Posting mengikut label

Monday, January 26, 2009

Bencana alam 'takdir' perbuatan siapa?

LIMBARUH HIJAU 25 JANUARI 2009 - FENOMENA hujan lebat yang luar biasa empat hari kebelakangan ini telah melumpuhkan Daerah Brunei Muara.

Antara kawasan yang terjejas ialah Kampung Jangsak, Kampung Bunut, Kampung Mulaut, Kampung Lambak, Kampung Terunjing, Gadong, Jalan Kumbang Pasang dan beberapa tempat lain juga mengalami banjir yang dikatakan paling teruk sejak tahun 1991 itu.

Terowong di kawasan Kiulap berdekatan Jame Asri di tenggelami air (Gambar MP)

Banyak jalan-jalan raya utama, kawasan perumahan, kawasan komersial di Gadong dan Kiulap, perkhidmatan dan kemudahan awam termasuk bekalan letrik, telefon dan air terjejas akibat tanah susur dan banjir kilat.

Beberapa institusi pengajian juga turut terjejas manakala mengorbankan nyawa dua wanita iaitu seorang mangsa lemas disebabkan banjir kilat dan seorang mangsa tertimbus tanah susur.

Selain pusat komresial, juga turut terancam sistem keselamatan dan kecemasan negara yang terputus hubungan berikutan terputusnya bekalan letrik di hampir keseluruhan Daerah Brunei-Muara.

Juga menghadapi ancaman sama sistem info telekomunikasi atau dalam bahasa mudah rangkaian sistem komputer yang merupakan 'super hihgway' komunikasi antara negara dengan dunia luar.

Semua infrastruktur ini di bina dan di wujudkan bukan sahaja untuk kemudahan dan kesejahteraan rakyat dan penduduk tetapi juga merupakan antara komponen dan elemen penting dalam pengukuhan daya saing negara terutama di bidang ekonomi dan pelaburan asing.

Pendek cerita fenomena hujan lebat luar biasa itu memang merupakan bencana alam terburuk pernah di alami oleh negara dan jika ianya mahu di lihat sebagai ujian kehebatan dasar dan perancangan pembangunan negara maka kita telah gagal ujian tersebut.

Ianya mendedahkan betapa infrastruktur-infrastruktur yang telah di bina untuk keselesaan dan kesejahteraan kita semua sepanjang 25 tahun yang lalu dengan memakan belanja berbillion-billion ringgit belum begitu mantap untuk berhadapan dengan kemungkinan-kemungkinan yang lebih teruk dari fenomena hujan lebat yang luar biasa itu.

Dalam lain perkataan fenomena hujan lebat yang luar biasa itu dengan di ikuti tanah susur dan banjir kilat telah berjaya membongkar kehodohan perancangan pembangunan negara sepanjang 25 tahun yang lalu ini.

Kehodohan perancangan kemajuan negara yang selama ini memang susah untuk di kesan oleh rakyat biasa yang sedikit pun tidak faham 'Rancangan Kemajuan Negara Lima Tahun' (RKN) pertama hingga ke RKN terkini sekarang menampakkan diri dalam bentuk rupa yang mudah di faham.

Tanah susur di Jalan Muara

Bencana alam yang kita saksikan dan alami sekarang masih skala kecil jika kita banding dengan apa yang sering di alami oleh negara-negara lain di rantau ini seperti banjir besar, tsunami, ribut taufan, gempa bumi dan letupan gunung berapi.

Tetapi walaupun kecil (iaitu hanya hujan lebat yang tidak henti-henti dan air pasang yang luar biasa), Brunei-Muara, daerah utama negara yang pesat membangun sudah kelang kabut. Jalan-jalan raya di tenggelami air, kawasan-kawasan perumahan dan komersial yang sebelum ini tidak pernah di landa banjir terjejas, stesyen janakuasa letrik di tenggelami air dan talian telefon kecemasan terputus.

Kenapa dan mengapa ia terjadi sedemikian?

Setentunya ramai yang mengatakan memang sudah di takdirkan begitu di sebabkan fenomena hujan lebat luar biasa, di sebabkan cuaca tidak menentu, di sebabkan pengaruh La Nina dan sebagainya.

Pandangan itu memang tepat. Semuanya di takdirkan begitu dan paling tepat ialah ianya berpunca dari kelemahan terkumpul perancangan dan sistem pemantauan projek-projek kemajuan yang di laksanakan sejak bertahun-tahun lamanya.

Takdir yang kita alami itu ialah satu testimonial kesan kegagalan perancangan dan pemantauan yang terkumpul bertahun-tahun lamanya dan di tambah buruk oleh kegagalan sistem pengurusan dan pentadbiran yang kurang berakauntabiliti.

Banyak projek kemajuan yang boleh di jadikan contoh bagaimana ketidaan perancangan dan pemantauan yang jitu boleh meninggalkan kesan buruk kepada alam sekitar dan mengancam keselesaan dan kesejahteraan awam.

Terkini projek membina parit sepanjang Jalan Muara. Kerana kurang pemantauan kontraktor seperti 'malas ingau' mengambil kira keselamatan pengguna jalan raya. Kerja-kerja pengorekkan longkang, memotong dan merata tanah dijalankan tanpa kawalan rapi sehingga apabila hujan lebat tanah-tanah berdekatan susur memenuhi parit dan melimpah ke jalan-jalan raya berdekatan.

Di beberapa kawasan Kampong Mulaut, projek membina parit-parit bagi tujuan mengelak kawasan rendah tersebut dari terjejas oleh banjir kilat belum siap-siapnya setelah bertahun-bertahun dijalankan.

Kawasan Kampong Kianggeh yang dulunya tidak pernah di tenggelami air sekarang sudah mudah terjejas oleh banjir sejak projek berjuta ringgit 'membisaikan' dengan mengecilkan Sungai Kianggeh yang dulunya sudah 'bisai' lebar dan dalam di laksanakan.

Pada tahun 1960an lalu Sunagi Kianggeh sangat lebar hingga tongkag pun boleh melaluinya.

Makanya kita yang jahil membuat projek pembangunan ini jadi heran macam mana masuk akal Sungai Kianggeh yang semula jadi di jadikan Allah lebar dan dalam hingga mampu menampung air-air yang mengalir dari bukit bukau dan persekitaraan Kampong Kianggeh di kecilkan menjadi parit besar sedangkan alam persekitarannya belum banyak yang berubah.

Timbul persoalan kepada golongan birokrat, teknokrat, penggubal, perancang dan pelaksana dasar dan program kemajuan negara apakah semua ini sudah yang terbaik dapat di sumbangkan kepada negara dan bangsa?

Tepuk dada tanya iman. Kita sebenarnya sedih mengenangkan betapa Kebawah Duli yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaullah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sentiasa menaruh harapan yang tinggi kepada elit-elit penatdbir untuk membantu Baginda membangun dan memajukan negara dan bangsa tetapi sering di hampakan. (mho)

No comments: