Posting mengikut label

Tuesday, November 15, 2011

BARAT MEMBELA WANITA?

Adakah hak wanita diperjuangkan di barat?

Suatu ajaran murni yang sama sekali tidak dicipta oleh Nabi Muhammad s.a.w dan tidak juga oleh para sahabat baginda telah meninggalkan suatu kesan kegemilangan yang mana ia menjadi suatu kebanggaan bagi sesiapa yang menganutinya. Islam datang mengubah segala-galanya kepada apa yang dikehendaki oleh fitrah asal manusia.

Namun, sudah lebih 1400 tahun Rasulullah meninggalkan kita. Masyarakat Islam mula terkeliru dengan apa yang dikatakan Islam itu sendiri. Malah terdapat segolongan masyarakat Islam sendiri mempersoalkan setiap ajaran yang bertentangan dengan hawa nafsu mereka.

Mari kita selak sedikit kemurnian Islam khususnya dalam menjaga hak wanita.

1. Universiti al Azhar merupakan sebuah universiti tertua di dunia (1000 tahun yang lampau). Ia merupakan sebuah gedung ilmu yang besar, dan sesiapa jua boleh belajar di sana samada ia seorang lelaki atau seorang perempuan.

Namun, hanya sekitar 1870, wanita di barat mula dibenarkan untuk belajar di universiti.

2. Al Quran diturunkan kepada manusia untuk dijadikan pedoman dan panduan. Setiap orang Islam samada lelaki mahupun wanita amat digalakkan untuk membaca dan memahami Al Quran ini.

Namun perkara ini tidak berlaku kepada masyarakat kristian. Hanya sekitar kurun ke 15masyarakat awam baru dibenarkan untuk membaca Bible.

3. Daripada segi periwayatan hadith pula, tidak kurang daripada 2210 hadith diambil daripada Siti Aisyah. Ini menunjukkan Islam memartabatkan hak wanita dan memberi kepercayaan kepada mereka.

4. Siapa tidak kenal Siti Khadijah (isteri Nabi), seorang peniaga yang amat hebat pada zaman Rasulullah. Islam sama sekali tidak menyekat kebebasan wanita dalam berniaga ataupun berkerja.

Namun di barat, hanya sekitar 1870 an, wanita dibenarkan untuk memiliki harta, meletakkan nama mereka pada harta sebagai hak mereka. Namun ia tidak berlaku sebelumnya.

5. Pada zaman jahiliyyah, berapa ramai anak-anak perempuan dibunuh. Malah ia berlaku hingga sekarang di India. Menurut data, sebanyak 4 daripada 10 bayi perempuan yang lahir dibunuh.

Namun Islam datang mengubah segala perkara keji tersebut.

6. Dalam undang-undang Islam juga, terdapat suatu contoh yang membela nasib seorang wanita. Perkara ini disebut jelas dalam surah an Nur ayat 4:

Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.

Bagaimana Islam membela nasib mereka yang telah dituduh zina, suatu tuduhan yang amat keji dan mampu menjatuhkan maruah seseorang. Mereka yang ingin membuat tuduhan tersebut perlu membawa 4 orang saksi yang adil. Kesemua saksi tersebut perlulah melihat sendiri perbuatan zina tersebut dengan jelas dan sahih.

Hanya apabila mereka melihat seumpama pedang masuk ke sarungnya sahaja, maka baru boleh dikenakan tindakan.

Ciri-ciri 4 orang saksi tadi juga amat ketat dan perlu benar-benar beriman. Kerana persaksian daripada orang-orang fasik tidak diterima.

Sekiranya ia gagal dalam mendatangkan 4 orang saksi tadi, maka mereka semua akan disebat 80 kali dan tidak akan diterima lagi persaksian mereka selama-lamanya.

Adakah ia berlaku dalam undang-undang sivil? Menuduh seseorang berlaku curang, dan sekiranya tidak dapat dibuktikan, maka kes digugurkan. Sedangkan maruah yang dituduh sudahpun jatuh tanpa dibela.

7. Dalam soal perkahwinan, Islam member kebebasan sepenuhnya kepada wanita untuk memilih calon suami untuknya.

Dalam surah an Nisa’ ayat 19:

Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka (dengan menahan dan menyusahkan mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah berikan kepadanya, kecuali (apabila) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).

Contoh-contoh di atas hanyalah sedikit daripada berapa banyak contoh-contoh yang lain. Di sini, tidak perlu lagi timbul persoalan menuntut hak wanita, hak tidak berjilbab dan hak-hak yang ditiru daripada barat. Ini kerana, mereka bukanlah suatu masyarakat yang perlu dicontohi untuk ditiru.

Tidak hairan untuk mereka memperjuangkan hak-hak wanita di barat. Ini kerana, hak-hak wanita di sana ditutup hinggalah sedikit demi sedikit dibuka kembali. Namun perlulah diingatkan, memperjuangkan hak-hak wanita tidak perlu menggunakan logic akal melebihi aturan al Quran dan susunan Sunnah Rasulullah.

Secara spesifik, tidak semua perkara yang dilakukan oleh lelaki mampu dilakukan oleh wanita dan begitu juga sebaliknya. Sebagai contoh, ketabahan seorang isteri dalam menjaga anak-anak jauh lebih baik berbanding suami. Hinggakan seorang ibu diutamakan 3 kali lebih bebanding seorang ayah.

Namun secara luasnya, hak lelaki dan hak wanita adalah sama dalam Islam. Dan tidak semestinya menyamakan hak secara spesifik antara lelaki dan wanita itu adalah suatu yang adil. Kerana keadilan itu adalah meletakkan sesuatu sesuai pada tempatnya.

Rumusan kuliah maghrib oleh Brother Shah Kirit di Surau Bukit Mulia.
Oktober 2011.

Dipetik dari -
http://irhafiz.wordpress.com/2011/10/28/barat-membela-wanita/

No comments: