yang boleh menolak perintahnya. Tiada panglima seperti Jeneral Abdel Fattah As-Sisi yang boleh merampas kuasa kerana tidak mahukan hudud.

Sepatutnya baginda sudah isytihar lama dulu sebaik saja British melepaskan cengkamannya atas wilayah itu, tetapi mungkin dunia ketika itu tidak kenal apa hudud dan apa syariah dan bagaimana undang-undang yang hendak dilaksanakan, tetapi sekarang telah ada contoh yang boleh dijadikan asas, kerana Kelantan dan Terengganu telah ada kanun jenayah syariahnya, Aceh sudah cuba menguatkuasakan dan Pakistan ada telah dibuatnya.

Tidak salah melihat apa yang Iran buat. Ketepikan ciri Syiahnya, mungkin ada dalam pelaksanaan undang-undangnya yang boleh dipakai oleh pengamal Assunah Wal Jamaah.

Maka dengan khazanah yang ada itu Brunei tidak akan meraba-raba untuk melaksanakannya, dan sekarang adalah ketika yang belum lambat bagi Sultan Brunei untuk mendaulatkan perundangan negara Islam.

Mungkin ada rakyat Brunei yang mempertikai tindakan itu, tetapi ia adalah kebimbangan sementara. Sesudah terbukti keadilan dan kesaksamaan pelaksanaannya nanti, masing-masing akan merasai betapa selesanya peraturan itu.

Mungkin ada rakyat yang menyoal secara berbisik apa muslihat Raja bertindak demikian? Dalam Islam baik Raja atau Presiden yang dulunya dipanggil Khalifah, adalah kuasa ketiga yang wajib dipatuhi selepas Allah dan Rasul-Nya iaitu ulil amri.

Apabila ulil amri itu melaksanakan perintah Allah dan Rasul, maka dia adalah ulil amri yang tidak boleh ditakwil lagi. Derhaka kepada ulil amri seperti itu adalah derhaka kepada Allah dan Rasul-Nya. Walaupun kepatuhan kepada ulil amri itu tidak mutlak, bergantung kepada kepatuhannya kepada Allah dan Rasul, tetapi Sultan Brunei mengumumkan pelaksanaan itu dibuat atas nama Allah dan Rasul-Nya.

Bagi meyakinkan semua tentang ketulenan pelaksanaan nanti adalah tepat mungkin Raja Brunei boleh berqias kepada pelaksanaan perbankan Islam masing-masing ada panel penasihat syariahnya bagi menjamin ia tidak tersasul. Maka baginda boleh membentuk panel syariah terdiri daripada ulama terkenal antarabangsa seperti Sheikh Yusuf Qaradhawi dan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kepatuhan kepada ulil amri dalam Islam tidak sama dengan kepatuhan kepada seorang diktator seperti Hosni Mubarak, Muammar Gaddafi, Joseph Stalin, Firaun dan Adolf Hitler. Kepatuhan kepada mereka adalah menjadikan rakyat sebagai hamba, dan mereka dipertahankan rakyat.

Ulil amri adalah pembimbing rakyat mematuhi Allah dan Rasul. Suara dan teguran yang dihalakan kepada pemerintahan bukan justeru menderhaka atau menentang kerajaan, tetapi setiap kritik adalah ibadat bagi memandu ulil amri sentiasa adii dan bertindak tepat. Tentangan kepada diktator adalah kebencian tetapi teguran orang beriman kepada ulil amri adalah kerana sayang dan walak.

Diktator melihat teguran sebagai ancaman kepada kekuasaannya, tetapi Khalifah Abu Bakar dan Umar al-Khatab melihat teguran sebagai keperluan.

Pelaksanaan syariah bukan sekadar untuk mencegah jenayah tetapi adalah program keadilan, kebajikan dan kemakmuran. Ia mencegah penyelewengan, rasuah, ketirisan dan pembaziran.

Sayidina Abu Bakaar as-Siddiq, Sayidina Umar al-Khatab dan Umar Abdul Aziz adalah ulil amri yang takut kepada Allah dan cintakan Rasul. Iman dan takwa menghalang mereka membiarkan penyelewengan, pembaziran dan ketirisan. Mereka menjaga harta negara seperti menjaga harta mereka sendiri. Jika mereka mengagihkan harta mereka kepada anak-anak, bapa yang adil membahagikan sama rata dan tidak membiarkan ada anak yang tidak dapat pembahagian.

Ulil amri yang adil melihat rakyat sebagai anaknya sendiri. Maka mereka yang tinggi iman dan takwanya tidak akan membiarkan ada rakyat tidak dapat agihan kekayaan negara.

Mungkin 20,000 pengangguran dikatakan di Brunei itu antara sindiran Allah justeru, syariah diabaikan. Maka dengan terlaksananya syariah, Raja dan rakyat dilimpahkan nikmat iman dan takwa, maka lebih banyak tindakan kebajikan diteroka.

Pintu rezeki terbuka lebih luas kepada semua kerana orang beriman malu jadi penganggur dan malu tidak bekerja. Orang beriman yang malas akan ditanya di akhirat mengapa dia tidak mahu bekerja. Semua orang daripada Raja kepada rakyat akan dibuka Allah peluang berfikir dan tahu memikirkan apa patut dibuat dan bagaimana mahu hidup senang.

Saya terbaca satu rencana, tentang orang Badawi mendapati hasil tanamannya berganda. Lalu mereka sangka ia adalah justeru pemerintah bertukar kepada orang yang adii. Mereka tidak tahu khalifah barunya Umar Abdul Aziz. Tetapi limpahan rezeki itu adalah ganjaran Allah atas pemerintahan yang adil.

Sultan Brunei moga-moga dilimpahkan petunjuk dengan tindakan terbarunya, maka perlu diberi baginda sokongan supaya hala tuju negara mengikut jejak Umar Abdul Aziz dengan masyarakat tidak lagi memerlukan zakat.

Tok Guru Nik Aziz selalu berkata, jika kerajaan jadi kerajaan Islam, maka PAS tidak perlu ada. Ia boleh dibubarkan. Walaupun saya tidak setuju, tetapi ia menggambar kerajaan yang adii tidak memerlukan parti khususnya pembangkang.

Peranan parti politik di Brunei berubah apabila Sultan melaksanakan syariah. Ia tidak wujud bagi mengambil alih kerajaan, tetapi ia wujud sebagai satu satu badan tambahan selain daripada agensi kerajaan bagi membantu kerajaan menjadi lebih dinamik dan segar.

Ketika itu saya akan jadi orang yang bertuah jika dapat menjadi warga Brunei hingga akhir hayat. Bukan untuk mendapat limpahan daripada kekayaan minyak, tetapi hendakkan ganjaran pahala berganda kerana Allah daripada ibadat dalam wilayah pelaksanaan peraturan Islam.

Dipetik dari -  Harakah, Bil 1890 -  1-3 November 2013

No comments: