Posting mengikut label

Tuesday, January 27, 2009

Semacam ada petanda musibah akan berlaku

LIMBARUH HIJAU 26 JANUARI 2009 - PADA 16 JANUARI 2009 bersamaan hari Jumaat iaitu beberapa hari sebelum fenomena hujan lebat di ikuti banjir kilat dan tanah susur melanda Daerah Brunei-Muara, seromobongan ahli-ahli Parti Pembangunan Bangsa (NDP) di ketuai oleh Timbalan Presiden NDP menyusur sepanjang tebing Sungai Kianggeh dan meninjau keadaan di kampong Kianggeh.

Menurut sdr Mahmud Morshidi Othman, tujuan tinjauan di buat semata-mata atas kesedaran pentingnya kita selaku rakyat sama-sama membantu memantau keadaan alam sekitar dari terus di cemari oleh aktiviti-aktiviti pembangunan yang tidak mengambil kira kesejahteraan awam dan keselamatan alam sekitar.

Program tersebut, tambahnya, juga merupakan program berterusan NDP sesuai dengan semangat perlembagaan dan manifesto parti untuk membantu dan menyokong Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan untuk memastikan pihak yang berwajib sentiasa mengambil kira faktor alam sekitar secara serius dalam sebarang usaha untuk memajukan atau membangunkan negara.

Dalam tinjauan tersebut rombongan mendapati terdapat kelemahan dalam projek pembiasaian Sungai Kianggeh tersebut yang dulunya sudah semula jadi 'bisai' berfungsi mendepani kemungkinan masalah banjir kilat yang berpunca dari hujan lebat yang luar biasa.

Rombongan juga mendapati kelemahan dalam pemasanagan kabel-kabel serta di bidang pemeliharaan. Laluan kabel yang di pasang menjuntai menyeberangi parit Kianggeh dipenuhi rumput-rumput dan kotoran yang hanyut tersangkut di sepanjang kabel tersebut.

Keadaan yang menyedihkan tersebut mengingatkan sdr Mahmud Morshidi Othman, Timbalan Presiden NDP kepada titah-titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaullah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam.

Berikut di perturunkan titah-tatha tersebut.

Sempena Hari Keputeraan baginda ke 62 tahun pada 15 Julai 2008.

Dalam titah tersebut Baginda menegur, "...dari pengamatan Beta, sudah tiba masanya isu (alam sekitar) ini kita tangani dengan lebih serius. Kerana bukan sedikit akibatnya jika kita lambat atau lalai dari memelihara alam sekitar kita".

Titah Baginda lagi..."Kita sebenarnya sudah banyak mendepani masalah, dan bahkan, sudah banyak wawasan kita mampu mendahului orang lain, tetapi dalam mencari penyudahnya kita sering terlambat".

Sempena Awal Tahun Baru Hijrah pada 1 Muharram 1429 bersamaan 10 Januari 2008.

Baginda bertitah memberikan perhatian kepada isu alam sekitar.

Titah Baginda,"Banyak benar isu penting yang minta di tangani, di antaranya ada yang mustahak disegerakan, seperti isu banjir kilat atau kawasan-kawasan yang mudah ditenggelami air".

Tambah Baginda, "Di sana ada pendapat, bahawa perkara tersebut turut berpunca daripada sistem perairan atau perlongkangan yang kurang diberikan perhatian, yang ditumbuhi oleh rumput-rampai yang menyebabkan air tersekat atau tidak lancar mengalir".

Tegur Baginda, "Jika ini betul, apakah ia tidak mustahak untuk diambil berat dan dibuat perubahan segera?"

Tegur Baginda lagi.."Atau banjir itu juga boleh berlaku disebabkan faktor pembangunan, seperti jika ada projek-projek yang tidak dikawal 'ketat' oleh sebarang peraturan atau akta, di mana kontraktor-kontraktor dengan sesuka hati boleh meruntuh bukit, mengorek dan memunggah tanah serta melonggok-longgok sampah, yang risikonya nanti boleh menjejaskan longkang dan parit dan alam sekitar".

"Perkara ini kelihatannya seperti kecil saja, tetapi sebenarnya bukan. Ia berkait rapat dengan pelbagai kepentingan, seperti perundangan, pengurusan, etika dan disiplin. Manakala semua ini ada pada kita, sudah barang tentu segala masalah akan dapat ditangani".

"Jadi ingin Beta tegaskan di sini, supaya kita bersikap lebih maju tanpa mengabaikan "langkah-langkah perlu" untuk emngatasi masalah. Jika terdapat isu yang memadai hanya dengan pengurusan biasa, maka bolehlah kita mengurusnya dengan cara biasa. Ataupun, ada isu yang memerlukan "peraturan-peraturan khas" atau akta, maka mengapakah tidak diluruskan pengurusannya dengan kuatkuasa peraturan atau akta tersebut?"

"Ataupun, jika kita belum lagi mempunyai peraturan atau akta mengenainya, maka apakah salahnya jika kita menggubal peraturan dan akta yang berkaitan?"

"Begitulah caranya untuk merintis sebarang perubahan dan kemajuan tanpa terperangkap dengan fikiran-fikiran sempit atau jalan buntu".

Titah sempena kedatangan Tahun Baru Masehi 2008

Awal dari itu lagi Baginda Sultan mengalu-alukan kedatangan Tahun Baru Maeshi 2008 dengan titah menyentuh isu alam sekitar.

Titah Baginda mengingatkan elit-elit pentadbir dan penggubal-penggubal dasar, "Adapun yang menjadikan pembangunan itu istimewa atau luar biasa, ialah bilamana kita berjaya meletakkannya di landasan yang betul, yang menjadikannya terselamat daripada decemari oleh karenah-karenah negatif atau perlakuan-perlakuan curang manusia.

"Rata-rata Negara dan bangsa di dunia adalah giat membangun, namun penyakit-penyakit sosial dan kemiskinan masih saja mencengkam mereka, mengapa?"

"Ini tentu saja ada silap dan puncanya. Pada hemat Beta, salah satu daripada puncanya itu ialah rasuah. Dengan rasuah, semua mekanisme akan jadi lemah dan pincang. Dan manakala mekanisme lemah dan pincang, segala pembangunan juga jadi pincang", titah Baginda Sultan.

Ini jika betul, adalah satu amaran kepada kita, supaya jangan sekali-kalimenjinaki rasuah, titah Baginda mengingatkan pelaku-pelaku dalam sektor pengurusan dan pentadbiran serta sektor pembangunan.

Titah Baginda lagiu mengingatkan,"Jangan anggap rasuah kecil, tidak mengapa, tetapi ingatlah akan risikonya. Kecil atau besar, sedikit atau banyak, adalah sama-sama bernama penyakit, yang boleh menjejaskan negara. Negara yang karam dengan rasuah adalah negara yang malang".

Nah! Belum pun sampai setahun berlalu, peringatan Baginda mengenai pentingnya memelihara alam sekitar terutama dari kerosakkan gejala sikap kurang perihatin alam sekitar, malas ingau dan perancangan yang kurang mantap seperti menjadi kenyataan.

Daerah pusat pengurusan dan pentadbiran negara hampir 'karam' di landa banjir kilat dan tanah susur yang banyak berpunca dari kerosakkan alam sekitar yang di lakukan oleh sektor pembangunan. (mho)

No comments: