Posting mengikut label

Saturday, November 12, 2011

Keikhlasan dalam Ibadah Korban

Jangan adakan korban untuk bermegah-megah
Oleh Normazlina MD

BANDAR SERI BEGAWAN, 8 Nov - Umat Islam disunatkan melakukan ibadah korban sebagai tanda ingatan terhadap peristiwa Nabi Ibrahim Alaihissalam mengorbankan anak baginda, Ismail Alaihissalam demi kepatuhan dan ketaatan baginda terhadap perintah Allah Subhanahu Wataa'ala.

Melalui peristiwa ini jelas membayangkan bahawa setiap yang hendak dikorbankan itu mestilah sesuatu yang bersifat paling disayangi dan berharga.

Di samping itu, ibadah korban ini juga boleh melatih perasaan individu Muslim agar jangan bersikap bakhil dan kedekut di dalam mengeluarkan harta demi membela dan membantu golongan yang lebih memerlukan seperti orang-orang fakir dan miskin.

Yang Di-Pertua Majlis Persatuan Pelajar Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan (KUPUSB), Awang Haji Mohammad Haji Basir berkata, ada beberapa kelebihan atau fadilat yang akan dikurniakan oleh Allah Subhanahu Wataa'ala di dalam melakukan ibadah korban.

Antaranya ialah mendapat kedudukan yang mulia di sisi Allah Subhanahu Wataa'ala dan dapat menebus dosa melalui setiap titisan darah binatang yang dikorbankan dan binatang-binatang ini juga bakal menjadi tunggangan di atas titian sirat.

Beliau menyatakan demikian semasa berucap pada majlis Penyerahan Daging Korban kepada 17 orang fakir miskin dari Kampung Ujung Bukit dan Kampung Limbungan.

Menurutnya lagi, sementara itu kelebihan ibadah korban dari aspek kemasyarakatan dan kemanusiaan pula ialah antaranya dapat mewujudkan suasana harmoni, kerjasama dan kasih sayang sesama Muslim, melahirkan sikap penyayang serta memupuk sifat suka berkorban dan bersedekah.

Sungguhpun begitu, jelas beliau, melakukan ibadah korban itu mesti dibuat atas dasar keikhlasan dan mengharapkan keredaan Allah Subhanahu Wataa'ala semata-mata dan bukan sebagai jalan untuk bermegah-megah dengan kekayaan yang ada.

Jawatankuasa Ibadat Korban bagi KUPUSB mengorbankan empat kerbau dan empat ekor kambing serta sebahagian daripadanya adalah aqiqah.

Penyerahan daging korban telah disempurnakan oleh Ra'es KUPUSB, Dr Hajah Masnon Haji Ibrahim selaku tetamu kehormat di Dewan Gerak Badan KUPUSB.

Dipetik dari - Media Permata Online, Rabu, 9 November 2011

No comments: