Posting mengikut label

Monday, January 19, 2009

NDP bimbang titah di salah tafsir

LIMBARUH HIJAU 18 JANUARI 2009 - PARTI PEMBANGUNAN BANGSA (NDP) berasa sangat bimbang melihat reaksi ramai yang salah tafsir titah KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan mengenai isu Al Gharimin dan fakir miskin semakin menjadi-jadi.

Dan apa yang sangat membimbangkan lagi semacam tiada usaha segera dijalankan oleh pihak-pihak yang berkenaan untuk mejelaskan kekeliruan awam itu.

Kelmarin di laporkan pihak berwajib terpaksa meminta bantuan pihak polis untuk meleraikan orang ramai yang datang membanjiri bangunan Kementerian Hal Ehwal Ugama untuk mendapatkan borang permohonan asnaf Al-Gharimin.

Kenapa perkara yang menyedihkan ini berlaku? Kenapa pihak berkenaan terlalu cepat mengambil langkah mengedarkan borang-borang kepada orang ramai belum pun sampai 24 jam setelah Baginda Sultan bertitah meluahkan pandangan Baginda mengenai pengurusan zakat di negara ini?

Tidakkah langkah tersebut seperti mengiakan tafsiran salah dan spekulasi liar yang mendorong orang ramai berduyun-duyun ke bangunan Kementerian tersebut?

Sebilangan pemerhati berpendapat reaksi dan langkah segera pihak berwajib tersebut semacam reaksi orang 'meyamal', iaitu seperti titah tersebut di samalkan.

Sehubungan dengan perkembangan terkini tersebut NDP kelmarin menyeru seluruh barisan kepimpinan parti agar sama-sama membantu membetulkan persepsi yang salah tersebut yang menyebabkan orang ramai ghairah untuk mendapatkan bantuan zakat bagi asnaf Al-Gharimin.

Sdr Mahmud Morshidi Othman, Timbalan Presiden NDP dalam ucapan perasmian MPPD bagi penggal pertama tahun 2009 meluahkan rasa kesal beliau terhadap perkembangan yang menyedihkan berikutan titah Baginda di persidangan Majlis Ugama Islam Selasa baru lepas.

"Saya berharap semua pimpinan NDP di semua peringkat dapat membantu menerangkan kepada ahli-ahli dan bukan ahli supaya tidak menyalah tafsirkan titah Baginda Sultan mengenai pengurusan zakat membayarkan hutang Al Gharimin".

"Apa yang di maksudakn Baginda Sultan mengenai pengagihan sejumlah $20,000 wang zakat bagi seorang penerima hanya sebagai contoh sahaja bagaimana Jabatan Zakat boleh menterjemahkan titah yang mengaitkan penyelesaian kemiskinan dengan pendekatan Islamik", jelas sdr Morshidi.

"Justeru kita juga berharap agar institusi-institusi berkaitan seperti Pusat Dakwah, Jabatan Penerangan, Majlis Perundingan Mukim dan Kampong untuk segera turun padang menerangkan maksud titah tersebut".

"NDP tidak mahu kerana salah tafisr titah, Baginda Sultan yang akhirnya di cemoh dan di persalahkan", tegas sdr Morshidi.

Sentimen beliau di sokong oleh sdr Haji Aminorashid Haji Ghazali, Setiausaha Agong NDP dalam ucapan pengolongan beliau di akhir persidangan MPPD itu.


Sdr Haji Aminorashid dalam ucapan pengolongannya juga turut menyeru barisan kepimpinan NDP dan juga agensi-agensi kerajaan berkenaan serta MPM dan MPK untuk segera turun padang membetulkan keadaan yang membimbangkan itu.




No comments: