Posting mengikut label

Monday, November 14, 2011

Perjuang kesamaan hak wanita

BANDAR SERI BEGAWAN, 11 Nov - Walaupun negara-negara antarabangsa telah pun mencapai kejayaan dalam memenuhi komitmen kepada "Agenda 21 Rio Earth Summit, 1992" dan juga "Beijing Declaration and Platform for Action 1995," namun masih terdapat pembangunan yang tidak seimbang, bencana alam dan ketidakstabilan politik yang telah menjejaskan kesejahteraan kaum wanita.

Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Pekerma Laila Diraja Dato Seri Setia Awang Haji Hazair Haji Abdullah berkata, wanita masih mengalami berbagai penderitaan disebabkan oleh ketidaksamaan (inequities) tahap kesihatan dan sosial. Mereka juga menghadapi risiko pelanggaran hak asasi manusia yang menyebabkan penderitaan dan kematian.

"Kaum wanita masih merupakan golongan masyarakat yang paling miskin, kurang diwakili dan sering tidak mempunyai kuasa untuk menukar nasib dan mempertahankan maruah peribadi mereka.

"Dalam keadaan ini, usaha-usaha untuk mencapai Matlamat Pembangunan Milenium (Millennium Development Goals) terutama sekali Matlamat 3 mengenai kesaksamaan jantina akan menjadi lebih rumit," kata beliau pada Forum Antarabangsa Mengenai Wanita dan Pembangunan Mapan yang diadakan pada 9 hingga 11 November 2011 di Beijing, China.

Menurut Yang Berhormat Pehin lagi, langkah global yang pasti, bersepadu dan berkesan sangat diperlukan untuk memperbaiki keadaan ini dan setiap negara perlu memperjuangkan penyejajaran isu gender demi untuk mencapai pembangunan yang berdaya tahan.

Negara Brunei Darussalam mengakui akan hak semua negara untuk membangun tetapi pembangunan tersebut hendaklah tidak menjejaskan pembangunan berterusan dan mampan.

Forum kali ini yang bertemakan "Women and Sustainable Development" membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan wanita dan pembangunan berdaya tahan iaitu sebagai persediaan bagi United Nations Conference on Sustainable Development (Rio+20) yang akan diadakan di Brazil pada tahun 2012.

Forum tersebut telah dihadiri oleh seramai 300 orang delegasi dari 39 buah negara dan perwakilan-perwakilan dari organisasi-organisasi antarabangsa dan badan-badan bukan Kerajaan (NGOs) seperti Pertubuhan Buruh Antarabangsa, Jawatankuasa UN CEDAW dan Forum Wanita Antarabangsa.

Forum selama tiga hari yang dianjurkan oleh All-China Women's Federation (ACWF) telah dirasmikan oleh Naib Presiden Republik Rakyat China Xi Jinping, dan dipengerusikan oleh Naib Pengerusi Kongres Kebangsaan Rakyat China Puan Chen Zhili.

Dalam sesi plenari mengenai Commitments and Actions-Country Experiences towards Sustainable Development, Yang Berhormat Pehin turut mengongsi pengalaman Negara Brunei Darussalam mengenai dengan kejayaan dan cabaran yang telah dihadapi oleh Negara Brunei Darussalam ke arah memastikan golongan wanita diperkasa dan isu jantina disejajarkan ke dalam pembangunan sosioekonomi di tahap nasional.

Turut menyertai delegasi Negara Brunei Darussalam ke forum ini ialah Setiausaha Tetap Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Haji Mohd Rozan Dato Paduka Haji Yunos dan beberapa orang pegawai kanan dari Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan.

Dipetik dari - Media Permata Online, Sabtu/Ahad, 12/13 November 2011

No comments: